Jump to content

Gammalt men kul läsning om bilimport

Recommended Posts

Posted

Sökte runt på nätet om det fanns nån möjlighet att få ner momsen på ev köp från usa, kanske genom att man "säljer" varan med förlust under resan över, för att få ett svenskt kvitto att tulla/momsa på....

Har letat men inte hittat nåt vettigt....

Gissar att myndigheterna inte är speciellt lättlurade...

Men jag hittade följande råd om ebay-köp.... lite skoj läsning, samt lite goda råd....

http://www.classic-caravans.se/ebayskola.htm

Posted

Det stämmer till 100% de säger, aldrig jag skulle chansa att köpa en på ebay från privatperson utan att någon tittat på den. Jag själv anlitade en svensk som bor där och han besiktigade,betalade och hämtade bilen på plats för att sedan ombesörja frakten till Sverige. Betydligt säkrare även om jag aldrig träffat honom personligen innan,men skeppar många bilar varje år till Svedala.

Posted

Ja, man får ju inte var hur naiv som helst när man köper bil över nätet. Å att avråda andra på det viset bara för man själv klantar till det duktigt gång på gång... :)

Men som sagt, rolig läsning :)

Hejhej

Posted

Men poängen var väl att du inte vet vad du köper, om du inte har någon som kan kolla bilen/båten som du tänker köpa. :shock:

Märk väl om du köper från privatpersoner. :shock:

Ärligt tala är man vid sina sinnes fulla bruk om man köper en bil på en budgivning på ebay av en PRIVAT person utan att man har någon i staterna som kollar bilen åt dig???????? :shock:

Du vet ju inte ens om det har varit en budgivning, du kanske bara budat mot dig själv. :evil:

Visst du kan ha tur, men du kan också vinna 50000 i månaden i 25 år om du har tur. :lol::lol:

MVH Lasse. :roll:

Posted
Men poängen var väl att du inte vet vad du köper, om du inte har någon som kan kolla bilen/båten som du tänker köpa. :shock:

Ärligt tala är man vid sina sinnes fulla bruk om man köper en bil på en budgivning på ebay av en PRIVAT person utan att man har någon i staterna som kollar bilen åt dig???????? :shock:

Du vet ju inte ens om det har varit en budgivning, du kanske bara budat mot dig själv. :evil:

Visst du kan ha tur, men du kan också vinna 50000 i månaden i 25 år om du har tur. :lol::lol:

Buda mot sig själv? Hmm, jag gissar att du inte handlat på ebay? Eller så vet du nåt om ebay som jag inte vet?

Jag har handlat en del på ebay från USA, Kanada, England och Tyskland, om än bara en bil från USA hittills. Du är välkommen hem någon dag så kan du både göra en sinnesundersökning på mig :) och spana in min bil, om du vill :D

Som sagt, man får inte vara naiv. För mig innebär det att man kollar upp ett och annat innan man skickar några pengar.

Gofredaskväll

Posted

Buda mot sig själv? Hmm, jag gissar att du inte handlat på ebay? Eller så vet du nåt om ebay som jag inte vet?

Jag har handlat en del på ebay från USA, Kanada, England och Tyskland, om än bara en bil från USA hittills. Du är välkommen hem någon dag så kan du både göra en sinnesundersökning på mig :) och spana in min bil, om du vill :D

Som sagt, man får inte vara naiv. För mig innebär det att man kollar upp ett och annat innan man skickar några pengar.

Gofredaskväll

Nja...

Det finns faktisk en person i Sverige som blev blåst på mera en 25000$ av en privatperson på e-bay. 100 % positiv feedback. Blev advokatmat som slutade i ingenting. E-bay var inte heller til mycket hjelp, ej heller Pay Pal.....

Va inte heller nån hjelp att vi fikk tag på Sheriffen i tjuvens hemstad :idea:

John

Posted

Jag har handlat ganska mycket på Ebay och har bara dåliga erfarenheter av privatperssoner där, så är det bara. :cry:

Dom flesta skurkarna på nätet är jäkligt slipade och har det som levebröd

och när inte Ebay och Paypal eller tradera eller blocket kan eller vill rensa bort dom så blir vi vanliga köpare blåsta ,så är det. :twisted:

men jag har aldrig köpt en bil på ebay, och det tänker jag inte göra heller

men det är jag. :lol:

Som dom sa i artikeln så finns det data program som fixar det mesta. :shock:

Och du kan inte kolla en privatpersson ett skit. :shock:

Däremot har det funkat klockrent när jag handlat av företag till och

med dom som sagt att dom inte säljer overseas. :P

Men det är inte 100% säkert för det men det är säkrare.

Men företagen som säljer delar och däck och sådant är ju jävligt beroende av internetförsäljning i USA

så risken att bli blåst är ganska liten. :P

privatperssoner däremot, nä inte en chans jag tar aldrig den risken igen.

Vi känner ju till skojarnas ordspråk det föds en ny .......... varje dag. :evil:

OBS ingen Utpekad OBS. :P:P:P:P

Men man gör som vill, det är ett fritt land. :P:P

SLUT

MVH Lasse: :boss

Posted

Ganska kul läsning det där om ebay. :D

Hoppas inte att man själv kommer att skriva nåt liknande men hela livet är en chansning den som inte chansar han vinner inget heller. :--

Snälla killar får inte kyssa vackra flickor :--:--:--

Man sitter själv nu i den sitsen som man inte skulle gjort om man läst denna innan......... :oops::oops:

Jag hittade bilen på ebay men kontaktade honom och sa om den inte blir såld så kontakta mig.Jag föll för bilen (livsfarligt)killen kontaktade mig när auktionen var slut och ingen bjöd vad han ville ha. :?

Kunde ju varit en signal på att något var fel men än är inte den sista ....... född :--:--

Har köpt en bil av privatperson har bara gått på kort och känsla efter att ha pratat och mailat med honom i ca 3 veckors tid innan jag slog till.

Bilen står nu i en container på havet och anländer till Göteborg 3/12.

Håller tummarna så dom vitnar på att man inte blivit blåst eller som min kompis sa:

Tur att det är vid kajen vi öppnar containern i sämsta fall så häller vi ut innehållet i älven. :--:--

Vidare info kommer när bilen kommer ;);)

Bifogar ett par kort på hur den ser ut i USA hoppas att dom stämmer :lol:

Posted

Är bara resten lika fint som skalet ser ut, behöver du nog inte oroa dig.Men som sagt, dom är duktiga på att fuska i hop en bil till försäljning så den ser fin ut på bilderna. Min såg lika fin ut på bilderna,men jag har lagt ner redan 300 timmar. Givetvis skulle det inte behövts riva allt men, håller man på blir det lätt så :--

Posted
Är bara resten lika fint som skalet ser ut, behöver du nog inte oroa dig.Men som sagt, dom är duktiga på att fuska i hop en bil till försäljning så den ser fin ut på bilderna. Min såg lika fin ut på bilderna,men jag har lagt ner redan 300 timmar. Givetvis skulle det inte behövts riva allt men, håller man på blir det lätt så :--

Jag hoppas ju på det, bilderna säger det men som du säger dom kan manipuleras. :oops:

Ja Gislaved är ju inte så långt bort så man kanske ge sig på ett studiebesök om det är OK :--:--

Har till och med släkt där så man kan ta två flugor i en smäll :boss

Posted

Som dom sa i artikeln så finns det data program som fixar det mesta. :shock:

Och du kan inte kolla en privatpersson ett skit. :shock:

Däremot har det funkat klockrent när jag handlat av företag till och

med dom som sagt att dom inte säljer overseas. :P

MVH Lasse: :boss

Hur vet du om det är ett företag eller en privatperson som får dina pengar?

Posted

Skulle kanske tillagt att jag för det mesta, dock inte alltid har köpt ifrån stora välkända företag som man sett att kamrater på forumet har handlat ifrån och varit nöjda med. :P:P

Jodå handlar jag från dessa företag så vet jag att pengarna inte går till någon privatpersson. :P

men det är klart teoretiskt så kan det ju vara en skojare bakom eller

någon som kapat företags sajten. :lol:

'Den jag hittils varit mest nöjd med och som varit snabbast är

California Mustang Parts, då beställde jag på en tisdagskväll och när jag kom hem från jobbet på fredagen mötte jag postens lastbil

2 1/2 dag det är service. :P:P

jag är också nöjd med california pony parts och Texas hotrodd mfl. :P

MVH Lasse. 8)