Jump to content

Vippor - en svår djungel - Vilka?


axelg89

Recommended Posts

Hej alla,

Undrar lite om detta så det är så att jag måste köpa vippor till mina 65 toppar. Höga lyft, hårda fjädrar och orginalvippor känns inte som någon gyllene kombination och därför tänkte jag satsa på lite tyngre grejer.

Grunderna för vilka vippor man ska köpa är vad jag har förstått:

3/8 Stud

1.6 ratio.

Men sen kommer problemen, det finns ju en djungel av vippor. I många olika material, många olika fabrikar, modeller, typer etc.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac ... 240%3A1318

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

har läst de trådar som finns om ämnet och även läst lite på amerikanska forum men det råder så mkt delade meningar. Ska man i mitt fall satsa på full-rull vippor eller räcker det med roller-tip? Billigt aluminium = Skit? Märkesvaror eller inte?

Om det är någon som har några små tipps som kan guida mig en bit genom djungeln så skulle det vara till stor hjälp.

Axel

Link to comment
Share on other sites

Hej Axel.

Hur mycke har du tänkt att göra, är det bara kam eller har

du andra planer.

Det är inte nödvändigt att satsa på en höglyftande kam om

du inte tänkt att fixa med toppar, insug, förgasare mm.

Har du bytt till en vettigare kamdrivning, bättre oljepump

mm.

Många frågor men när det gäller trim så kan man hålla

på i evigheter dessutom är det väldigt bra att kolla vad

som passar med vad.

Har du istället tänkt på att bara kliva upp en liten bit med

kam så kan du klara hydralventiler med det som är original.

Link to comment
Share on other sites

Hej Axel.

Hur mycke har du tänkt att göra, är det bara kam eller har

du andra planer. :)

Det är inte nödvändigt att satsa på en höglyftande kam om

du inte tänkt att fixa med toppar, insug, förgasare mm.

Har du bytt till en vettigare kamdrivning, bättre oljepump

mm. :roll:

Många frågor men när det gäller trim så kan man hålla

på i evigheter dessutom är det väldigt bra att kolla vad

som passar med vad. :?

Har du istället tänkt på att bara kliva upp en liten bit med

kam så kan du klara hydralventiler med det som är original. ;)

Från början var det tänkt att motorn skulle bli orginal men det ena ledde till det andra och nu ser det ut enligt följande:

¤289 underdel som är nyrenoverad (gått 200 mil) med nya ringar, honat och nya lager samt slipad vev

¤Vassare kam som satt i blocket när jag köpte det, ska enllig säljaren vara en kam med ganska höga lyft (vet tyvärr inte hur höga) och 284 graders duration. Kamdrivningen är nybytt.

¤Oljepumpen vet jag ingenting om men låter ju rimligt att han bytte den när han renoverade och trimmade.

¤Ordentligt bearbetade toppar från 1965 (mindre förbränningsrum?). Portade på insugssidan. Rostfria ventiler (1.94/1.6)

¤Dubbla ventilfjädrar som ska klara höga lyft

¤Härdade stötstänger

¤Matchportat edelbrock torker 1-plans insug

¤Ny edelbrock 600 cfm, manuell choke

¤Brytarlös tillsats i fördelaren

Bilder på motorn & topparna finns på:

http://www.garaget.org/?car=71329

Som du ser så börjar det bli en del trots allt och nu när jag endå måste köpa nya vippor då -66ans vippor inte passar på -65ans toppar med kortare ventilskaft överväger jag om det inte skulle vara vettigt att byta till lite kraftigare när man endå är i farten... vad tror du?

Link to comment
Share on other sites

Har dina toppar ovala hal for stotstangerna eller runda.

Ar de ovala sker styrningen via dessa. Ar de runda maste du ha

sa kallade rail vippor. Ar de ovala har du vanliga vippor.

Langden pa ventilskaften ovanfor lasningen beror ocksa pa vilken

typ du har. Satt aldrig rail vippor pa korta ventilskaft. Du trycker da ner

ventillasningen och motorras kommer som ett brev pa posten.

Hoppas jag uttryckte mig klart nog.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog tagit rullvippor men valt stål som material, om det varit en race motor hade jag nog valt aluminium. Valde dessa till min, finns kanske även till din motor

Ser hur bra som helst ut, problemet är bara att de kostar en halv förmögenhet. Visst, om det smakar så kostar det men måste det kosta såå mycket för att smaka så måttligt? (smaken av att slippa ett ras är stor nog iof)

Vad är risken med de lite billigare vipporna på marknaden, viker de sig?

Har dina toppar ovala hal for stotstangerna eller runda.

Ar de ovala sker styrningen via dessa. Ar de runda maste du ha

sa kallade rail vippor. Ar de ovala har du vanliga vippor.

Langden pa ventilskaften ovanfor lasningen beror ocksa pa vilken

typ du har. Satt aldrig rail vippor pa korta ventilskaft. Du trycker da ner

ventillasningen och motorras kommer som ett brev pa posten.

Hoppas jag uttryckte mig klart nog.

Mvh Bosse

Detta är faktiskt anledningen till att jag måste köpa nya vippor. Har bytt till ett par toppar från 65 vilka har ovala hål och kortare skaft vilket gör att mina vippor från 66 (med rails) inte längre passar...

Ni som har bytt till rullvippor, har ni märkt någon skillnad på motorn efter bytet? Borde jag byta eller kan jag stå kvar med orginalvippor? (från en 65a då)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog tagit rullvippor men valt stål som material, om det varit en race motor hade jag nog valt aluminium. Valde dessa till min, finns kanske även till din motor

Ser hur bra som helst ut, problemet är bara att de kostar en halv förmögenhet. Visst, om det smakar så kostar det men måste det kosta såå mycket för att smaka så måttligt? (smaken av att slippa ett ras är stor nog iof)

Vad är risken med de lite billigare vipporna på marknaden, viker de sig?

Har dina toppar ovala hal for stotstangerna eller runda.

Ar de ovala sker styrningen via dessa. Ar de runda maste du ha

sa kallade rail vippor. Ar de ovala har du vanliga vippor.

Langden pa ventilskaften ovanfor lasningen beror ocksa pa vilken

typ du har. Satt aldrig rail vippor pa korta ventilskaft. Du trycker da ner

ventillasningen och motorras kommer som ett brev pa posten.

Hoppas jag uttryckte mig klart nog.

Mvh Bosse

Detta är faktiskt anledningen till att jag måste köpa nya vippor. Har bytt till ett par toppar från 65 vilka har ovala hål och kortare skaft vilket gör att mina vippor från 66 (med rails) inte längre passar...

Ni som har bytt till rullvippor, har ni märkt någon skillnad på motorn efter bytet? Borde jag byta eller kan jag stå kvar med orginalvippor? (från en 65a då)

Problemet är mer i att aluminium blir utmattat snabbare än stål och då lättare spricker, eller så nöts lagerbanorna ut så lagret går.

Såg det på försommaren i en motor som hade delar av nållagret liggandes lite här o där.

Det var inga billiga saker utan satt i en riktig race motor.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara varna för no name allu rullvippor i vita kartonger.

Polaren köppte sådana på mitten av 90-talet. Axeln som håller rullen flög ut, blev ganska så mycket skrot av denna motor för rullen och axel kom ner i själva motorn och repade cylinderlopp och stukade kammen :shock:

Dock så var detta en cheva BB och ingen ford

Har själv Comp cams crommolly vippor i mitt eget bygge och kommer även att köpa sådana framtiden.

Comp cam har släppt en guldfargad alluvippa som inte kostar alltför mycket. kanske kunde vara något för dig

Bestnummer cca-19043-16 $270

Bör vell kunna köra med dessa om du har styrhål i toppen för stötstängerna.

Annars får det bli guideplates och studs samt härdade stötstänger

Link to comment
Share on other sites

ok... som jag förstår det så ska jag alltså upp på de lite högre priserna (kvalitetsvaror).

Kan dessa kanske vara ett alternativ eller gör jag bättre i att köpa de ovan nämnda i aluminum för $60 till?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac ... 240%3A1318

sist men inte minst, behövs dessa typer av vippor på en motor som min? Ni som har bytt, märkte ni någon skillnad mot orginal? Rolands mustang har nämligen ett par (16) orginal för 1200kr som skulle passa och det är trots allt ungefär dubbla kostnaden om jag ska ha nya kvalitetsrullvippor.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla goda råd.

Tog nu kontakt med en kompis i NY och nu är ett set av dessa påväg hem

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

det kostar en hel del men får väl hoppas att det smakar och att jag slipper ras (de är individuellt frästa och Comp Cams ger livstidsgaranti på dem och rekomenderar dem till allt från mild street till exteme performance enligt summit supportcenter).

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...