fredrik.gustavsson November 26, 2008 Report November 26, 2008 Hej alla glada Mustang ägare där ute !Nu har bilen åkt in för vintern och är redo för nästa sommar. Dock är bilen otroligt slö vid körning över 100 km/h, blir tom ifrån körd av en Volvo V70 GLT.Bakaxelns utveckling är 2.72 eller 2.73 (Kommer inte ihåg riktigt), den har jag tänkt byta ut till 3.73 för att få bättre acceleration.Men jag hade inte tänkt sluta där, jag har läst att Mustangernas avgassystem är dåliga, därför hade jag tänkt att skaffa shorty headers från BBK samt en x-pipe och ett catback avgassystem för ljudet. Ett CAI intag vore också på sin plats samt underdrive pulley's. Men nu har jag sett att trickflow säljer 2 kit som ska ge 350 respektive 360hk. Är dessa kit bolt on på min 95:a eller måste jag byta spridare och eventuellt något styrbox ? Tror ni min Aod-e låda klarar effekten ? Vad tror ni effekten skulle bli uppskattningsvis ?Är det någon som kört med detta kitet och kan berätta ? Jag vill inte ha någon kompressor då jag tycker N/A motorer är betydligt roligare att hålla på med.Kan man mappa orginal motorstyrsystem eller behövs det inte ?MVH Fredrik Citera
1096 November 26, 2008 Report November 26, 2008 Hej... Inte rätt årsmodell på min bil men sammma maskin så...Jag kör med TrickFlow EFI kitt på min 5.0 och en Kennbell Flowzilla på toppen som för närvarande laddar 7 psi... Finns massor att göra på dessa maskiner så har inte V70in gjort nåt fuffens så ska du inte behöva oroa dig... Är allt standard idag? I så fall börja som vanligt med att ge den lite mer tändning... inte för mycket men standard 10 grader före är inte mycket... Utväxling är ju givetvis vettigt... och förmodligen mest power för pengarna...Du kan läsa mer om min motor och se hur det ser ut på Garaget.org samt här under "bilgallerierna"... Trickflows EFI kit bör du köra med lite större spridare än standard, mer soppapump osv... du skulle nog även behöva en stallturbin till aod:n om du vill nyttja trackmax kammen maximalt... det är inget bra drag i den under 2000 varv om du inte åker kompressor som håller igen på lågvarv.. Pulleys skulle jag låta bli i ditt läge.. då du har elfläkt så den drar inte en massa som på äldre femnollor plus att du får en lägre spänning på lågvarv vilket ger att du får spänningsfall i hela bilen om generatorn snurrar för sakta... det kanske gör några extra hästar på fullgas iofs men men... Var finns du på kartan? /John Citera
Lassemålare CMC 2071 November 26, 2008 Report November 26, 2008 Hur mycket mer tändning typ 14 eller mer. Nu vart jag nyfiken jag vet att du har tippsat förut men fan man glömmerju när man är gammal. Är 3.73 bra även på min jag har ju 3.27 orginal på min automat, jag menar jag åker mycket långresor och visserligen har jag en överväxelmen ändå. En sak till vad ska man tro om dom där chippen som finns en del tror på dom andra att det är nys, vad jag menar är kan man mappa om våra302 maskiner. MVH Lasse. Citera
Pernolf cmc 558 November 26, 2008 Report November 26, 2008 bra riktlinjer är:3.73 om man har manuell, 4.10 om man kör automat. jag har magnaflow X-pipa och den bakre delen, låter skitbra.bra sänksats är en bra investering.Orginalspridare ska ju klara en bit över 350hk.Det som skiljer kittet 94-95 är en insugsbök, ligger runt 100dollar.byte av utväxlingen lär väl räcka för att slippa bli frånåkt av en v70 iaf...(haha va pinsamt ) Citera
Lassemålare CMC 2071 November 26, 2008 Report November 26, 2008 Vad är en insugsbök hur mycket skiljer varvet i 100 blås mellan 3.27 och 4.10 med automat MVH Lasse. Citera
fredrik.gustavsson November 27, 2008 Author Report November 27, 2008 Okej, då är jag med lite mer på noterna.Jag finns i Oxelösund på kartan, strax utanför Nyköping.Vågar jag ge mig på att öka tändningen även med ett trickflow kit med vassare kammar ? Då glömmer jag underdrive pulley's(Pernolf kan strunta i mitt mail jag skickade till honom).Men ett trickflow kit med headers, x-pipe, större spridare och större soppapump, CAI och senare en stallturbin till Lådan. Min bil är en direktimport från öldrickarna i Tyskland och är alltså belagd med dessa avgaskrav, genast kommer ju funderingen om bilen går igenom besiktningen då jag trimmat motorn och ökat bensinförbrukningen samtidigt som jag sätter dit en x-pipe istället för 1 av mina 5 katalysatorer.Vad menar du med Insugsbök pernolf ? Menar du att jag behöver ett större spjälhus ? (Har läst att det är att rekomendera)När du monterade alla dina saker John, rivde du då ut motorn ur bilen eller tog du det på plats ?Din har säkert lite mer utrymme under huven än min men det är nog marginelt.Vet ni om BBK's headers och x-pipe passar ihop med Trickflow topparna och orginal avgasrör efter x-pipe ?MVH Fredrik Citera
1096 November 28, 2008 Report November 28, 2008 Hur mycket mer tändning typ 14 eller mer. Nu vart jag nyfiken jag vet att du har tippsat förut men fan man glömmerju när man är gammal. Är 3.73 bra även på min jag har ju 3.27 orginal på min automat, jag menar jag åker mycket långresor och visserligen har jag en överväxelmen ändå. En sak till vad ska man tro om dom där chippen som finns en del tror på dom andra att det är nys, vad jag menar är kan man mappa om våra302 maskiner. MVH Lasse. Tändning ja - individuellt för alla motorer men standardinställning är för lite om man vill ha ut max av den biten... En bensinmotorn ger mest effekt till strax innan det spikar... Så öka till det spikar och backa till det tystnar, 14 grader borde gå bra även med 95 oktan... säkert 16-18 med kanske. Kör ni överladdat så gör på ett mindre drastiskt vis då man gärna inte vill höra spikningar alls... Hade en CMC-kollega här med sin 95a Cobra som var bra påställd... spikade friskt redan vid 2500 varv... Att chippa en 302a eller rättare sagt en femnolla med EEC-IV.... nja... jag skulle inte lägga ut dom pengarna för att få nån annan till att göra ett chip att stoppa i... finns roligare grejer om man är lite intresserad av siffror, kurvor och vad som egentligen händer.. Det finns en del grunkor i dag som låter Dig öppna upp datorn och du får tillgång till samtliga parametrar och kan ställa allt själv och framför allt jobba med förbrukningen... Jag körde tex min 5.0 med allt fuffens jag har på den vid sista kollen på 1.18 liter per mil blandad landsvägköring. Med det menar jag inte fast 90-110 körning utan mycket 70 på mindre länsvägar med lägre vartal mer belastningar osv... Denna gång gick motorn ändå ganska fett och onödigt feta accpumpskurvor enligt bredbandslambdan... Men jag använder en del tekniker som bla fanns i Cobran dator som håller nere bränsletillförslen ganska rejält. Mina spridare ger tex ingenting vid motorbroms med ett vartal över 2000 varv. Under 2000 "tänder" motorn upp igen och det rullar på som vanligt... Detta gjorde många droppar på det vis jag kör min bil... Så skaffa en dosa om intresset finns, det finns massor att hämta hem både vad gäller effekt och ekonomi... Citera
1096 November 28, 2008 Report November 28, 2008 Okej, då är jag med lite mer på noterna.Jag finns i Oxelösund på kartan, strax utanför Nyköping.Vågar jag ge mig på att öka tändningen även med ett trickflow kit med vassare kammar ? Då glömmer jag underdrive pulley's(Pernolf kan strunta i mitt mail jag skickade till honom).Men ett trickflow kit med headers, x-pipe, större spridare och större soppapump, CAI och senare en stallturbin till Lådan. Min bil är en direktimport från öldrickarna i Tyskland och är alltså belagd med dessa avgaskrav, genast kommer ju funderingen om bilen går igenom besiktningen då jag trimmat motorn och ökat bensinförbrukningen samtidigt som jag sätter dit en x-pipe istället för 1 av mina 5 katalysatorer.Vad menar du med Insugsbök pernolf ? Menar du att jag behöver ett större spjälhus ? (Har läst att det är att rekomendera)När du monterade alla dina saker John, rivde du då ut motorn ur bilen eller tog du det på plats ?Din har säkert lite mer utrymme under huven än min men det är nog marginelt.Vet ni om BBK's headers och x-pipe passar ihop med Trickflow topparna och orginal avgasrör efter x-pipe ?MVH FredrikVad gäller avgaskraven så är det säkert inga problem så länge du behåller kattar, egr och thermactor delarna... Tändinställning är nåt som påverkar HC-värdet ganska rejält så den bör du lägga tillbaka på 10 grader vid besiktning. Själv har jag en flytgodsbil så det är CO 4.5 och inget mer som gäller... lite enklare då... Jag rekomenderar att byta spridarna mot iaf 24or till detta kitt.. standard 19 räcker rent teoretiskt men man brukar inte vilja använda 100% av spridarna av lite olika anledningar och att bara höja bränsletrycket för att få mer cc ur spridarna tullar på dina tomgång och framför allt startegenskaper... Jag har ju tidigare kört ett par säsonger med "bara" trickflowkittet, 24 spridare, 190 pump, headers och inga kattar, cold air intake 73mm C o L Maf med orginal element, 70mm spjäll osv... rena bolt on grejer alltihop... Men det blev en helt annan motor med en ny mappning via TwEECerRt kittet... Kall och varmstartsegenskaperna blev perfekta, gassvaret var en enorm skillnad, förbrukningen blev också en hel del bättre.. Men motorn gick absolut inte dåligt med orginalprogram i datorn... Ta gärna en till på "Garaget.org" via länken under min bil i signaturen, där finner du en del bilder under projekten hur det såg ut när jag grejade med 5.0an... Problemet med just 94-95 är att de anväder insuget från T-birden som är mycket lägre... Har läst på en del forum att trickflowtopparna i kombination med deras kåpor eller andra rullvippekåpor blir för höga och inte får plats under övre insuget och alla grejer där. Uppåt så tar huven tydligen i men det måste finnas folk här som kan bekräfta hur detta passar... På Fox-Mustangen ligger motorn ganska högt över framvagnen så jag har för närvarande kapat av mina motorfästen för att komma närmare balken då kompressorns remskiva tog i huven... Hade ingen cowl-huv tillgänglig så det var enda lösningen för mig... Detta kanske funkar på SN95 med... Headers och sånt passar fint, eller ska göra då avgasportarna ligger på samma ställe som orginaltoppens - detta bör inte vara några problem.. Citera
Lassemålare CMC 2071 November 28, 2008 Report November 28, 2008 Jag såg ett jäkligt läckert Edelbrock insug som var till våra bilarett sånt kan kanske funka ganska dyrt typ 6500 kronormed gammla dollar kursen. MVH Lasse. Citera
fredrik.gustavsson November 28, 2008 Author Report November 28, 2008 Tack så mkt för informationen John, känns ganska lovande med en 5.0 guru som berättar för mig.Det om huven har jag läst också på diverse amerikanske hemsidor och sett bilder på deras motorhuvar och dom var inte vackra, som tur är har jag 50m glasfiber och 20L polyester hemma så jag får väl hitta på något eget i så fall. När jag knappade in allt jag behövde på summit hamnade jag på strax över 4000$, och då har jag inte räknat med utbytet av utväxling hos Stig på axleandparts.se, ska försöka hålla mig lite och vänta på att dollarkursen förhoppningsvis går ner en anning igen iaf.Allting känns lovade iaf och med en gammal Funnycar mekaniker i släkten har jag nog all hjälp jag behöver. Om inte har jag ju John som jag kan fråga.Var inne och kollade på din bil igår på garaget men inte i din projekttråd, ska göra det nu.MVH Fredrik Citera
1096 November 28, 2008 Report November 28, 2008 Glöm inte nya rulllyftare, är inte med i Trickflow-kittet... Varför jag tog ur motorn var att jag ändå skulle byta koppling... då visade sig svänghjulet vara dåligt så blev ett byte där med... Bara att fråga på om det är nåt... Finns ju några stycken här på forumet som åker trimmade 5.0 or så det ska nog lösa sig... Citera
87gt50 November 30, 2008 Report November 30, 2008 Du ska inte behöva lyfta ur motorn helt för att plocka av toppar, insug, svänghjul. Du kan behöva lossa den för att t.ex få på headers, och eftersom du ändå vill byta till styvare motorfästen så gör du det samtidigt. Allt är så klart lättare att göra med motorn ur, men du behöver alltså inte lyfta ur den. Jag har själv gjort en "hel del" vid min, FOX förvisso, men aldrig haft motorn ur helt. Tänk bara på att det är ytterst få externa detaljer, som t.ex headers, som är samma för FOX o 94-95 SN95 med 5.0.mvhJocke Citera
Pernolf cmc 558 November 30, 2008 Report November 30, 2008 j och k sitter rätt nära varandra på tangentbordet. Insugsböj ska det naturligtvis stå. http://store.summitracing.com/partdetai ... 150SN95-00denna behövs till 94-95or, då 87-93 insuget är lite kortare och inte är böjt. Citera
fredrik.gustavsson December 3, 2008 Author Report December 3, 2008 Får tacka alla hemskt så mkt för all hjälp.I morgon tänker jag ringa Stig på axleandparts.se för att höra om priser på byte av utväxling och vad han tycker jag ska välja, sedan tänker jag beställa hem första laddningen med delar, blir exteriöra delar så som CAI, headers, x-pipe, ett catback systen för ljudet, tycker den låter alldeles för tamt nu. Så det vill jag ha ändring på först, sedan ska jag öka tändningen till c:a 14 grader eller mer om jag vågar.Runt Mars tänkte jag eventuellt beställa resterande saker som trickflow's 5.0 Kit, nytt spjälhus+adapter, bränslespridare, bränslepump och nya lyftare som någon nämde. Hoppas allt ska gå vägen utan några missöden, har själv aldrig byggt om någon motor så pass grundligt men med en gammal dragracingmekaniker i släkten och ett vimmel av kunnande mustangfolk hoppas jag det ska gå vägen.MVH Fredrik Citera
87gt50 December 3, 2008 Report December 3, 2008 Det här med tändningen är ingen absolut vetenskap, och förvänta inga underverk. Men det kan också göra en hel del nytta. Jag åker numera med fast tändning (kör helt utan spouten installerad) på ca 38gr, vilket skulle innebära ca 20gr på en bil med spouten inkopplad då jag har för mig att EECn ställer max 18gr.Detta på en bil med original toppar, kolvar, ventiler osv, på Shell V-Power.Att köra utan spout är inget jag direkt rekommenderar på en gatbil, men det behöver inte heller skada om man bara gör rätt. Se till att du har en bra tändningslampa när du ställer. mvhJocke Citera
ThomasFB December 4, 2008 Report December 4, 2008 Har du testat att just 38 grader max. är optimalt? Med 4" borr och standardtoppar, hmmm.Du varvar visst som en skållad gris Citera
87gt50 December 4, 2008 Report December 4, 2008 Har du testat att just 38 grader max. är optimalt? Med 4" borr och standardtoppar, hmmm.Du varvar visst som en skållad gris Nä, bara till 7000rpm.Det är mina slutsatser hittills, men jag har bara sorterat ut den här kombinationen under 4 säsonger så det kanske finns en inställning som ger ändå mer. Nu är dock inte tändningen det enda jag laborerat med, men det är med denna inställning jag åkt som snabbast, hittills. Till nästa år blir det initialt tillbaka med spouten och ett försök med TwEECer.Reglementet jag åker efter, NHRA Stock Eliminator, är väldigt restriktivt, så har någon andra tips som kan ge mer så hit me. Jag har hittills åkt 8.06, 134km/h på 1/8 mile, med 1.70 i 60fot. 1540 kg bil. 28x9" slicks.Original t-5 låda, andra fjädrar och annan kam, fortfarande standard lyft och ventilfjäderkonfiguration, men resten av motorn är örörd... Är jag helt fel på det? Citera
ThomasFB December 4, 2008 Report December 4, 2008 . Är jag helt fel på det?Nej, inget fel. 38 grader kan väl vara optimalt för denna sammansättning. Det är många variabler som inverkar, det är ju ändå inte helt fabriksstandard i din motor , eller Citera
87gt50 December 4, 2008 Report December 4, 2008 . Är jag helt fel på det?Nej, inget fel. 38 grader kan väl vara optimalt för denna sammansättning. Det är många variabler som inverkar, det är ju ändå inte helt fabriksstandard i din motor , eller Nä, med tanke på att bottendelen aldrig varit ur bilen, och motorn gått dryga 16000 mil, så är nog en och annan tolerans något avvikande från blueprint. Tom spridarna är original... Citera
ThomasFB December 4, 2008 Report December 4, 2008 Inkörd m.a.o. Lös bottendel kan vara till fördel, med inslitna ringar. Du har dessutom smalare kolvring än äldre 302. Har du mätt blowby %:en, alls? Citera
87gt50 December 4, 2008 Report December 4, 2008 Inkörd m.a.o. Lös bottendel kan vara till fördel, med inslitna ringar. Du har dessutom smalare kolvring än äldre 302. Har du mätt blowby %:en, alls?Nope, men skulle tro att den fortfarande är rätt tät trots allt, annars hade den inte lämnat den effekt som den de facto gör. Prioritet ligger just nu på koppling o låda, där det finns massor av ET att hämta. Där efter kommer topparna, men det är meningslöst med mer effekt när jag inte kan använda det fullt ut som redan finns. Tung bil, lite effekt och smala hjul är inte så lätt att få att fungera, framför allt inte med manuell låda...Sorry för OT förresten.//Jocke Citera
1096 December 4, 2008 Report December 4, 2008 Om vi ska fortsätta lite "OT".... En snabb titt i CalEdit säger på kurvan för "Wide open Spark Advance vs Rpm" 26 grader förtändning på standard A9L strategi alltså EEC-IV för foxbody med Maf. Detta förutsätter basetiming på 10 grader så totalt då 36 grader. Så tror inte du är så långt borta alls där med dina 38 grader. Men du (87gt50) har bytt från speed density till Maf eller? Och 7000rpm - hmm... piggyback? Orginaldatorn säger ju stopp vid 6250rpm... Vidare i "Spark Table - Base Sea Level" är man faktiskt uppe på 50 grader (40 + 10 basetiming) vid 30 % Load och 2500 rpm, men det här är ju i OpenLoop så då är det massa andra parametrar som backar gnistan så de 50 graderna uppnår man nog aldrig... Finns säkert lite att hämta hem med Tweecern där, bara det att få rätt injectortider mot just den kammen du kör med... Iom att datorn nu har grundat sin injectortiming på när avgasventilen stänger så hänger det ju ihop lite med vad man har för kam. Fårdatrimkammar brukar ju vara sugna på att generera en hel del mer duration på just avgassidan.. Sen kan man ju alltid ändra värdet för när datorn ska slå över till ClosedLoop läget för att få mer fast kontroll på bitarna... vilket är mycket användbart vid överladd för att minska utmagring osv... standard är ju datorn satt att antingen ska motorn uppnå 78% load eller det uppnådda värdet på spjällägesgivaren innan den slår över på fullgasläget... Nu hamnade vi visst OffThread ordentligt... Citera
87gt50 December 5, 2008 Report December 5, 2008 Om vi ska fortsätta lite "OT".... En snabb titt i CalEdit säger på kurvan för "Wide open Spark Advance vs Rpm" 26 grader förtändning på standard A9L strategi alltså EEC-IV för foxbody med Maf. Detta förutsätter basetiming på 10 grader så totalt då 36 grader. Så tror inte du är så långt borta alls där med dina 38 grader. Men du (87gt50) har bytt från speed density till Maf eller? Och 7000rpm - hmm... piggyback? Orginaldatorn säger ju stopp vid 6250rpm... Vidare i "Spark Table - Base Sea Level" är man faktiskt uppe på 50 grader (40 + 10 basetiming) vid 30 % Load och 2500 rpm, men det här är ju i OpenLoop så då är det massa andra parametrar som backar gnistan så de 50 graderna uppnår man nog aldrig... Finns säkert lite att hämta hem med Tweecern där, bara det att få rätt injectortider mot just den kammen du kör med... Iom att datorn nu har grundat sin injectortiming på när avgasventilen stänger så hänger det ju ihop lite med vad man har för kam. Fårdatrimkammar brukar ju vara sugna på att generera en hel del mer duration på just avgassidan.. Sen kan man ju alltid ändra värdet för när datorn ska slå över till ClosedLoop läget för att få mer fast kontroll på bitarna... vilket är mycket användbart vid överladd för att minska utmagring osv... standard är ju datorn satt att antingen ska motorn uppnå 78% load eller det uppnådda värdet på spjällägesgivaren innan den slår över på fullgasläget... Nu hamnade vi visst OffThread ordentligt... John, du å jag ska ta ett snack sen när jag orkar masa mig ut i garaget o börja pillra med twEECern!! Bilen är en original Californiabil, så den kom med MAF, eller har iaf åtminstone konverterats tidigt i sitt liv, ev av handlare efter statliga krav.Piggyback, det kan du räkna med! Åker med en klassisk Ford Motorsport RPM Extender modifierad av Sam Guido, som tydligen är pappa till hela idén. Kan säga att de inte växer på träd direkt, tog ett bra tag innan jag lyckades handla hem en sån. Kostade nog mer än TwEECern!! När det gäller kammen så har jag kamkortet nånstans, fan vet var. Köpte den av Evan Smith, som även kör en -93 Cobra i Stock, förutom att han är redaktör för Muscle mustangs and Fast Fords. En bra kontakt... mvhJocke Citera
ThomasFB December 5, 2008 Report December 5, 2008 men det är meningslöst med mer effekt när jag inte kan använda det fullt ut som redan finns. //JockeMera effekt = högre sluthastighet trots tung bil. Har aldrig tackat nej till kraft.Sorry OT- lägger punkt här. Citera
1096 December 5, 2008 Report December 5, 2008 Punkt ja - kanske starta en ny tråd typ "EEC-IV Tuning" eller dylikt....För att återgå till ämnet så tror jag att du kommer bli mycket nöjd med ett TrickFlow-kitt på din bil Fredrik... Edelbrock och Holley Systemax har ju grejer som går att plocka ihop till nåt liknande men jag vill ändå hålla hårt för Trickflow. Tycker det känns som riktigt bra grejer när man håller i bitarna och dom topparna är ju rätt vassa redan oportarde i grundutförande... För min egen den är nog kammen lite för vass iom att jag kör överladdat och motorn känns stressig under 2000 varv utan kompressor... Med skruven på plats drar den fint ner till 1200 iaf... Med orginalmotor (toppar, kam och allt annat) så tyckte jag att orket tog slut efter 5500, kanske redan vid 5000... Detta var helt annat med trickflowgrejerna... drar jättefint hela vägen ut förbi 6000 om man vill men jag brukar lätta där och skicka i nästa växel... Det som kommer vara mest avgörande för din bils del är nog skicket och bettet i lådan... bättre och stabilare grejer där och det kommer nog gå hur fint som helst... Vad jag reagerade lite på var att bilen gick billigare på långfärd med alla nya grejer - blev väl helt enkelt bättre flås, förbränning och effektivitet på bitarna... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.