December 5, 200816 yr comment_64967 Hej alla, Undrar lite om detta så det är så att jag måste köpa vippor till mina 65 toppar. Höga lyft, hårda fjädrar och orginalvippor känns inte som någon gyllene kombination och därför tänkte jag satsa på lite tyngre grejer. Grunderna för vilka vippor man ska köpa är vad jag har förstått:3/8 Stud1.6 ratio. Men sen kommer problemen, det finns ju en djungel av vippor. I många olika material, många olika fabrikar, modeller, typer etc.http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac ... 240%3A1318http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skuhttp://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skuhttp://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skuhttp://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skuhttp://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skuhar läst de trådar som finns om ämnet och även läst lite på amerikanska forum men det råder så mkt delade meningar. Ska man i mitt fall satsa på full-rull vippor eller räcker det med roller-tip? Billigt aluminium = Skit? Märkesvaror eller inte? Om det är någon som har några små tipps som kan guida mig en bit genom djungeln så skulle det vara till stor hjälp. Axel
December 5, 200816 yr comment_64971 Hej Axel.Hur mycke har du tänkt att göra, är det bara kam eller hardu andra planer.Det är inte nödvändigt att satsa på en höglyftande kam omdu inte tänkt att fixa med toppar, insug, förgasare mm.Har du bytt till en vettigare kamdrivning, bättre oljepumpmm.Många frågor men när det gäller trim så kan man hållapå i evigheter dessutom är det väldigt bra att kolla vadsom passar med vad.Har du istället tänkt på att bara kliva upp en liten bit medkam så kan du klara hydralventiler med det som är original.
December 5, 200816 yr Author comment_64973 Hej Axel.Hur mycke har du tänkt att göra, är det bara kam eller hardu andra planer. Det är inte nödvändigt att satsa på en höglyftande kam omdu inte tänkt att fixa med toppar, insug, förgasare mm.Har du bytt till en vettigare kamdrivning, bättre oljepumpmm. Många frågor men när det gäller trim så kan man hållapå i evigheter dessutom är det väldigt bra att kolla vadsom passar med vad. Har du istället tänkt på att bara kliva upp en liten bit medkam så kan du klara hydralventiler med det som är original. Från början var det tänkt att motorn skulle bli orginal men det ena ledde till det andra och nu ser det ut enligt följande:¤289 underdel som är nyrenoverad (gått 200 mil) med nya ringar, honat och nya lager samt slipad vev¤Vassare kam som satt i blocket när jag köpte det, ska enllig säljaren vara en kam med ganska höga lyft (vet tyvärr inte hur höga) och 284 graders duration. Kamdrivningen är nybytt.¤Oljepumpen vet jag ingenting om men låter ju rimligt att han bytte den när han renoverade och trimmade. ¤Ordentligt bearbetade toppar från 1965 (mindre förbränningsrum?). Portade på insugssidan. Rostfria ventiler (1.94/1.6) ¤Dubbla ventilfjädrar som ska klara höga lyft¤Härdade stötstänger¤Matchportat edelbrock torker 1-plans insug¤Ny edelbrock 600 cfm, manuell choke¤Brytarlös tillsats i fördelarenBilder på motorn & topparna finns på: http://www.garaget.org/?car=71329Som du ser så börjar det bli en del trots allt och nu när jag endå måste köpa nya vippor då -66ans vippor inte passar på -65ans toppar med kortare ventilskaft överväger jag om det inte skulle vara vettigt att byta till lite kraftigare när man endå är i farten... vad tror du?
December 5, 200816 yr comment_64986 Hej.Jo det är helt rätt tänkt men jag tycker kamen ärganska ok ändå för hydraliska lyftare, har du restensom du skriver blir det helt okej.Kanske du skulle använda dig av rullvipor ellermontera Guideplates och härdade stötstänger.
December 6, 200816 yr comment_65083 Jag skulle nog tagit rullvippor men valt stål som material, om det varit en race motor hade jag nog valt aluminium. Valde dessa till min, finns kanske även till din motorhttp://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=CCA-1330-16&autoview=sku
December 7, 200816 yr comment_65087 Har dina toppar ovala hal for stotstangerna eller runda.Ar de ovala sker styrningen via dessa. Ar de runda maste du hasa kallade rail vippor. Ar de ovala har du vanliga vippor.Langden pa ventilskaften ovanfor lasningen beror ocksa pa vilkentyp du har. Satt aldrig rail vippor pa korta ventilskaft. Du trycker da nerventillasningen och motorras kommer som ett brev pa posten.Hoppas jag uttryckte mig klart nog.Mvh Bosse
December 7, 200816 yr Author comment_65090 Jag skulle nog tagit rullvippor men valt stål som material, om det varit en race motor hade jag nog valt aluminium. Valde dessa till min, finns kanske även till din motorSer hur bra som helst ut, problemet är bara att de kostar en halv förmögenhet. Visst, om det smakar så kostar det men måste det kosta såå mycket för att smaka så måttligt? (smaken av att slippa ett ras är stor nog iof)Vad är risken med de lite billigare vipporna på marknaden, viker de sig? Har dina toppar ovala hal for stotstangerna eller runda.Ar de ovala sker styrningen via dessa. Ar de runda maste du hasa kallade rail vippor. Ar de ovala har du vanliga vippor.Langden pa ventilskaften ovanfor lasningen beror ocksa pa vilkentyp du har. Satt aldrig rail vippor pa korta ventilskaft. Du trycker da nerventillasningen och motorras kommer som ett brev pa posten.Hoppas jag uttryckte mig klart nog.Mvh Bosse Detta är faktiskt anledningen till att jag måste köpa nya vippor. Har bytt till ett par toppar från 65 vilka har ovala hål och kortare skaft vilket gör att mina vippor från 66 (med rails) inte längre passar... Ni som har bytt till rullvippor, har ni märkt någon skillnad på motorn efter bytet? Borde jag byta eller kan jag stå kvar med orginalvippor? (från en 65a då)
December 7, 200816 yr comment_65094 Jag skulle nog tagit rullvippor men valt stål som material, om det varit en race motor hade jag nog valt aluminium. Valde dessa till min, finns kanske även till din motorSer hur bra som helst ut, problemet är bara att de kostar en halv förmögenhet. Visst, om det smakar så kostar det men måste det kosta såå mycket för att smaka så måttligt? (smaken av att slippa ett ras är stor nog iof)Vad är risken med de lite billigare vipporna på marknaden, viker de sig? Har dina toppar ovala hal for stotstangerna eller runda.Ar de ovala sker styrningen via dessa. Ar de runda maste du hasa kallade rail vippor. Ar de ovala har du vanliga vippor.Langden pa ventilskaften ovanfor lasningen beror ocksa pa vilkentyp du har. Satt aldrig rail vippor pa korta ventilskaft. Du trycker da nerventillasningen och motorras kommer som ett brev pa posten.Hoppas jag uttryckte mig klart nog.Mvh Bosse Detta är faktiskt anledningen till att jag måste köpa nya vippor. Har bytt till ett par toppar från 65 vilka har ovala hål och kortare skaft vilket gör att mina vippor från 66 (med rails) inte längre passar... Ni som har bytt till rullvippor, har ni märkt någon skillnad på motorn efter bytet? Borde jag byta eller kan jag stå kvar med orginalvippor? (från en 65a då)Problemet är mer i att aluminium blir utmattat snabbare än stål och då lättare spricker, eller så nöts lagerbanorna ut så lagret går. Såg det på försommaren i en motor som hade delar av nållagret liggandes lite här o där.Det var inga billiga saker utan satt i en riktig race motor.
December 7, 200816 yr comment_65102 Vill bara varna för no name allu rullvippor i vita kartonger.Polaren köppte sådana på mitten av 90-talet. Axeln som håller rullen flög ut, blev ganska så mycket skrot av denna motor för rullen och axel kom ner i själva motorn och repade cylinderlopp och stukade kammen Dock så var detta en cheva BB och ingen fordHar själv Comp cams crommolly vippor i mitt eget bygge och kommer även att köpa sådana framtiden.Comp cam har släppt en guldfargad alluvippa som inte kostar alltför mycket. kanske kunde vara något för digBestnummer cca-19043-16 $270Bör vell kunna köra med dessa om du har styrhål i toppen för stötstängerna.Annars får det bli guideplates och studs samt härdade stötstänger
December 7, 200816 yr Author comment_65104 ok... som jag förstår det så ska jag alltså upp på de lite högre priserna (kvalitetsvaror). Kan dessa kanske vara ett alternativ eller gör jag bättre i att köpa de ovan nämnda i aluminum för $60 till? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac ... 240%3A1318sist men inte minst, behövs dessa typer av vippor på en motor som min? Ni som har bytt, märkte ni någon skillnad mot orginal? Rolands mustang har nämligen ett par (16) orginal för 1200kr som skulle passa och det är trots allt ungefär dubbla kostnaden om jag ska ha nya kvalitetsrullvippor.
December 7, 200816 yr Author comment_65132 Tackar för alla goda råd. Tog nu kontakt med en kompis i NY och nu är ett set av dessa påväg hem http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skudet kostar en hel del men får väl hoppas att det smakar och att jag slipper ras (de är individuellt frästa och Comp Cams ger livstidsgaranti på dem och rekomenderar dem till allt från mild street till exteme performance enligt summit supportcenter). Mvh Axel
December 7, 200816 yr comment_65134 Jag tror att du har gjort ett bra val och det värkar som du får hem dem till ett bra pris med Lycka till med bygget
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.