Jump to content

Identifiering av bil


angry_buddha

Recommended Posts

Nu har jag varit och köpt mig ett riktigt objekt som jag kommer ha ett bra tag att jobba på.

Hursom så tänkte jag kolla upp lite nummer på bilen. Och det jag hittat hittills har inte stämt mycket.

Identifieringsnr:

7T01Txxxxxxx

Och det som jag kunde utläsa från det så var det följande.

Årsmodell = 1967

Fabrik = ?

Kaross = HT

Motor = 200cu (rak sexa)

Nu stämmer inte motor alternativet, har suttit en v8 men okänd vilken.

Sen kommer vi till brickan i dörren.

65A H 2D 11D 97 3 1

Kaross: 65A = HT

Färg: H = Diamond Green

Inredning: 2D = Red Standard

Tillv datum: 11D = 11 April

DSO: 97 = export (svensk såld)

Bakaxel: 3 = 3:20 ?

Trans: 1 = 3vxl manuell

Här stämmer inte mycket.

Bilen är nu vit utan inredning. Har suttit automat i den enligt spakstället.

Bakaxel är 5 bultad men utan bricka på så jag kan inte utläsa vad det är för något.

Men följande nummer finns ingjutet på bakaxel.

13 - står uppe till vänster från kardan sett

D - Står lite längre ifrån 13 till höger

6026 - står mitt för sig själv på vänster om kardan

DIF - står i mitten till vänster

020W-E - står runt vid kardan

5A27 - även det står vid kardan

28- står på Hö vid kardan men jag tror att det står för 28 splines

Om någon kan lite mer om detta och kanske kunde tala om för mig vad det står för så skulle jag vara tacksam.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Fabrik T=Metuchen.

Motor T= 6a 200 1V.

Bakaxeln, finns det någon aluminiumplatta, det

är lättare att ge ett rättvist svar om den finns. ;)

ok så T står för Metuchen, i min bok hemma så stog det en helt annan bokstav för den fabriken.

Men nu vet jag.

Och nej tyvärr finns ingen aluminium platta kvar på den.

Några svar hittar Du i den här tråden:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=16080

Ja lite vet jag nu :)

DIF = Dearborn Iron Foundry

Men jag behöver fortfarande vet lite mer om axel, jag vet ingenting annars, storlek, utväxling o.s.v. :?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Kan vara eller mycket troligt 8" och att den troligen

är från produktion 1965, det behöver inte betyda att

den kommer från en 65 Mustang.

Klumpen i kardan passar även i en 67 bakaxel, det är

drivaxellängd och s.k. banjo (Höljet) som styr vilket

år den används, 5A27 skulle kunna vara 5=65

A=Januari och 27 datum. :roll:;)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Kan vara eller mycket troligt 8" och att den troligen

är från produktion 1965, det behöver inte betyda att

den kommer från en 65 Mustang.

Klumpen i kardan passar även i en 67 bakaxel, det är

drivaxellängd och s.k. banjo (Höljet) som styr vilket

år den används, 5A27 skulle kunna vara 5=65

A=Januari och 27 datum. :roll:;)

Jaha :) Jo men det låter ju ganska troligt faktiskt.

Jag ska ju iof snart plocka ner axeln och kan ju ta isär den också och se efter vad den har för innehåll.

Sen vad gällande bilen tycker jag det är ganska konstigt faktiskt att det står "Diamond Green" på brickan i bilen. Jag har kollat efter gröna fläckar på bilen efter orginal färgen, men det enda jag hittar är 2 olika lager med vit färg. Jag har skrapat ner på lacken lite och tittat i skarvar, inne i bilen, under rutlister o.s.v men jag hittar inte en grön fläck nånstans.

Stämmer verkligen den infon som står på id brickan. Chassi nr stämmer överens med papper och id bricka iallafall. :?

Link to comment
Share on other sites

Sen vad gällande bilen tycker jag det är ganska konstigt faktiskt att det står "Diamond Green" på brickan i bilen. Jag har kollat efter gröna fläckar på bilen efter orginal färgen, men det enda jag hittar är 2 olika lager med vit färg. Jag har skrapat ner på lacken lite och tittat i skarvar, inne i bilen, under rutlister o.s.v men jag hittar inte en grön fläck nånstans.

Diamond green ser ut att vara "nästan" vit, om man tittar på den här sidan: http://www.svs.com/zim/mustang/67colors.html

Link to comment
Share on other sites

Diamond green ser ut att vara "nästan" vit, om man tittar på den här sidan: http://www.svs.com/zim/mustang/67colors.html

:shock: Ja det gör det faktiskt. Får nog granska det undre vita lagret närmare.

Dörren kanske är bytt, och brickan är från en annan bil.

Na, chassi nummren stämmer ju faktiskt. Dom kan ju dock ha skurit ur plåten också och flyttat, men jag kan inte se någon skarv.

Link to comment
Share on other sites

REG-NR Kan Kanske ge dig ett svar!!!

i mitt regbevis står det är motoreffekt är 130DIN kw = 180 hk jag antar alltså att den har iallafall haft en v8 smallblock de senare gångerna under bes. Och sen står det manuell växellåda och att bilen är vit. Mer info än så går inte få ur reg pappren.

Men jag ringde till Riksarkivet och ville veta lite historia om bilen. Det fanns totalt 46st dokument på bilen, alla ägarbyte och andra dokument som finns på bilen. Men det tråkiga var att det fanns bara så långt tillbaka som -72, innan det så sparades inga dokument. Och jag fick då veta att den har genomgått 2 st olika reg besikningar sen dess.

1:a Regbesiktningen gjordes 1972, men vad som ändrades kunde hon inte säga över telefon, jag var tvungen att beställa hem dokumenten i pappersform, och så gjorde jag.

2:a Regbesiktningen gjordes 1983, men även här var jag tvungen att beställa hem dokumentet för att få veta mer.

Link to comment
Share on other sites

Men det tråkiga var att det fanns bara så långt tillbaka som -72, innan det så sparades inga dokument.

Det finns säkerligen registreringshandlingar sparade från innan 1972, MEN dom finns inte hos Riksarkivet. Uppgifterna från tiden vi hade registreringsskyltar med länsbokstav finns hos Landsarkivet i respektive län.

På dokumentet du har från 1972 borde det finnas både det nya (nuvarande) registreringsnumret, men även ett tidigare registreringsnummer (med länsbokstav). Om bilen, till exempel, hade ett E-nummer (Östergötland) så får du kontakta Landsarkivet i Östergötland, som ligger i Vadstena, och beställa en kopia av besíktningsinstrumentet (ungefär som dagens registreringsbevis) därifrån. På detta besiktningsinstrument kanske du upptäcker att bilen gick i ett annat län innan den fick E-numret (i rutan "förutvarande registreringsnummer"), och då får du göra om proceduren igen, med Landsarkivet i det länet. Sedan är det bara att fortsätta på samma sätt tills man kommer till den första registreringen.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick mina papper från Riksarkivet idag. :D

Det fanns faktiskt med ett gammalt dokument som var skrivet på en gammal skrivmaskin där de hade sammanställt alla tidigare ägarna innan -72.

Var tydligen en bilfirma i Ystad som hade beställt bilen från USA och fick den leverad den 7/6 1967.

Fanns en massa roligt att läsa om bilen där. Och dom hade angivit det reg nr som jag har idag och inte gamla länsskyltar. :)

Hittade i denna samling papper ett gammalt regbevis från 60-talet där det stod att bilen hade 101 DIN kw = Rak sexa

Och chassi nr som fortfarande stämmer överens med bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...