Jump to content

Vinterförvaring


Henrik77

Recommended Posts

Har haft min mustang i ett halvår och nu ska den in i garaget för vinterförvaring , är det något man ska tänka på?

Kallt eller varmt i garaget spelar det någon roll?

Full tank eller nästan tom vilket är bäst?

Ska man gå dit och starta den några gånger under vintern?

Några tips?

Link to comment
Share on other sites

Varmgarage är väl alltid att föredra.

Min kommer stå i ett flerbilsgarage där jag kan köra den och motionera bromsar mm ca 1 gång i månaden, blir nog fler.. :--

Bilar mår bra att köras regelbundet.

Efter vintern blir det oljebyte och givetvis underhållsladdar jag batteriet under förvaringen.

Finns mycket info om detta på nätet om man googlar eller så.

Är ingen expert heller men oljebyte batteriladdning fulltank fylla på mycket luft i däcken eller palla upp bilen o kanske ha en glipa på fönster kan vara bra vid långtidsförvaring. En del sätter ut enris eller liknande för att förhindra gnagande skadedjur mm. :shock: Torrbollar använder en del som är rädda för fukt.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips: Se upp med vätskan som bildas i torrbollen när den tar upp fukt. Det är inte rent vatten utan en lite kladdig vätska som inte är kul om den rinner ut på golvet i bilen. Jag har torrbollen stående i en plastback med tät botten för säkerhets skull + plus handskar så man slipper få det på sig. Är nog inte farligt men som sagt lite kladdigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sån här i mitt garage.

Mitsubishi MJ-E16S

Lilla frun ville nog hellre ha den i tvättstugan meen..

:--

Den trivdes bättre hos musse.. :lol:

Finns massa olika inställningsmöjligheter och man kan koppla en slang direkt till avloppet så slipper man tömma behållaren hela tiden.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Köp en eletrisk avfuktare som du kan koppla direkt till avloppet. Torrbollen avfuktar inte speciellt bra. Själv kör jag med en Woods DS28 (säljs bl.a. på elgiganten). Om jag inte minns fel kan denna avfukta 12 Liter/dygn vid x% fuktighet. Hur många liter klarar torrbollen per dygn :?::D

Link to comment
Share on other sites

Vill inte låta kaxig ;);) men med över 25år i branschen med fuktproblem

så kan visst en torrboll med dess ringa avfuktningskapacitet räcka i en bil

det man ska tänka på vid val av en avfuktare om man tycker att det

känns bättre att ha är att en kylavfuktare typ Woods som nämndes tidigare

bara kan prestera sin kapacitet vid typ18 grader och uppåt och även vid denna "låga temperatur" är den inte bra utan man måste använda sig av en sorptionsavfuktare som tyvärr är mycket dyrare men har den förmågan att den till och med avfuktar vid minusgrader. som exempel sitter det sorbtionsavfuktare i GBs lager för att förhindra isbildning på golven så att truckarna kan köra säkrare :!:

Som lite kuriosa hur det här med både torrbollar och sorbtionsavfuktarna kom till så var det så att efter första världskriget fick jänkarna en massa krigsfartyg de ville lägga i malpåse och inte rosta. Det de gjorde var att köra in pallvis med salt som sög åt sig fukten och en bra miljö erhölls sedan bytte de pallarna när de "sugit" färdigt. Det är på likadant sett en sorbtionsavfuktaren på sett och vis är uppbyggd dess rotormaterial suger åt sig fukten för att sedan värmas bort. Lite Historia samt Kunskap håll till godo :D

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli och fortsätta med lite fysik

Om man tänker sig att en bil rymmer ca 3 kubikmeterluft

och man vet att snittet på vatten innehållet är ca 8 gramm vatten per kilo luft

det är ett genomsnitt på vad luften innehåller i sverige, och en kubikmeter luft väger 1,2kg då har vi ungefär 29gram vatten där d.v.s 2.9 centiliter vatten i luften i bilen. Nu behöver vi inte få bort allt för att få korrosionsfritt räcker att hamna på 55% relativ fuktighet Så om vi räknar med att det var

100% (finns egentligen inte gör ett hopp från 98-100 egentligen ska inte förklara varför skit samma) så krävs att 45% försvinner 1.3cl ska bort om man kan hålla bilen helt tät så ingen ny fukt kommer in. Det kan man givetvis inte men ni kanske köper resonemanget att en torrboll självklart kan göra ett bra jobb i en bil kanske betydligt bättre än en kyltork om temperaturen är låg.

Link to comment
Share on other sites

Skönt med en expert!

Ok, mitt garage är på 60m2, inomhustemp under vintern ca 15 grader. Vad rekommenderar du. Torrboll i bilen eller en elektronisk utanför på verktygsbänken?

Om man har en elektronisk, ska man då ha rutorna aningen öppna till bilen?

Du tänker väl inte rulla in en blöt och snöig bil varje dag?

Link to comment
Share on other sites

Skönt med en expert!

Ok, mitt garage är på 60m2, inomhustemp under vintern ca 15 grader. Vad rekommenderar du. Torrboll i bilen eller en elektronisk utanför på verktygsbänken?

Om man har en elektronisk, ska man då ha rutorna aningen öppna till bilen?

Som jag skrev i något tidigare inlägg så kan jag berätta att järn, plåt börjar rosta redan vid 55% RH Och snittet ute över hela året är ca 85% Det vill säga att ska man förvara plåt i ett kallgarage eller föråd så måste man antingen avfukta eller höja temperaturen med mellan 5 till 10 grader. vid 5 grader ute till ca 11 grader i lokalen. vid 0 grader till 5,5 grader

Så om du har så högt som 15grader behöver du förmodligen ingen avfuktning, skaffa en enkel hårhygrometer eller en elektronisk för att hålla koll. (som ytterliggare info kan jag berätta att håret i de hygrometrar som finns kommer från kinesiskor för att de tvättar sitt hår sparsamt med schampo)

Detta går att läsa ut från ett Mollier diagram

http://www.shpegs.org/calculations/Ammo ... f2d570.gif

Som en liten förklaring på diagrammet.

välj exempelvis 0grader till vänster gå rakt ut åt höger tills den träffar den bågade linjen längst bort där är punkten 0grader samt ett RF på 100%

om nu går rakt upp till från den punkten tills man har exempelvis 10 grader på den vänstra lodräta skalan kan man läsa ut att RF = 50%

Det blir så då man inte tillför någon fukt utan bara värmer luften

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håller meeeed, man blir helt galen!!

Nu står den fin i en lada och bara väntar på våren, ska dit idag och titta till den och lägga ut mer råttgift o plocka bort batteriet.

Kör själv runt i en sliten Passat 1.8 CL -91 med rostbruna plåtfälgar till dubbdäcken och världens diskantstereo :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag blir så trött , idag när jag var och startade bilen så började skiftnyckeln och motorlampan att lysa IGEN.

Blir att åka till närmsta fordverkstad det första man gör till våren.

Är så jävla trött på den här bilen nu , känns som den bara har krånglat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...