jockepocke2 October 14, 2008 Report October 14, 2008 Hejundrar om någon har stött på samma skumma mätare som jag??i går var det halvtank, i morse var det så pass att jag hade 15 km kvar till tom tank, i kväll var den halv igen?? någon som har någon vettig förklaring? Citera
Corvette October 14, 2008 Report October 14, 2008 gissar på tankgivarna, vad har du för årsmodell, har du bytt till nya? Citera
jockepocke2 October 14, 2008 Author Report October 14, 2008 jag har en 06a nej har inte bytt någonting på den. Citera
Corvette October 14, 2008 Report October 14, 2008 har med 06:a å va tvungen att byta dem...vänta när de säger att de inte finns soppa då lyser de spännande på instrumenten... bara slå av å starta om... fast de e ju bara min teori... Citera
Corvette October 14, 2008 Report October 14, 2008 Härligt, som en äkta Volvo 740! är det inte samma ägare av märkena... Citera
Corvette October 14, 2008 Report October 14, 2008 den här länken kanske kan användas för att utröna problemet...http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=16237 Citera
Jocke Ö October 15, 2008 Report October 15, 2008 Jag tycker att det är konstigt att soppan tar slut så fort... Citera
Akilles October 15, 2008 Report October 15, 2008 Tänkte säga samma sakMin piper alltid när man startar den och så står det något konstigt på displayen Citera
thirtyfour October 16, 2008 Report October 16, 2008 Hejundrar om någon har stött på samma skumma mätare som jag??i går var det halvtank, i morse var det så pass att jag hade 15 km kvar till tom tank, i kväll var den halv igen?? någon som har någon vettig förklaring?Jag råkade ut för samma vid ett tillfälle när jag vatt hos däckaren och monterat däck och gjort hjulinställning (har nog inte med det ingreppet att göra). Hade ½ tank när jag kom dit.Men verkstadskillen skulle ta en sväng för att känna så att "allt var som det skulle". Kom tillbaka med ett flin och menade att han testat det mesta och det var OK.När jag körde iväg så var nålen i botten nästan och den varnade för låg nivå..... Körde en bit och nålen steg sakta.Detta hände en gång till vid kraftig kurvtagning, eller snarare efteråt, så man undrar hur däckkillen körde Citera
jockepocke2 October 16, 2008 Author Report October 16, 2008 kanske är det inte värre än så då att vid halv tank och "vårdslös" aka rolig körning, så blir givarna lite snurriga... det är ju dock en usa bil man får ju inte glömma det.. Citera
tomasaxel October 16, 2008 Report October 16, 2008 En trolig förklaring till att "buskörning" kan ändra hur mycket soppa mätaren tror finns i bilen är att Mustangen har två tankar. En på var sida av bilen. Svänger man kraftigt är det sannolikt att det rinner över mer soppa i den ena eller andra tanken. Avläsningen av soppamängden görs säkert bara i en av tankarna.... Citera
jockepocke2 October 16, 2008 Author Report October 16, 2008 ja det är väl bara att leva med det för det är ju svårt å inte skoja till det i bland Citera
Corvette October 16, 2008 Report October 16, 2008 En trolig förklaring till att "buskörning" kan ändra hur mycket soppa mätaren tror finns i bilen är att Mustangen har två tankar. En på var sida av bilen. Svänger man kraftigt är det sannolikt att det rinner över mer soppa i den ena eller andra tanken. Avläsningen av soppamängden görs säkert bara i en av tankarna....nej det sitter två givare, en på varje sida Citera
tomasaxel October 16, 2008 Report October 16, 2008 nej det sitter två givare, en på varje sida Aha där ser man, man lär sig något nytt var dag Citera
Dr Frelin October 16, 2008 Report October 16, 2008 Visar den ett snitt då från båda sidorna eller hur funkar det? Citera
Corvette October 17, 2008 Report October 17, 2008 den mäter från resp sida sedan räknar databoxen om detta så du ser totalt hur mye de finns kvar... Citera
thirtyfour October 17, 2008 Report October 17, 2008 En trolig förklaring till att "buskörning" kan ändra hur mycket soppa mätaren tror finns i bilen är att Mustangen har två tankar. En på var sida av bilen. Svänger man kraftigt är det sannolikt att det rinner över mer soppa i den ena eller andra tanken. Avläsningen av soppamängden görs säkert bara i en av tankarna....nej det sitter två givare, en på varje sida Ok, men Corvettes teori kan ju ändå stämma, för töms den "ena sidan" så signalerar denna givaren fel en stund innan det återställs.... kanske....jag vet inte.... men en teori i alla fall Citera
Dr Frelin October 17, 2008 Report October 17, 2008 Men vitsen med dubbla givare borde ju vara att den ska visa någorlunda rätt även då det svänger. Om ena sidan då visar 0 så borde snittet tillsammans med den andra givaren visa ganska korrekt iaf. (så länge den inte går över) Att den då ska signalera fel låter ju bara dumt! Men det kanske finns nån orsak till detta... Teoretiskt borde man då kunna minska problemen genom att alltid köra på mer än halv tank lite beroende på hur tanken är uppbyggd, i så fall... om man inte kör så in i helvete då... Citera
grufman October 17, 2008 Report October 17, 2008 Men vitsen med dubbla givare borde ju vara att den ska visa någorlunda rätt även då det svänger. Om ena sidan då visar 0 så borde snittet tillsammans med den andra givaren visa ganska korrekt iaf. (så länge den inte går över) Att den då ska signalera fel låter ju bara dumt! Men det kanske finns nån orsak till detta... Teoretiskt borde man då kunna minska problemen genom att alltid köra på mer än halv tank lite beroende på hur tanken är uppbyggd, i så fall... om man inte kör så in i helvete då...anledningen till att man har två givare är att tanken egentligen består av två tankar. Kardanen går emellan och en liten förbindelse. That's it. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.