Jump to content

Motornummer


Hans Bergman

Recommended Posts

Hej alla som är mera pålästa om mussemotor. Min mustang är en Acode. Jag har plockat ner motorn i minsta detalj för lite dressup. På blocket står det C5AE-6015E, Och lite under det står det 5D12 Hur vet man med säkerhet att just den motorn plockades dit från början på fabriken?

Link to comment
Share on other sites

C5AE-6015E är ett gjutnummer.

5 = 1965.

D = April.

12 = dag.

Kolla även stansning på motorblock, framför

vänster topplock finns en gjutning med plan

yta, här stansas också ett nummer.

6015 er Fords eget nummer for motorblock.

Hittas også på 302.

5D12= 12 April 1965. Om bilen din er tilverkad sent i april 65 - juli 65, kan det va orginalmotoren.

Lars. Fattar inte riktig vad du mener med;

D = April. Tidigt 65
:?:

John

Link to comment
Share on other sites

Motorn är tillverkad omkring 12 april 1965 (enligt den gjutna datumkoden). Siffrorna framför topplocket bakom vattenpumpen är instansat (ej gjutet) och visar sammansättningsdag. Ex. 5D15 samt en efterföljande bokstav som är en "Inspector Code".

Eftersom motorn är tillverkad 6-8 veckor före bilen bör "date code" på dörrbrickan hamna på början av juni. Om detta stämmer är det troligt att maskinen suttit där hela tiden.

Iså fall är Mussen en sen 65:a.

Om den är K-kodad (HP 271 hk) kan bilens chassinumret sitta längst ned på långsidan av blocket (alldeles ovanför tråget).

Link to comment
Share on other sites

IMHO...5D12 är 5 april 1965 då blocket ifråga gjöts . På delar gäller inte samma "konstiga" datumfenomen som på tillverkningsdatumet på själva bilen, som jag tror att du tänker på Lasse.

Datumet på den maskinbearbetade klacken på blocket vid vänster topplock är motorns faktiska monteringsdatum oftast med ett tillägg fär den som monterade alternativt kontrollerade motorn.Formatet är samma som datumet på blocket, men förstås, ett senare datum.

f'låt om jag upprepar vad som tidigare sagts - var på hockeyträning med grabben - började svara innan och avslutade efter.... :P

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Originalmotorn i min 65:a Shelby GT350 har gjutdatum 5D23 och

sammansattningsdatum (driver side front of block) 5E3 dvs.

10 dagar senare. Exakt nar bilen tillverkades finns inte och ingen plannerad dag heller eftersom Shelby 65-67 inte hade nagon bricka i dorroppningen men det maste varit ca maj 7-10 eftersom bilen anlande fran San Jose till LAX den 13:e maj 1965.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...