Jump to content

bensinmätare


jockepocke2

Recommended Posts

har med 06:a å va tvungen att byta dem...

vänta när de säger att de inte finns soppa då lyser de spännande på instrumenten... :--

bara slå av å starta om...

fast de e ju bara min teori...

Link to comment
Share on other sites

Hej

undrar om någon har stött på samma skumma mätare som jag??

i går var det halvtank, i morse var det så pass att jag hade 15 km kvar till tom tank, i kväll var den halv igen?? någon som har någon vettig förklaring?

Jag råkade ut för samma vid ett tillfälle när jag vatt hos däckaren och monterat däck och gjort hjulinställning (har nog inte med det ingreppet att göra). Hade ½ tank när jag kom dit.

Men verkstadskillen skulle ta en sväng för att känna så att "allt var som det skulle". Kom tillbaka med ett flin och menade att han testat det mesta och det var OK.

När jag körde iväg så var nålen i botten nästan och den varnade för låg nivå..... :shock:

Körde en bit och nålen steg sakta.

Detta hände en gång till vid kraftig kurvtagning, eller snarare efteråt, så man undrar hur däckkillen körde :shock:

Link to comment
Share on other sites

En trolig förklaring till att "buskörning" kan ändra hur mycket soppa mätaren tror finns i bilen är att Mustangen har två tankar. En på var sida av bilen.

Svänger man kraftigt är det sannolikt att det rinner över mer soppa i den ena eller andra tanken. Avläsningen av soppamängden görs säkert bara i en av tankarna....

Link to comment
Share on other sites

En trolig förklaring till att "buskörning" kan ändra hur mycket soppa mätaren tror finns i bilen är att Mustangen har två tankar. En på var sida av bilen.

Svänger man kraftigt är det sannolikt att det rinner över mer soppa i den ena eller andra tanken. Avläsningen av soppamängden görs säkert bara i en av tankarna....

nej det sitter två givare, en på varje sida ;)

Link to comment
Share on other sites

En trolig förklaring till att "buskörning" kan ändra hur mycket soppa mätaren tror finns i bilen är att Mustangen har två tankar. En på var sida av bilen.

Svänger man kraftigt är det sannolikt att det rinner över mer soppa i den ena eller andra tanken. Avläsningen av soppamängden görs säkert bara i en av tankarna....

nej det sitter två givare, en på varje sida ;)

Ok, men Corvettes teori kan ju ändå stämma, för töms den "ena sidan" så signalerar denna givaren fel en stund innan det återställs.... kanske....jag vet inte.... men en teori i alla fall

Link to comment
Share on other sites

Men vitsen med dubbla givare borde ju vara att den ska visa någorlunda rätt även då det svänger. Om ena sidan då visar 0 så borde snittet tillsammans med den andra givaren visa ganska korrekt iaf. (så länge den inte går över) Att den då ska signalera fel låter ju bara dumt! Men det kanske finns nån orsak till detta... :) Teoretiskt borde man då kunna minska problemen genom att alltid köra på mer än halv tank lite beroende på hur tanken är uppbyggd, i så fall... om man inte kör så in i helvete då...

Link to comment
Share on other sites

Men vitsen med dubbla givare borde ju vara att den ska visa någorlunda rätt även då det svänger. Om ena sidan då visar 0 så borde snittet tillsammans med den andra givaren visa ganska korrekt iaf. (så länge den inte går över) Att den då ska signalera fel låter ju bara dumt! Men det kanske finns nån orsak till detta... :) Teoretiskt borde man då kunna minska problemen genom att alltid köra på mer än halv tank lite beroende på hur tanken är uppbyggd, i så fall... om man inte kör så in i helvete då...

anledningen till att man har två givare är att tanken egentligen består av två tankar. Kardanen går emellan och en liten förbindelse. That's it.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...