Jump to content

Utväxling


Recommended Posts

vill gärna få råd av någon som provat att åka med 3.25 och 3.55 i utväxling och c4 aut.

Har idag 2.79 men tänker byta frågan är bara till vilken hur stor skillnad är det på dessa ur komfort synpunkt kör en del landsväg - vore tacksam för lite synpunkter.

Mvh/Kjorran

cmc1794

Link to comment
Share on other sites

Jag har 3.55 i min bakaxel. Pigg och rolig men lite för högvarvig på landsväg om jag ska vara ärlig, 2900rpm vid 100 km/h. En AOD hade varit optimalt.

Toppfarten blir ju också lidande :cry: bara ca 160 km/h. det vore ju spännande att få ösa på i 200 knyck...

Link to comment
Share on other sites

Om du byte till 3,55 så kommer du garanterat att vilja byta tillbaka efter en vecka då det varvar för mycket när man ligger och åker landsväg.

2,79 är en mycket behaglig utväxel,men sedan ska man ställa sig frågan vad ska jag ha min bil till?Race eller glidarbil?det är svårt att få till en kompromiss som man blir nöjd med,Jag vet jag har provat mycket under åren,när man sumerar allt så är det rätt bra att åka ORGINAL då det funkar och är behagligt.Ett exempel så bytte jag utväxel åt Morgan här hemma i Tranås på hans förra -68 cab och monterade en 3,55 efter han varit i Vadstena en Onsdagskväll så kom han ner dan därpå och frågade om vi inte kunde byta tillbaka!!!.Högt varv och hög bensinförbrukning vart det och han var inte nöjd med det.

Link to comment
Share on other sites

Beror lite på däckshöjden oxå. 3.20- 3.25 sitter som "p-i-g" bakom en motorsvag smallblocks V8 eller en L6. Det behövs vrid om man har 2.7:1.

Beror väl vad man har för preferenser i detta fall. Tänker man ta sej till Utah för att köra salt flats, skall det väl vara ökenutväxel...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...