redneckfarm November 10, 2008 Report Share November 10, 2008 Har en -69 med rak 6a, letar vxl låda...c4. svårt att hitta automat, viket det suttit tidigare. Hur pass är det att ändra konvertera till manuell??? Vad behöver jag tänka/ göra? någon vänlig själ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 10, 2008 Report Share November 10, 2008 Har du en 250cui eller 200cui motor?Är det en 250cui motor är det super enkelt att hitta C4 lådor.Alla V8 1965-1969 har samma typ av transmissions kåpaÄr det 200cui motor så är transmissions kåpa lite svårare att hitta.Växellådan går bra från V8 1965-1969 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
matteponken November 10, 2008 Report Share November 10, 2008 Har du en 250cui eller 200cui motor?Är det en 250cui motor är det super enkelt att hitta C4 lådor.Alla V8 1965-1969 har samma typ av transmissions kåpaÄr det 200cui motor så är transmissions kåpa lite svårare att hitta.Växellådan går bra från V8 1965-1969Ursäkta kapningen.Om jag fattar detta rätt, du menar att c4 lådan på en 250 sexa passar direkt på en 289 v8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 10, 2008 Report Share November 10, 2008 Ursäkta kapningen.Om jag fattar detta rätt, du menar att c4 lådan på en 250 sexa passar direkt på en 289 v8Svar ja!Men lådan från en 250cui 6a håller inte för V8ans vrid.Annan konstruktion inuti lådan.Men som sagt det passar fysiskt! (1965-1969)Däremot skruva på en V8 C4 mot en 250cui 6a är ingen nackdel om man bara tittar på hållbarhetDet man märker är att växlarna blir aningen ryckiga.Bäst är att ha korrekt låda till motorn man har. Speciellt om det är en cruisingvagn man vill ha Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo November 10, 2008 Report Share November 10, 2008 Men sexorna skiljer väl har jag för mig. 65 hade väl annan infästning till kopplingskåpan än 66?vet att till manuella så var det en hybridårgång 66,med likadan motor som 67 men samma låda som65kopplingskåpan däremot var unik det året. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 10, 2008 Report Share November 10, 2008 Men sexorna skiljer väl har jag för mig. 65 hade väl annan infästning till kopplingskåpan än 66?vet att till manuella så var det en hybridårgång 66,med likadan motor som 67 men samma låda som65kopplingskåpan däremot var unik det året.Manuell kopplingskåpa vet jag inte utan ämnet gäller automatEftersom "redneckfarm" som startade tråden har en maskin från 1969 så finns det bara 2st kåpor för automat beroende på motorstorlekenAntingen 200cui kåpa eller 250cui, 302cui kåpaDet finns massor av olika kåpor till C4 för andra årsmodeller plus de som finns utanför Mustang sortimentet.Totalt har jag läst att det ska finnas 32st olika kåpor Men håller man sig exakt till motorstorlekar och 60-tal så blir det rätt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
redneckfarm November 10, 2008 Author Report Share November 10, 2008 det är en 250, Osby skroten (USA) hade ingen c4 låda alls! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
redneckfarm November 10, 2008 Author Report Share November 10, 2008 glömde nämna! har 130 mm i de övre bulthålen trankåpa/sprängkåpa! finns tydligen även 150mm?! betydelse? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 10, 2008 Report Share November 10, 2008 Ring runt lite skrotar.Sök på nätet.Hitta själv 3st efter 5minhttp://www.usabil.nu/databas/Delarsaljesdetalj.asp?ID=22520http://www.abc-annons.se/viewad.php?idnr=114001Jannes Automat kan säkert ha renoverade färdigtÄven alexandra engineering kan hahttp://www.alexandraengineering.se/ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 10, 2008 Report Share November 10, 2008 glömde nämna! har 130 mm i de övre bulthålen trankåpa/sprängkåpa! finns tydligen även 150mm?! betydelse?Det måttet är ganska ointressant130mm är det på 250,302,351W,351C mflÄven bigblock FE har detStorleken på kåpan skiljer mest nedåt vid startmotorDu ska ha en C4 med kåpa för 157kugg startkransRäkna kuggarna på startkransen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo November 11, 2008 Report Share November 11, 2008 Men sexorna skiljer väl har jag för mig. 65 hade väl annan infästning till kopplingskåpan än 66?vet att till manuella så var det en hybridårgång 66,med likadan motor som 67 men samma låda som65kopplingskåpan däremot var unik det året.Manuell kopplingskåpa vet jag inte utan ämnet gäller automatEftersom "redneckfarm" som startade tråden har en maskin från 1969 så finns det bara 2st kåpor för automat beroende på motorstorlekenAntingen 200cui kåpa eller 250cui, 302cui kåpaDet finns massor av olika kåpor till C4 för andra årsmodeller plus de som finns utanför Mustang sortimentet.Totalt har jag läst att det ska finnas 32st olika kåpor Men håller man sig exakt till motorstorlekar och 60-tal så blir det rättVisst men motorerna är ändå olika olika årsmodeller.Så från 66 antar jag det passar och kanske 65 när det gäller V8.men c4,an passar som sagt knappast till en 65,as sexa..... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund November 11, 2008 Report Share November 11, 2008 Försöker vara tydligare....250cui motorer har samma kåpor som smallblock 302 etc200cui och lägre cui har en helt egen kåpaMustang 6or 1965 är 170cui och har samma kåpa som 200cuiMen andra ford 6or från 1965 som 240cui och 300cui har samma kåpa som V8Men dessa satt ej i Mustanger Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
redneckfarm November 11, 2008 Author Report Share November 11, 2008 har 157 kuggars kransdrev!!! tack för hjälpen vänner, uppskattas! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo November 11, 2008 Report Share November 11, 2008 Försöker vara tydligare....250cui motorer har samma kåpor som smallblock 302 etc200cui och lägre cui har en helt egen kåpaMustang 6or 1965 är 170cui och har samma kåpa som 200cuiMen andra ford 6or från 1965 som 240cui och 300cui har samma kåpa som V8Men dessa satt ej i MustangerOk då var det storleksstyrt och inte årsmodellstyrt med andra ord..Ja Ford kan verkligen krångla till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.