Joper November 4, 2008 Report Share November 4, 2008 Tjenare. Jag och farsgubben har tänkt inhandla en mustang nu under vintern och vi letar som galningar, både i sverige och från staterna.Vi är dock lite osäkra om vad som hände med mustangen mellan 66 och 67? Ser att ni även har två olika underforum mellan dom årsmodellerna. Det vi vet hittils är i princip att bakljusen är olika. Vi har vart och kollat på denna:http://www.fyndbors.se/visa.php?va=9916Väldigt väldigt fin bil. Är den värd sina 115 tusen tycker ni? Mvh Johan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 November 4, 2008 Report Share November 4, 2008 Hej.65-66 har samma kaross, 67-68 är en helt annan karosstyp,65-66 kallas för generation 1 och 67-68 kallas för generation 269-70 generation 3 o.s.v. Mustangen är indelad i en klassisk grupp s.k. parår,65-66, 67-68, 69-70, 71-73. Många undrar varför man kallar 71-73 par år, svaret är att71-72 är i princip samma bil med den enda skillnaden motorallternativen och lite smått, 73 är parår 2 i dennagrupp och är egentligen inte så olik 71-72, 73an är sparsamt ändrad trafiksäkerhet spelar spratt igenmen skillnaderna mellan 71-2 och 73 syns markant vid en djupdykning. 115 är för högt pris enligt min mening, här faller ni säkert förutseendet som inte stämmer med en original 1966HT, ni hittarsäkert något trevligare för 115.000.- Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
axelg89 November 4, 2008 Report Share November 4, 2008 Tjenare. Jag och farsgubben har tänkt inhandla en mustang nu under vintern och vi letar som galningar, både i sverige och från staterna.Vi är dock lite osäkra om vad som hände med mustangen mellan 66 och 67? Ser att ni även har två olika underforum mellan dom årsmodellerna. Det vi vet hittils är i princip att bakljusen är olika. Vi har vart och kollat på denna:http://www.fyndbors.se/visa.php?va=9916Väldigt väldigt fin bil. Är den värd sina 115 tusen tycker ni? Mvh Johandet finns faktiskt en del skillnader på 66 och 67... Förutom bakljusen har 67an en helt annan inredning än 66an. I övrigt så skiljer sig fronten ganska mycket.Inr. 1966Inr. 1967Front 1966Front 1967Ang. priset så är det helt beroende på skicket på bilen samt hur orginal den är. 115000 är inte någon jättesumma för en mustang HT samtidigt som det inte är billigt. Om bilen är välrenoverad, något sånär orginal och du gillar den tycker jag inte att det verkar så mycket, dock är det som lars säger att det går att hitta många alternativa bilar för de pengarna!Det var dessutom en skitnygg färg & fälgkombo!Mvh Axel Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joper November 4, 2008 Author Report Share November 4, 2008 Ok! Tack för svaren.Måste fråga vad det är som skiljer denna 66 från en orginal? Förutom ränderna då som jag fick höra var dekaler. Grillen är rensad också ser jag.Om jag ska vara ärlig så sa dom på fynborsgaraget att den kunde släppas för 100 000 också Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo November 4, 2008 Report Share November 4, 2008 Ok! Tack för svaren.Måste fråga vad det är som skiljer denna 66 från en orginal? Förutom ränderna då som jag fick höra var dekaler. Grillen är rensad också ser jag.Om jag ska vara ärlig så sa dom på fynborsgaraget att den kunde släppas för 100 000 också man måste nästan se papper på bilen för att kunna avgöra vad som är "orginal"fanns olika grillar,och kammen bakom dörrarna fanns inte till alla modeller.Men sedan är ju frågan hur man vill ha bilen själv.Finns väl nästan ingen bil som kan ha så många olika option som just Ford Mustang.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis November 5, 2008 Report Share November 5, 2008 Enklast om du ber om chassinumret ( VIN-numret) samt helst data från den s.k. dörrbrickan. Lägg ut infon här så får du blixtsnabbt svar på hur bilen "ska" vara utrustad i original. Det finns HT med mer eller mindre rost etc från klart under 100´Lycka till Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Helmersson November 5, 2008 Report Share November 5, 2008 Det viktigaste för en rätt värdering på en musse är motorn. Kolla så att inte bilen har haft en 6:a i sig som original. Det är vanligt att man byggt om mustanger till V8 motor. En 6:a betingar ett mindre värde än en med V8, och jag undrar om inte en bil med original 6:a ombyggd till 8:a betingar ett ännu mindre värde (en originalbil med 6:a ser man inte så ofta idag...).Ta hjälp av följande länk för att kolla att bilen är korrekt:http://www.mustangdecoder.com/decoder.htmlHar bilen du tittat på en original V8 så tycker inte jag att priset är fel. Skicket är helt avgörande förståss. En HT-bil för de pengarna ska inte ha någon rost eller problem med drivlinan. En del småfix kan man acceptera (det är ju en Ford )Om den inte är strikt original är väl en smaksak. Rent värdemässigt står sig en bil perfekt originalskick alltid bäst (matching numbers, rätt inredning och rätt exteriörfärg). Bilen du tittat på ser ju ut att blivit utsatt för en mild custom som i mitt tycke ser mycket trevlig ut på bild!Lycka till! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joper November 5, 2008 Author Report Share November 5, 2008 Tack för svaren, väldigt bra tips.Just denna bil är väldigt fin. Väldigt rostfri. Jag renoverar lite bubblor själv så jag är rätt van med att laga rost om det ändå skulle finnas nånstans är det inga problem, men jag kollade rätt noggrant. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis November 6, 2008 Report Share November 6, 2008 Finns alltså inga klara svar om värdet. Det svåra är att veta vad man köper! På samma ställe finns en -68 HT som dom begär 175´ för. Varför "bara" 100´för -66:an?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michaelp November 7, 2008 Report Share November 7, 2008 HejEtt råd är att ta det försiktigt och inte köpa första bästa, det är lätt hänt och man tänker inte riktigt klart alla gånger när man blir "köpsugen".Jag letade själv i ca 2år innan jag hittade rätt bil och tittade på många från skåne till Norrland som jag ville köpa, men är glad idag att jag avstod.Börja med att köpa och läsa den svenska boken om Mustang 64 1/2-66 så kommer många bitar hamna på plats.... Då vet du vilka saker du ska titta på när du undersöker en mustang. Själv ringde jag flera Mustangägare i klubben och fick värdefulla råd samtidigt som det går att skaffa kunskap i bra böcker.Custom eller original är smaksak, men alltid tråkigt att betala för mycket och ångra en affär pga bristande kunskap.....MvhMicke Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.