hgz February 4, 2004 Report February 4, 2004 Här kommer ett par bilder på min egenkonstruerade bakvagn.. nån som har nåt liknande? Det ser skumt ut, men vilken skillnad det blev! Helt plötsligt så märktes det hur usel framvagnen är.. så den ska också göras om.. Mvh Herman Citera
Roger February 4, 2004 Report February 4, 2004 Så ska det se ut.Jag håller själv på med något liknande.Tänkte också få lite väghållning istället för bladfjädrarna vet du vad det är för hårdhet på fjädrarna? jag har frågat om vikt här på forumet men tyvär inget svar det är viktigt att få rätt fjäder så att bilen inte blir för hård eller mjuk.Jag kommer med några bilder när jag är så långt. Citera
lofa February 5, 2004 Report February 5, 2004 Vad är fel på funktionen med bladfjädrar egentligen? Är det för ostabilt eller? Citera
Gäst February 5, 2004 Report February 5, 2004 Snyggt jobb! Jag blir sugen att greppa vinkelslipen jag med nu! "Lofa" bladfjäder är instabila i sida men även problem med motorstarka motorer.Bakaxeln vill gärna vrida bladfjädern i hjulens rotationsriktning och man får då så kallade "hopp" på bakvagnen.Känns som bilen studsarPå "HGZ's" bilder ser du att han svetsat stag som hindrar denna rotation.Den här lösningen är dessutom betydligt lättare än bladfjädrar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 5, 2004 Report February 5, 2004 Hej.Det är inget fel på bladfjädrar, det går lika lätt attbli av med körkortet med bladfjädrar. Men om man vill åka på bana så kanske kan varaen fördel med att bygga om. Det finns flera exempel på ombyggnader av den härtypen.Ett är att kopiera bakvagnen från 240-740 och snida om lite, då får man en del utan att ligga sömnlös på nätterna. :wink: Citera
Rickard February 6, 2004 Report February 6, 2004 När vi nu ändå är inne på ämnet hjulupphängningar..., finns det ingen här som byggt om framvagnen på sin musse till Mac Pehrson?Är mycket intresserad av att göra modifieringen på min egen utan att förstöra originalplåt i största utsträckning.Skulle vara kul att bygga om bakvagnen till individuell, typ jagga. Har någon gjort detta i Sverige tidigare? Har sett bilder på ombyggnationer som man gjort i USA bara. Citera
429SCJ-R February 6, 2004 Report February 6, 2004 En cool variant på bakaxel upphängning är den som TCP harhttp://www.totalcontrolproducts.com/rearcoil.html Citera
hgz February 7, 2004 Author Report February 7, 2004 Så ska det se ut.Jag håller själv på med något liknande.Tänkte också få lite väghållning istället för bladfjädrarna vet du vad det är för hårdhet på fjädrarna? jag har frågat om vikt här på forumet men tyvär inget svar det är viktigt att få rätt fjäder så att bilen inte blir för hård eller mjuk.Jag kommer med några bilder när jag är så långt.Roger,Minns inte riktigt vad det är för hårdhet på fjädrarna, men jag tror det var nåt i stil med 440lbs/in.. Dom var iaf tänkta att sitta på en Volvo 240-rallybil, men dom var för hårda för den.. Mvh Herman Citera
CMC 1061 Berra April 21, 2008 Report April 21, 2008 Visst går det lika lätt att bli av med körkortet, som Lars skrev. Men är man ute efter chassie reaktioner. Så är detta en bättre väg att gå. Det blir farför allt enklare att justera in bakvagnen. Så att man får bättre grepp. Alltså slå fast däcken i asfalten.Berra Citera
ThomasFB April 21, 2008 Report April 21, 2008 Bakaxeln vill gärna vrida bladfjädern i hjulens rotationsriktning och man får då så kallade "hopp" på bakvagnen.Känns som bilen studsarSå är fallet också med spiralfjädrar, kanske i ännu större grad än med bladfjädrar. Nyare mustanger har för mycket flex i bärarmar och länkar, så det blir garanterat hopp om greppet räcker till. Med väl avvägda och rätt ihopklämda bladfjädrar är detta "hopp" inget problem att åtgärda. På stockers tar man denna vridning i beaktande, och den kan t.o.m vara till nytta på strippen. Åtminstone använde vi oss av det ... (Men det var ingen Ford, heller )Man borde hellre komma åt att minska den ofjädrade vikten, då skulle det bli rock'n'roll. Blad eller spiraler på en stel bakaxel- det finns pros and cons i båda system.Lika mycket dåligt grepp med hjulspinn eller sladd vid fullgas kommer det med båda, det är nog mera utförandet än systemet som avgör. IRS försökte man sej på -68 hos Shelby (Mustang EXP 500), så man var intresserade av fördelarna redan då. För att få det mesta ut av en bakvagn på en gammal Musse, borde man få den att hjälpa till mera att styra ekipaget runt böjarna. Delvis kan man styra med gasen, men att ta en gammal hästkärra snabbt runt en motorbana kräver lite pulande. Citera
CMC 1061 Berra April 21, 2008 Report April 21, 2008 Du har så rätt rtm i det du skriver om. Och just irs det har jag god erfarenhet av. Funkar som en corvette bakvagn. Det gäller att tänka lite tvärt om mot en stel bakvagn. i reaktioner. Vi körde i alla år med irs och fick fin fina resultat av dett. till och med när jänkarna kom besök. Var impressded av våra reaktioner i bilen. Men dom är ibland lite konstruktiva over there. Så dom vågade inte prova på detta på den tiden. dom körde med sin svingaxlar. Vilket betyder spinnande hjul. Dom förlorar halva kontaktytan med hjulen under axeleration. ( ser fel stavat ut ) Vilket vi inte kunde förlika oss med. Man vill ha full kontakt med hjulen och ett kontrollerat slir i koppling. Vilket leder till en kontrollerad bil med. Inte massa tokiga och outförsägbara kast i start ögonblicket. Man vill inte vara en julgransplundrare. Det har man sett för många gånger.Berra Citera
JohnB April 21, 2008 Report April 21, 2008 IRS försökte man sej på -68 hos Shelby (Mustang EXP 500), så man var intresserade av fördelarna redan då. 1965Se http://freenet-homepage.de/pony/Gå helt ned og titta under sida 6 eller se nåt tidligere nummer av Power Finns også og køpa nytilverkad.John Citera
ThomasFB April 22, 2008 Report April 22, 2008 Nej tack för min del. Varför göra det så komplicerat Den där stela bakaxeln finns FORTFARANDE där, med en hel del extra onödigt metallskrot.Keep it simple, hette det förr, men kanske tiderna förändras.Väldigt mycket röd färg är det i.a.f.IRS försökte man sej på -68 hos Shelby (Mustang EXP 500), så man var intresserade av fördelarna redan då. 1965Se http://freenet-homepage.de/pony/JohnJohn, hittade inte... Citera
JanneJ April 22, 2008 Report April 22, 2008 Är lite förundrad över att det alltid är så att grundkonstruktionen måste bytas ut!Bladfjädrar och stel axel kan fungera helt ok, nackdel: hög ofjädrad vikt.Åkte med enkelblad och enkla momentstag ovanpå axeln-framåt på cortinan i banracing och upplevde inte att det var någon nackdel.Momentstagen gjorde gott vid starten och påverkade inte krängningen negativt.Enkelt - billigt, varför inte? Citera
ThomasFB April 22, 2008 Report April 22, 2008 >Tur att NÅN håller med... Jag ser inga större problem i stel bakaxel, man måste bara se till att utnyttja det som finns. Ofjädrade vikten är givetvis ett "problem" man får dras med på banan och gatan. Vi använde "pinion snubber" med "special" bladfjädrar på strippen, inget annat. 60 ft. med 9" slicks var konstant 1.4x sek. Vanlig, stel bakaxel är inget problem i dragracing, det går att spöa vilken Corvette som helst om man måste använda originalkonstruktion.Dålig bana, automat, och bigblock i B/SA - C/SA var en dålig idé, men det fanns en del knowhow, så läget var under kontroll. Smallblockare, på båda sidor om H/SA hade inte så mycket vrid, så dom var annorlunda att jobba med. Man glömmer lätt att det alltid är hela kombinationen som avgör, inte bara enskilda lösningar. Man köper en framvagn som det skrivits positivt om i nån motorblaska, en bakvagn från en annan leverantör, stötdämpare med coilovers från en tredje butik, (nån har puffat just det märket i en blaska), och tror att allt är frid o. fröjd. Sen har man ett sju jä**+#%a jobb att få allt att funka, och första gången man tar ut ekipaget på banan, kommer en Valle från 1964 och kör dörrarna av en... (Inget ont om Valianter, dom kan vara ganska håriga). Citera
JanneJ April 22, 2008 Report April 22, 2008 På tal om IRS..Här är en IRS av Engelskt ursprung.Jag åkte banracing med den här 1988-1993.Enkelledad pendelaxel!Med ordenligt omsmitt blad ( tvärställt! ), krängningshämmare som inte jobbade som krängningshämmare utan snarast som ett stöd så att hjulen inte vek ihop sig under bilen!! och konidämpare ställda så löst det går.Körstilen präglades av ett bestämt beteende, inte släppa gasen i en kurva..aja baja! då kom baken som ett huggormsbett.Mustangen är en dröm ( speciellt med polybussningar) Citera
ThomasFB April 22, 2008 Report April 22, 2008 Arrrghhhh! Direkt från 50-taletDen platsar för ett eget avsnitt i vår serie med arbetsnamnet: "Keep it simle" Det måste ha varit en väldigt lätt bil, annars skulle nog hjulen wobbla i sidled under G-kraften. Var det längsgående reaktionsstag alls? Det var det väl? Citera
JohnB April 22, 2008 Report April 22, 2008 John, hittade inte...http://freenet-homepage.de/pony/Trykk Breaking NewsScroll helt ned. Se på Page 6Der hittar du texten "Mustang IRS the other way". Trykk på texten.John Citera
ThomasFB April 23, 2008 Report April 23, 2008 Thx, John http://www.exp500.com ellergoogel "green hornet mustang" Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.