Jump to content

Förgasarbyte 4 port 289:a -64½


Kenneth Olsson

Recommended Posts

Funderar på att köpa ny förgasare till min 289:a D-kod, -64½.

Originalet ska vara Autolite 4100, med 1,08" portdiameter.

På bilen sitter idag en förgasare med 1,12" portdiameter.

Bilen går bra men drar 1,5 liter/mil vid lugn körning.

Rent ekonomiskt kan man väl leva med detta, då det inte blir så många mil på en sommar. Men bilen blir ju inte roligare för att den drar mycket bensin, och även om man kör V8, så får man väl tänka lite på miljön.

Alla jag har pratat med som tror sig veta en del om förgasare, säger att bilen skulle gå bättre och dra mindre bensin med en annan förgasare.

Är det någon på forumet som har egen erfarenhet av ny förgasare och resultatet av bytet ?

Vill helst ha en originalförgasare, men detta är kanske inte det bästa alternativet.

Carbguy säljer helrenoverade originalförgasare för 6.000:-, tycker att det är lite väl mycket pengar för en förgasare.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Autolite 4100 är en anpassad förgasare 289, har rätt flöde,

en förbrukning på 1,5lit mil är ganska normalt. :shock:

Ja det där med ny förgasare är lite svårt 6000.- blir

mycke bensin, okej du kan få ner förbrukningen lite

till med en ny förgasare, men det gör nog ingen större

peng eller miljöpåverkan. :?

Jag tycker att du skall köpa en packningssats till den

förgasaren du har, packa om och byt nålventil mm

som finns med, det brukar ge ett vettigt resultat. ;)

Skruva gärna ur ettans tändstift och se hur förbränningen

ser ut, det är här du kan avgöra om det går åt förmycket

bränsle. ;)

Link to comment
Share on other sites

1.12 förgasaren på bilen, har automatchoke.

Den är för stor till min bil.

Frågan är om det går att få ner förbrukningen genom att lägga tid och pengar på en renovering när det inte är rätt förgasare.

Har kollat stiften, och de har rätt färg.

Om någon har en 1.08" förgasare och är intresserad, så kanske man kan tänka sig ett byte, annars köper jag gärna en av rätt modell.

Jag är dock inte intresserad av ett helrenoverat, nypolerat exemplar för 6.000 :-, det räcker med en renoveringsbar i bruksskick.

Annars kan det vara intressant med en ny eller bättre begagnad av annat fabrikat, t.ex. Edelbrock. Den bör då inte vara större än 500cfm.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips (och råd) är att gå in på ponycarburators.com och sedan överväga om du inte skall skicka förgasaren till dem och låta den bli helrenoverad. Du kan säkerligen få den utbytt till rätt sort, 1.08, och man behöver inte göra den i nyskick=spar pengar. Jag skickade min till dem för ca 2,5 år sedan och betalade totalt ca: 3,500 SEK för helrenovering till nyskick. Då kostade dollarn mera än idag !

Vill du ha en originalförgasare så är detta enligt mig bästa alternativet, Läs också vad de säger om Autolite 4100, det är nummer 1! Jag litar på de som har erfarenhet och rekommenderas av t.ex Mustang Monthly och andra seriösa renoverare i US. Bifogar lite bilder på hur min kom tillbaka efter en månad hos dem. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Borde ta mindre soppa. Ligger choken i lite? För låg tändning? Sätta i aningen mindre munstycken?

Efter min förra trimning med portade toppar,headers,rpm kam och Edelbrock 600 (1406)tog min 289:a ca 1,2 på landsväg.

Justera lyssna lukta å känn. Lycka till.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...