Kenneth Olsson October 18, 2008 Report October 18, 2008 Funderar på att köpa ny förgasare till min 289:a D-kod, -64½.Originalet ska vara Autolite 4100, med 1,08" portdiameter.På bilen sitter idag en förgasare med 1,12" portdiameter.Bilen går bra men drar 1,5 liter/mil vid lugn körning.Rent ekonomiskt kan man väl leva med detta, då det inte blir så många mil på en sommar. Men bilen blir ju inte roligare för att den drar mycket bensin, och även om man kör V8, så får man väl tänka lite på miljön.Alla jag har pratat med som tror sig veta en del om förgasare, säger att bilen skulle gå bättre och dra mindre bensin med en annan förgasare.Är det någon på forumet som har egen erfarenhet av ny förgasare och resultatet av bytet ?Vill helst ha en originalförgasare, men detta är kanske inte det bästa alternativet.Carbguy säljer helrenoverade originalförgasare för 6.000:-, tycker att det är lite väl mycket pengar för en förgasare. Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 18, 2008 Report October 18, 2008 Hej.Autolite 4100 är en anpassad förgasare 289, har rätt flöde,en förbrukning på 1,5lit mil är ganska normalt. Ja det där med ny förgasare är lite svårt 6000.- blirmycke bensin, okej du kan få ner förbrukningen litetill med en ny förgasare, men det gör nog ingen större peng eller miljöpåverkan. Jag tycker att du skall köpa en packningssats till denförgasaren du har, packa om och byt nålventil mmsom finns med, det brukar ge ett vettigt resultat. Skruva gärna ur ettans tändstift och se hur förbränningenser ut, det är här du kan avgöra om det går åt förmycketbränsle. Citera
bosewallius October 18, 2008 Report October 18, 2008 1.12 forgasaren du har pa din bil har den manuell choke?Om den har det kan det vara en 289 HP forgasare. Om intear det troligen en forgasare till en 390. Mvh Bosse Citera
Kenneth Olsson October 19, 2008 Author Report October 19, 2008 1.12 förgasaren på bilen, har automatchoke.Den är för stor till min bil. Frågan är om det går att få ner förbrukningen genom att lägga tid och pengar på en renovering när det inte är rätt förgasare.Har kollat stiften, och de har rätt färg.Om någon har en 1.08" förgasare och är intresserad, så kanske man kan tänka sig ett byte, annars köper jag gärna en av rätt modell.Jag är dock inte intresserad av ett helrenoverat, nypolerat exemplar för 6.000 :-, det räcker med en renoveringsbar i bruksskick.Annars kan det vara intressant med en ny eller bättre begagnad av annat fabrikat, t.ex. Edelbrock. Den bör då inte vara större än 500cfm. Citera
Lasse cmc625 October 19, 2008 Report October 19, 2008 Mitt tips (och råd) är att gå in på ponycarburators.com och sedan överväga om du inte skall skicka förgasaren till dem och låta den bli helrenoverad. Du kan säkerligen få den utbytt till rätt sort, 1.08, och man behöver inte göra den i nyskick=spar pengar. Jag skickade min till dem för ca 2,5 år sedan och betalade totalt ca: 3,500 SEK för helrenovering till nyskick. Då kostade dollarn mera än idag !Vill du ha en originalförgasare så är detta enligt mig bästa alternativet, Läs också vad de säger om Autolite 4100, det är nummer 1! Jag litar på de som har erfarenhet och rekommenderas av t.ex Mustang Monthly och andra seriösa renoverare i US. Bifogar lite bilder på hur min kom tillbaka efter en månad hos dem. Lycka till! Citera
Gresse October 30, 2008 Report October 30, 2008 Borde ta mindre soppa. Ligger choken i lite? För låg tändning? Sätta i aningen mindre munstycken?Efter min förra trimning med portade toppar,headers,rpm kam och Edelbrock 600 (1406)tog min 289:a ca 1,2 på landsväg.Justera lyssna lukta å känn. Lycka till. Gresse Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.