angry_buddha October 5, 2008 Report October 5, 2008 Nu har jag varit och köpt mig ett riktigt objekt som jag kommer ha ett bra tag att jobba på.Hursom så tänkte jag kolla upp lite nummer på bilen. Och det jag hittat hittills har inte stämt mycket.Identifieringsnr:7T01TxxxxxxxOch det som jag kunde utläsa från det så var det följande.Årsmodell = 1967Fabrik = ?Kaross = HTMotor = 200cu (rak sexa)Nu stämmer inte motor alternativet, har suttit en v8 men okänd vilken.Sen kommer vi till brickan i dörren.65A H 2D 11D 97 3 1Kaross: 65A = HTFärg: H = Diamond GreenInredning: 2D = Red StandardTillv datum: 11D = 11 AprilDSO: 97 = export (svensk såld)Bakaxel: 3 = 3:20 ?Trans: 1 = 3vxl manuellHär stämmer inte mycket. Bilen är nu vit utan inredning. Har suttit automat i den enligt spakstället.Bakaxel är 5 bultad men utan bricka på så jag kan inte utläsa vad det är för något.Men följande nummer finns ingjutet på bakaxel.13 - står uppe till vänster från kardan settD - Står lite längre ifrån 13 till höger6026 - står mitt för sig själv på vänster om kardanDIF - står i mitten till vänster020W-E - står runt vid kardan5A27 - även det står vid kardan28- står på Hö vid kardan men jag tror att det står för 28 splinesOm någon kan lite mer om detta och kanske kunde tala om för mig vad det står för så skulle jag vara tacksam. Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 5, 2008 Report October 5, 2008 Hej.Fabrik T=Metuchen.Motor T= 6a 200 1V.Bakaxeln, finns det någon aluminiumplatta, detär lättare att ge ett rättvist svar om den finns. Citera
Nenne October 5, 2008 Report October 5, 2008 Några svar hittar Du i den här tråden:http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=16080 Citera
angry_buddha October 6, 2008 Author Report October 6, 2008 Hej.Fabrik T=Metuchen.Motor T= 6a 200 1V.Bakaxeln, finns det någon aluminiumplatta, detär lättare att ge ett rättvist svar om den finns. ok så T står för Metuchen, i min bok hemma så stog det en helt annan bokstav för den fabriken.Men nu vet jag.Och nej tyvärr finns ingen aluminium platta kvar på den.Några svar hittar Du i den här tråden:http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=16080Ja lite vet jag nu DIF = Dearborn Iron FoundryMen jag behöver fortfarande vet lite mer om axel, jag vet ingenting annars, storlek, utväxling o.s.v. Citera
Ronnie S October 6, 2008 Report October 6, 2008 Kolla på bilderna här hur du kan se om det är en 8" eller 9".http://www.ridgecrest.ca.us/~biesiade/Fordrears.html Troligast är att det är en 8"-axel. För att få reda på vilken utväxling det är måste man räkna hur många varv kardanstången snurrar när hjulen rullar ett varv (om man inte vill ta isär bakaxeln och räkna kuggarna). Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 6, 2008 Report October 6, 2008 Hej igen.Kan vara eller mycket troligt 8" och att den troligenär från produktion 1965, det behöver inte betyda att den kommer från en 65 Mustang.Klumpen i kardan passar även i en 67 bakaxel, det ärdrivaxellängd och s.k. banjo (Höljet) som styr vilketår den används, 5A27 skulle kunna vara 5=65A=Januari och 27 datum. Citera
angry_buddha October 6, 2008 Author Report October 6, 2008 Hej igen.Kan vara eller mycket troligt 8" och att den troligenär från produktion 1965, det behöver inte betyda att den kommer från en 65 Mustang.Klumpen i kardan passar även i en 67 bakaxel, det ärdrivaxellängd och s.k. banjo (Höljet) som styr vilketår den används, 5A27 skulle kunna vara 5=65A=Januari och 27 datum. Jaha Jo men det låter ju ganska troligt faktiskt. Jag ska ju iof snart plocka ner axeln och kan ju ta isär den också och se efter vad den har för innehåll. Sen vad gällande bilen tycker jag det är ganska konstigt faktiskt att det står "Diamond Green" på brickan i bilen. Jag har kollat efter gröna fläckar på bilen efter orginal färgen, men det enda jag hittar är 2 olika lager med vit färg. Jag har skrapat ner på lacken lite och tittat i skarvar, inne i bilen, under rutlister o.s.v men jag hittar inte en grön fläck nånstans.Stämmer verkligen den infon som står på id brickan. Chassi nr stämmer överens med papper och id bricka iallafall. Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 6, 2008 Report October 6, 2008 Lyft på skivan som ligger i bakrutan, här brukaroriginalfärgen finnas kvar, kolla även undersidanfrån bagage. Citera
fast_back October 6, 2008 Report October 6, 2008 Dörren kanske är bytt, och brickan är från en annan bil. Citera
Ronnie S October 6, 2008 Report October 6, 2008 Sen vad gällande bilen tycker jag det är ganska konstigt faktiskt att det står "Diamond Green" på brickan i bilen. Jag har kollat efter gröna fläckar på bilen efter orginal färgen, men det enda jag hittar är 2 olika lager med vit färg. Jag har skrapat ner på lacken lite och tittat i skarvar, inne i bilen, under rutlister o.s.v men jag hittar inte en grön fläck nånstans.Diamond green ser ut att vara "nästan" vit, om man tittar på den här sidan: http://www.svs.com/zim/mustang/67colors.html Citera
angry_buddha October 6, 2008 Author Report October 6, 2008 Diamond green ser ut att vara "nästan" vit, om man tittar på den här sidan: http://www.svs.com/zim/mustang/67colors.html Ja det gör det faktiskt. Får nog granska det undre vita lagret närmare.Dörren kanske är bytt, och brickan är från en annan bil.Na, chassi nummren stämmer ju faktiskt. Dom kan ju dock ha skurit ur plåten också och flyttat, men jag kan inte se någon skarv. Citera
angry_buddha October 8, 2008 Author Report October 8, 2008 REG-NR Kan Kanske ge dig ett svar!!!i mitt regbevis står det är motoreffekt är 130DIN kw = 180 hk jag antar alltså att den har iallafall haft en v8 smallblock de senare gångerna under bes. Och sen står det manuell växellåda och att bilen är vit. Mer info än så går inte få ur reg pappren.Men jag ringde till Riksarkivet och ville veta lite historia om bilen. Det fanns totalt 46st dokument på bilen, alla ägarbyte och andra dokument som finns på bilen. Men det tråkiga var att det fanns bara så långt tillbaka som -72, innan det så sparades inga dokument. Och jag fick då veta att den har genomgått 2 st olika reg besikningar sen dess.1:a Regbesiktningen gjordes 1972, men vad som ändrades kunde hon inte säga över telefon, jag var tvungen att beställa hem dokumenten i pappersform, och så gjorde jag.2:a Regbesiktningen gjordes 1983, men även här var jag tvungen att beställa hem dokumentet för att få veta mer. Citera
Ronnie S October 10, 2008 Report October 10, 2008 Men det tråkiga var att det fanns bara så långt tillbaka som -72, innan det så sparades inga dokument. Det finns säkerligen registreringshandlingar sparade från innan 1972, MEN dom finns inte hos Riksarkivet. Uppgifterna från tiden vi hade registreringsskyltar med länsbokstav finns hos Landsarkivet i respektive län.På dokumentet du har från 1972 borde det finnas både det nya (nuvarande) registreringsnumret, men även ett tidigare registreringsnummer (med länsbokstav). Om bilen, till exempel, hade ett E-nummer (Östergötland) så får du kontakta Landsarkivet i Östergötland, som ligger i Vadstena, och beställa en kopia av besíktningsinstrumentet (ungefär som dagens registreringsbevis) därifrån. På detta besiktningsinstrument kanske du upptäcker att bilen gick i ett annat län innan den fick E-numret (i rutan "förutvarande registreringsnummer"), och då får du göra om proceduren igen, med Landsarkivet i det länet. Sedan är det bara att fortsätta på samma sätt tills man kommer till den första registreringen. Citera
angry_buddha October 13, 2008 Author Report October 13, 2008 Jag fick mina papper från Riksarkivet idag. Det fanns faktiskt med ett gammalt dokument som var skrivet på en gammal skrivmaskin där de hade sammanställt alla tidigare ägarna innan -72.Var tydligen en bilfirma i Ystad som hade beställt bilen från USA och fick den leverad den 7/6 1967.Fanns en massa roligt att läsa om bilen där. Och dom hade angivit det reg nr som jag har idag och inte gamla länsskyltar. Hittade i denna samling papper ett gammalt regbevis från 60-talet där det stod att bilen hade 101 DIN kw = Rak sexaOch chassi nr som fortfarande stämmer överens med bilen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.