Jump to content

Kvällens arbete


Recommended Posts

När jag monterade min 5vxl så var jag tvungen att lossa motorfästena lite och luta motorn bak för att kunna montera lådan på motorn. Sen när jag spände motorfästena så ligger växellådan rätt tajt mot kardantunneln. Blir tvungen till att göra hålet större till växelspaken.

Link to comment
Share on other sites

När jag monterade min 5vxl så var jag tvungen att lossa motorfästena lite och luta motorn bak för att kunna montera lådan på motorn. Sen när jag spände motorfästena så ligger växellådan rätt tajt mot kardantunneln. Blir tvungen till att göra hålet större till växelspaken.

den är givetvis på plats det var en straffspark. men jag tycker det ser lite väl trångt ut! upp mot golvet. och vad fick du för vinkel på kardanen blev den något så när rak?

Link to comment
Share on other sites

Ja trångt blev det. Vet inte hur vinkeln blir med kardanen än eftersom jag inte har någon kardanstång :P Måste skicka iväg bilen o få en tillverkad.

Monterade tillbaka orginal kardanen passade direkt utan justering. dock lite kort axel spel in i struten på vxllådan. får bli efter justering efter provkörning

Link to comment
Share on other sites

Blev tvungen att tillverka en ny växelspak valde 16mm rostfritt stål. se bild, ena böjen har jag börjat med polering på. :twisted: Man kanske skulle ta och hållborra den för vikt besparning nu när man har tjänat vikt på växellåda och startmotor. och även efter alu topps montering som kommer snart

Link to comment
Share on other sites

Blev tvungen att tillverka en ny växelspak valde 16mm rostfritt stål. se bild, ena böjen har jag börjat med polering på. :twisted: Man kanske skulle ta och hållborra den för vikt besparning nu när man har tjänat vikt på växellåda och startmotor. och även efter alu topps montering som kommer snart

Har du behövt göra hålet större för växelspaken? Min spak tycks vara väldigt nära ena kanten, har dock inte provat o växla ännu.

Link to comment
Share on other sites

Jag var tvungen att såga upp en halvmåne på höger sida och lite på framåt på kardan tunneln. har just nu ca 15mm frigång mellan växellåda och golv räcker det Berra? deè inga problem att justera höjden just nu bara att ändra växellådes fästet lite.

Link to comment
Share on other sites

Jag var tvungen att såga upp en halvmåne på höger sida och lite på framåt på kardan tunneln. har just nu ca 15mm frigång mellan växellåda och golv räcker det Berra? deè inga problem att justera höjden just nu bara att ändra växellådes fästet lite.

Ja det var på höger sidan som jag misstänker att min också kommer ta i, blir väl till o skära lite då.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Magnus missuppfattade det med spelet. Trodde det var spelet mellan kardan och lådan alltså youken. Tror jag ligger på ungefär samma som du mellan kaross och låda. Det är riktigt tajt på vissa ställen. Har inte haft något problem att den tar i under körning eller snabba riviga starter. Men har blivit mycket försiktigare med det senare. Är lite orolig att den ska paja för dessa ryckiga belastningar. Jag har som sagt fått byta en del grejer i den. Efter tags körning. Men det är hel smutt när allt är klart.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Sorry Magnus missuppfattade det med spelet. Trodde det var spelet mellan kardan och lådan alltså youken. Tror jag ligger på ungefär samma som du mellan kaross och låda. Det är riktigt tajt på vissa ställen. Har inte haft något problem att den tar i under körning eller snabba riviga starter. Men har blivit mycket försiktigare med det senare. Är lite orolig att den ska paja för dessa ryckiga belastningar. Jag har som sagt fått byta en del grejer i den. Efter tags körning. Men det är hel smutt när allt är klart.

Berra

nej Berra jag skrev otydligt! var även intresserad av spelet för yoken vad har du där? Min bil är ganska låg och styv i fjädringen

Link to comment
Share on other sites

Det börjar ta form ser jag. Kunde tro att det var lite puligt med wiren. Men skam den som ger sig. Men man behöver inte vara lika envis som mig. Som du vet tog jag mitt förnuft till fånga och skaffade ett hydrauliskt uttrampningslager. Vilket var det bästa som jag gjort på många år. Då slapp jag pula med det andra typen av hydraul system. Och orginal kopplings vagga som sitter på sidan av motorn. Vilken tur att jag nästan förträngt den mardröms tiden. Vad hade du för spel då på youken?

Berra

Link to comment
Share on other sites

Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv.

Trodde annars det var din körstil som gjorde den krokig :D:D

nej jag tror att desto mera man gasar desto rakare blir kardanen :--:--

Beställde den här så man kan få tilt ratt och förenkla framtida kuggstång 8) ska se vad man hinner med vinter. för varje 45kg man sparar in motsvarar ca 10 hkr om jag inte minns fel; alu insug alu toppar komposit huv+ front+ framtida kuggstång det blir många kilo :--:--

Link to comment
Share on other sites

Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv.

Alltså, nu är jag ute på väldigt svag is. :roll: Men måste fråga ändå. Är kardanaxeln

inte ett rör? Jag menar den är väl inte av massivt järn?

Om man svarvar av ett rör som är krokigt. så att det blir rakt, får man då inte

ett rör med lite tunnare gods på de ställen där det putade ut? Röret är väl

då rakt på utsidan, men fortfarande krokigt på insidan. Och när det då

snurrar runt i hög hastighet så blir det väl obalans?

Många frågetecken, men rätta mej om jag har fel. :?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv.

Alltså, nu är jag ute på väldigt svag is. :roll: Men måste fråga ändå. Är kardanaxeln

inte ett rör? Jag menar den är väl inte av massivt järn?

Om man svarvar av ett rör som är krokigt. så att det blir rakt, får man då inte

ett rör med lite tunnare gods på de ställen där det putade ut? Röret är väl

då rakt på utsidan, men fortfarande krokigt på insidan. Och när det då

snurrar runt i hög hastighet så blir det väl obalans?

Många frågetecken, men rätta mej om jag har fel. :?

Mvh.

Yoken som sitter i framänden är en massproducerad historia som slängdes ihop grov justerades med balanserings vikter istället för att kontrollera att dom hamnade 100% rakt. när jag satte upp min kardan så felade den på ca 2mm, jag är nu nere på ca 3 tiondelar i slag fortfarande krävs en balansering för max resultat

Jag har svarvat bort orginal svetsen som du ser och innan ihop svetsningen har jag riktat den med en micrometer på kardanen så den "spårar" mot yoken. efter svetsning har jag riktat om den igen med värme och kyla

Link to comment
Share on other sites

Fastmagnus skrev:

Beställde den här så man kan få tilt ratt och förenkla framtida kuggstång 8) ska se vad man hinner med vinter. för varje 45kg man sparar in motsvarar ca 10 hkr om jag inte minns fel

Eftersom man (jag)skulle kunna banta bort en 30 kg så blir min bil 7-8 hkr starkare,ytterligare ett plus med att banta.... :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...