Jump to content

Hur kraftigt vacuum ska det vara?


Recommended Posts

:D

Hej!

Håller på med felsökning av vacuumklockan till bromsen. Efter byte av slang funkar den men ändå inte riktigt tillfredsställande. Man märker både att bromsarna tar bättre och motorn går mycket bättre på tomgång nu men jag tycker fortfarande den kräver ett för högt pedaltryck. Tänkte också mäta vacuumet från insuget. Hur högt borde det totala vacuumet vara och hur högt krävs för att vacuumklockan ska fungera tillfredsställande. :D Kan man hitta ett vacuumschema på nätet. Är inte riktigt säker på vart alla de andra slangarna går. En går till en A/C tank under hö. framskärm. Den har jag pluggat. En går till lådan men en går nog in till värmepaketet eller öppnar ventilen till vatten till värmepaket.

Många frågor blev det men är tacksam för hjälp. Ska låna en vacuummätare så fort som möjligt.

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Jag har ca 2hg i vacuum på tomgång. Har sådan cam. Får ta i som fasiken vid låga varv för att få stopp.

Jag funderar på att skaffa en el-vac-pump eller hyd system från nyare bil. Någon som prövat det.? (Koppla bort vac från motor helt.)

Några förslag :idea:

Link to comment
Share on other sites

Schysst att få lite input från er. :D

Anledningen till mätningen är i första hand att bromsen fortfarande kräver högt pedaltryck trots att bromsverkan är god på båda axlarna.

Vill bara utesluta dåligt vacuum innan jag river vacuumklockan och byter den. Hur mycket min kamaxel skulle kunna påverka ett lågt vacuum vet jag inte eftersom jag är dåligt påläst om detta. Ska försöka mäta vacuumet i morgon. :D

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089 :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har ca 2hg i vacuum på tomgång. Har sådan cam. Får ta i som fasiken vid låga varv för att få stopp.

Jag funderar på att skaffa en el-vac-pump eller hyd system från nyare bil. Någon som prövat det.? (Koppla bort vac från motor helt.)

Några förslag :idea:

Jag såg en el-vacuum pump på nätet i går men de var dyra ( 299 dollar i Usa) För min del vill jag nog först kolla att allt står rätt till med vaacumet så att jag inte har något läckage vid insuget eller något annat jag missat.

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

:D Tack ännu en gång för tips! :D

Jag hade 15-16 inHg på tomgång vilket på er verkar lite för lågt. Ska läsa på lite mera om vad jag kan göra mera för att utesluta läckage mm. Har i alla fall ett litet inre läckage i vacuumklockan så jag har demonterat den och byter den.

Orkar inte köra med en sån här "trögtrampad" broms när allt annat i bromssystemet är schysst.

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett bra tag använd elektrisk vakuum motor och det fungerar fin men det låter.

Bättre som Nenne beskrev att ta ett system från en diesel.

Det finns ju även hydrauliska system för detta.

Själv tittar jag nu när jag ska uppgradera till 13'' bromsar på ett hydrauliskt system.

http://hydratechbraking.com/products/mustang_cougar/

Men om du inte har speciellt trimmat så kan det nog vara läckage eller feljusterad förgasare/tändning som är problemet.

Ett läckage på klockan är mycket vanligt så byt den!

Kolla att spjällen på förgasarens primär sida är nästan helt stängda på tomgången

Om det är för mycket öppna så minskar vakuumet snabbt.

Stänger du spjällen med tomgångskruven så sjunker naturligtvis varvtalet men du kan kompensera det med att öka tändningen.

Har du en trimkam så är det inte ovanligt med en förtändning på 15-20grader så då finns det mer marginal att öka tändningen än om det var original

Link to comment
Share on other sites

Allt verkar ok. 16° förtändning går bra. ca 32hg vid 3000 rpm.?? Internt fel i huvudcylinern enda jag kan komma på. Får kolla vidare.Annars ser el-pump installationen ok ut.

Jag har ett bra tag använd elektrisk vakuum motor och det fungerar fin men det låter.

Bättre som Nenne beskrev att ta ett system från en diesel.

Det finns ju även hydrauliska system för detta.

Själv tittar jag nu när jag ska uppgradera till 13'' bromsar på ett hydrauliskt system.

http://hydratechbraking.com/products/mustang_cougar/

Men om du inte har speciellt trimmat så kan det nog vara läckage eller feljusterad förgasare/tändning som är problemet.

Ett läckage på klockan är mycket vanligt så byt den!

Kolla att spjällen på förgasarens primär sida är nästan helt stängda på tomgången

Om det är för mycket öppna så minskar vakuumet snabbt.

Stänger du spjällen med tomgångskruven så sjunker naturligtvis varvtalet men du kan kompensera det med att öka tändningen.

Har du en trimkam så är det inte ovanligt med en förtändning på 15-20grader så då finns det mer marginal att öka tändningen än om det var original

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Den här el vakuum pumpen som du Per B skriver om, vart hittar man en sån?

En kompis har nämligen problem med för lågt vakuum på sin 522" Schariff (osäker på stavningen) motor, så han får nästan använda båda fötterna för att bromsa.

"Är ju ingen FORD så det är väl största felet. :D"

Vore kanon om jag/ni kunde hjälpa honom så får han se vilket märke/vilken märkesklubb man ska tillhöra. :)

Mvh/

Husse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Lyfter denna tråd igen.

Har problem med för lågt vacuum pga trimkam så man tränar benmuskler vid inbromsning :)

Någon som vet var man får tag i en eldriven vacuumpump?

Helst i Sverige då det är lite brådis.

Mvh Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...