Jump to content

Recommended Posts

Har en -69 med rak 6a, letar vxl låda...c4. svårt att hitta automat, viket det suttit tidigare. Hur pass är det att ändra konvertera till manuell??? Vad behöver jag tänka/ göra? någon vänlig själ :?

Har du en 250cui eller 200cui motor?

Är det en 250cui motor är det super enkelt att hitta C4 lådor.

Alla V8 1965-1969 har samma typ av transmissions kåpa

Är det 200cui motor så är transmissions kåpa lite svårare att hitta.

Växellådan går bra från V8 1965-1969

Har du en 250cui eller 200cui motor?

Är det en 250cui motor är det super enkelt att hitta C4 lådor.

Alla V8 1965-1969 har samma typ av transmissions kåpa

Är det 200cui motor så är transmissions kåpa lite svårare att hitta.

Växellådan går bra från V8 1965-1969

Ursäkta kapningen.

Om jag fattar detta rätt, du menar att c4 lådan på en 250 sexa passar direkt på en 289 v8

Ursäkta kapningen.

Om jag fattar detta rätt, du menar att c4 lådan på en 250 sexa passar direkt på en 289 v8

Svar ja!

Men lådan från en 250cui 6a håller inte för V8ans vrid.

Annan konstruktion inuti lådan.

Men som sagt det passar fysiskt! (1965-1969)

Däremot skruva på en V8 C4 mot en 250cui 6a är ingen nackdel om man bara tittar på hållbarhet

Det man märker är att växlarna blir aningen ryckiga.

Bäst är att ha korrekt låda till motorn man har.

Speciellt om det är en cruisingvagn man vill ha

Men sexorna skiljer väl har jag för mig. 65 hade väl annan infästning till kopplingskåpan än 66?

vet att till manuella så var det en hybridårgång 66,med likadan motor som 67 men samma låda som65

kopplingskåpan däremot var unik det året.

Men sexorna skiljer väl har jag för mig. 65 hade väl annan infästning till kopplingskåpan än 66?

vet att till manuella så var det en hybridårgång 66,med likadan motor som 67 men samma låda som65

kopplingskåpan däremot var unik det året.

Manuell kopplingskåpa vet jag inte utan ämnet gäller automat

Eftersom "redneckfarm" som startade tråden har en maskin från 1969 så finns det bara 2st kåpor för automat beroende på motorstorleken

Antingen 200cui kåpa eller 250cui, 302cui kåpa

Det finns massor av olika kåpor till C4 för andra årsmodeller plus de som finns utanför Mustang sortimentet.

Totalt har jag läst att det ska finnas 32st olika kåpor :?

Men håller man sig exakt till motorstorlekar och 60-tal så blir det rätt

glömde nämna! har 130 mm i de övre bulthålen trankåpa/sprängkåpa! finns tydligen även 150mm?! betydelse?

Det måttet är ganska ointressant

130mm är det på 250,302,351W,351C mfl

Även bigblock FE har det

Storleken på kåpan skiljer mest nedåt vid startmotor

Du ska ha en C4 med kåpa för 157kugg startkrans

Räkna kuggarna på startkransen

Men sexorna skiljer väl har jag för mig. 65 hade väl annan infästning till kopplingskåpan än 66?

vet att till manuella så var det en hybridårgång 66,med likadan motor som 67 men samma låda som65

kopplingskåpan däremot var unik det året.

Manuell kopplingskåpa vet jag inte utan ämnet gäller automat

Eftersom "redneckfarm" som startade tråden har en maskin från 1969 så finns det bara 2st kåpor för automat beroende på motorstorleken

Antingen 200cui kåpa eller 250cui, 302cui kåpa

Det finns massor av olika kåpor till C4 för andra årsmodeller plus de som finns utanför Mustang sortimentet.

Totalt har jag läst att det ska finnas 32st olika kåpor :?

Men håller man sig exakt till motorstorlekar och 60-tal så blir det

rätt

Visst men motorerna är ändå olika olika årsmodeller.

Så från 66 antar jag det passar och kanske 65 när det gäller V8.

men c4,an passar som sagt knappast till en 65,as sexa.....

Försöker vara tydligare....

250cui motorer har samma kåpor som smallblock 302 etc

200cui och lägre cui har en helt egen kåpa

Mustang 6or 1965 är 170cui och har samma kåpa som 200cui

Men andra ford 6or från 1965 som 240cui och 300cui har samma kåpa som V8

Men dessa satt ej i Mustanger

Försöker vara tydligare....

250cui motorer har samma kåpor som smallblock 302 etc

200cui och lägre cui har en helt egen kåpa

Mustang 6or 1965 är 170cui och har samma kåpa som 200cui

Men andra ford 6or från 1965 som 240cui och 300cui har samma kåpa som V8

Men dessa satt ej i Mustanger

Ok då var det storleksstyrt och inte årsmodellstyrt med andra ord..

Ja Ford kan verkligen krångla till.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...