Jump to content

Recommended Posts

Blocket är begagnat, men renoverat. Jag har letat men inte hittat något vettigt, Köpa ett block som behövs borras blir också dyrt. Vill ha ett block som för framtiden tål mer effekt från överladdning eventuellt.

Visst dollarn svider ju lite i nuläget men ska man åka överladdat lite mer än normalt så skulle jag nog lägga min röst på ett nytt Boss.. Ser ju en del exempel på när block - allra helst de nyare 5.0 rullkamsblocken , spruckit längs med och delat sig i två bitar... Nu är det väl skräckexempel dock...

Men Ford Racings Boss302 block är väl det som ligger mest prisvänligt bland de olika eftermarknadsblocken som är fyrbultade och pallar lite stryk. Alternativet är ju en 351W som i sig är bra mycket stadgare än 5.0....

Även om man pinnar och gördlar en 2 bult 302 så blir den ju inte starkare än godset vid bultarna... tyvärr... skulle ju iofs gå att fräsa en hel bottengördel men det drar med sig massa jobb... arborrning och pyssel... Men då är det ju blocket som lämnar bottendelen sen istället....

Skulle gärna köpa ett nytt block men det blir för dyrt för mig just nu, Drömmen är ju givetvis ett aluminum block men det är ca 4600usd för dom jag har hittat,,,

Klart hänger det på antal kronor så är ju ett 351W bygge rätt rent ekonomiskt... Finns ju en hel del friska relativt nya block som är lagom inkörda... ett pinnbultat och gördlat sådant pallar ju en hel del innan det säger upp sig... Men vill man åka turbo eller tryckt på annat vis så är det ju inte fel att behålla slaglängden ändå.... även om en 408W på 10-12 psi blir en fin gatmaskin...

Det är väl inte utan man haft tanken att plocka ihop en stroker av den 5.8 (351W 9.5") som står i vägen i källarn, på med ett bra sprut och över med Kennebellsatsen.... sen ner i 67an... men det blir mycket jobb.... men hade vart skoj...

Man behöver inte ta i så våldsamt för att få hållbarhet - det är noggrannhet med detaljerna som avgör om grejorna håller i längden.

Ska man få en maskin som är kul och skottsäker så kostar det dock, skulle tro att det närmar sig 100.000:- om man skall vara seriös

Skall man ha överladdning så är det VIKTIGT att läsa på / ta hjälp så det blir rätt från början - det finns en hel del att tänka på som inte är som på vanliga motorer.

Min maskin:

302 rull-block från -92 med stroker kit 331

Grund komp 8,3 ( OBS - Viktigt med lågt grundkomp vid överladdning )

Rullkam och Crane racing vippor

Stålvev, H stakar, gjutna kolvar

Edelbrock Performer kit ( toppar och Kam )

Special 650 cui Holly

HV oljepump och vattenpump

Stort Canton oljetråg

Paxton kompressor men 0,9 bars laddtryck

450 bakhjulshästar

Har gått som en klocka i 5 år inkluderande en hel del bankörning

PS: Tänk också på att väghållningen och BROMSARNA måste matcha en häftig maskin

Man behöver inte ta i så våldsamt för att få hållbarhet - det är noggrannhet med detaljerna som avgör om grejorna håller i längden.

Ska man få en maskin som är kul och skottsäker så kostar det dock, skulle tro att det närmar sig 100.000:- om man skall vara seriös

Skall man ha överladdning så är det VIKTIGT att läsa på / ta hjälp så det blir rätt från början - det finns en hel del att tänka på som inte är som på vanliga motorer.

Min maskin:

302 rull-block från -92 med stroker kit 331

Grund komp 8,3 ( OBS - Viktigt med lågt grundkomp vid överladdning )

Rullkam och Crane racing vippor

Stålvev, H stakar, gjutna kolvar

Edelbrock Performer kit ( toppar och Kam )

Special 650 cui Holly

HV oljepump och vattenpump

Stort Canton oljetråg

Paxton kompressor men 0,9 bars laddtryck

450 bakhjulshästar

Har gått som en klocka i 5 år inkluderande en hel del bankörning

PS: Tänk också på att väghållningen och BROMSARNA måste matcha en häftig maskin

Har redan Ventilerade skivbromsar runt om och monterat kränghämnare bak byt bussningar bak + nya bladpaket gjorde en otrolig skillnad bara det. ska montera kuggstång så fort lusten kommer tillbaks att skruva. Har redan en ny tilt rattstång från Flamming river liggande men det var det med lusten som just nu är 0, Den brukar komma tillbaks i Januari

Seriös eller inte... allt som oftast får man ju höra att över 450hk på hjulen eller 500hk på svänghjulet för ett vanligt 5.0 rullblock och man börjar närma sig gränsen... Finns flera exempel på block som gett vika och spruckit längs med kam/vev...

Satsar man på strokerkit med stålvev, riktiga stakar och kolvar och allt sånt... varför då inte se till att man har ett stadigt block...

Jag själv kör för tillfället en standard 93a bottendel med allt vad det innebär... icke smidda kolvar bla... den är heller aldrig öppnad mer än att den vart nere som ett shortblock... Men jag känner mig osäker på hållbarheten och vet att jag ligger på gränsen... Effekten vet jag inte men skulle enligt profeterna ge ca 375-380 som sugmotor sen laddar jag 7psi (ca 0.5bar) på detta.... dock med en skruvkompressor så det belastar ju på ett lite annat vis gämfört med en centrifug eller turbo..

Finns även flera exempel på där man plockat ut bortåt 600hk ur en standardblockad 5.0 men frågan är hur länge... på strippen går det säkert bra där max effektuttag inte pågår för länge... På gatan eller bana däremot är nåt helt annat...

Trevlig setup Du har där Göran... vet jag stod och dreglade över din maskin på Mantorp för många år sen...

Det där med grundkompet beror ju lite på vad man vill ha för karaktär på motorn... om den ska vara bra rapp även utan laddtryck... vad man har för kam osv... Har man en vass kam och kompressor vilket dock inte är vad de flesta anser vara en optimal kombination så kan det vara gott att ha lite komp... Så länge det inte spikar så...

Men men... det där märker man ju ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...