Jump to content

Göra 4.6 aut lite roligare?


mr_c

Recommended Posts

Hej!

Har precis skaffat mig en musse nu, så inför sommaren vill man ju fixa lite med bilen såklart! :)

Är då en 96- GT cab, sitter automatlåda i. Enligt tidigare ägare så ska de sitta en del delar från SVT modellen under huven, vad vet han dock inte då detta ska ha gjorts i staterna innan den importerades hit. Vad kan det vara för delar som SVT hade som skiljer GT'n? (om man ska kika under huven så man inte råkar beställa nå liknande från summit alltså)

Vad mer kan man göra med motorn för att få mer ös i den? Inte hunnit kört speciellt mycket men den är ju allt annat än pigg...

Mvh Mr_C

Link to comment
Share on other sites

Ser i minna ögon helt original ut samt inte så välvårdat ut än men du har ju 6 månader på dig 8)

Ja tidigare ägare hade ju inget att berätta om vad som var gjort, då han inte visste, o nä. De ser inte ut som nån motortvättat de sista 12åren iallafall! :P

Men kommer göras snart, har putsat upp bilen utvändigt o smort in allt skinn i bilen nu iallafall, så ställs den av tills i vår så finns o pyssla med =)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så..nån med förslag kanske? :)

Stämmer de att de bara är toppar + insug som gör effektskillnaden i min 96- jämfört med 99- GT?

Om man ska ge sig på o bygga eget avgassystem till våren, något man bör tänka på?

Sugmotorer brukar ju vilja ha visst motstånd i systemet iallafall,jämfört med en turbo alltså.

Så vad är rekomenderat att bygga 2.5-3"? Rostfritt eller ej? Samt hur många dämpare?

Nu är den original, och låter ju riktigt tråkigt, men iom att det är en cab vill man ju inte få ett jobbigt öronbedövande ljud som ligger på hela tiden vid landsvägs glidande...

Kom gärna med tips o förslag! :)

Link to comment
Share on other sites

Finns lite annat än bara maskineriet.

Största problemet är oftast utväxlingen i bakaxeln.

Kan i vissa fall vara riktigt låga tal och gör bilen slö som tusan.

2.73 inte ovanligt alls på foxarna!

En GT Cab kan jag nästan äta upp min hatt på att det är låg utväxling. :lol:

Ett byte till minst 3.55 eller 3.73 leder till brutal märkbar skillnad.

Nästan som en helt annan bil

Trimmar du motorn och forfarande har kvar den låga växeln

så vill jag påstå det är pengarna i sjön.

Visst avgassystem gör ju att bilen "låter" häftigare men ingen märkbar effekt.

Ljudet bidrar till lite "placeboeffekt" och det funkar ju med! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...