Jump to content

Motor startar ej efter renov. 351W -69 Tändning? - FIXAT!!


JockeR CMC476
 Share

Recommended Posts

Hej Alla :!:

Jag har läst det här trevliga forumet fler timmar än jag sovit senaste månaden. Jag har köpt en mustang med nyrenoverade toppar som ej startar. Efter lite genomgång har en del mindre väl utförda arbeten upptäckts som tex ett insug som satt mer eller mindre löst :shock: .

Jag har (numera) jämn komp i motorn, Stark gnista, soppa kommer fram (Holley 700 DP) Men den startar ej! Den bara "nästan går igång"

Mina funderingar:

Ska man sätta en pluskabel direkt till tändspolen för att undvika fel i tex växelväljarkontakten eller tändningslåset :?:

När man ställer ventilerna (hydrauliska lyftare), ska man ju dra åt muttern vid vippan tills stötstången inte är lös +1/4 varv och låsa där (rätta mig om jag har fel!), men min fråga är om man ska trycka ner stötstången för att få ner den i botten dvs. pressa ut oljan ur lyftaren innan man ställer in eller ej :?:

Dessutom har motorn en annan tändföljd än orginal vilket upptäcktes när vi grejade lite med ventilerna. Är kamaxeln bytt:?:

Några tips :?:

Tack så länge mustangvänner ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om det är original toppar så skall vippornas mutter dras i

botten på stödbult. :)

Har du annan kam än original så är troligen tändföljd 15426378,

anledningen är att man vanligtvis anväder kammar från 289-302. :)

Original är tändföljden på 351W 13726548. :)

Har du möjligen fördelaren felmonterad d.v.s. halvt varv fel. :?

Kolla och återkom. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej, Det är orginal toppar, vad jag har förstått så finns det två olika sätt att "ställa" hydrauliska ventiler d.v.s. två olika sorters stödbultar. Den ena med stopp där man gör som du beskriver och en annan sor där man måste justera varje ventil som jag beskrev innan. Är jag ute och cyklar eller:?:

Jag ska kolla allt detta på Söndag, har för närvarande 35 mil till Mustangen..

Tack så länge Lars!

Link to comment
Share on other sites

Jodå det är nog rätt för dig eftersom att du har äldre

289 toppar, för dessa finns några varianter på inställning,

en är när ventilen är i dödläge tar man med tumme och

pekfinger snurrar på stötstång. :?;)

Drar åt vipparm tills du inte kan snurra stötstång, drag åt

vippan 3kvarts varv till, klart för nästa i samma läge att ställas

in. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju som att jag har 302 kam i min bil, sett till tändföljden. Kan det vara en vassare 302 kam? Eller varför byter man? Om jag nu då har en annan kam ska jag då ändå dra vipporna till stoppet eller ska det justeras när man bytt kam? (såg att Lars skrev det i ett annat inlägg.) Tack så länge!

Link to comment
Share on other sites

Original är tändföljden på 351W 13726548. :)

Just ja Lars kör ju en 7 cylindrig 351a!! Hmm har tydligen inte sett allt! ;)

OSCARSSON har ändrat, lagt till en bort tappad cylinder, fel tidigare

var tändföljd 351 13726(?)48 :oops: :oops:

351 och 302HO har samma tändföljd efter 82 så ford själva hade svårt att bestämma sig. :)

På 80-talet stämde det att det fanns fler trimkammar till 302 men idag är det nästintill lika eller tvärtom.

Försöker man starta en motor med 302kam men 351 tändföljd så smäller och spottar det rejält.

Men det går aldrig att få den gå 1 varv ens då den nästan vill gå baklänges.

Det är bara plocka om kablarna och pröva vad som händer det är ingen fara.

Muttrarna på stödbultarna skall alltid dras till stoppet på pressade stödbultar.

Titta först på stödbultens botten om den har en gängad 6-kant.

Har den 6-kant så vet du att bulten är utbytt och gängad ner i toppen och då har den inte stopp och du måste justera enligt ½-varv principen.

Är du osäker ta ett foto.

Titta på den här filmen så ser du funktionen för lyftare

I princip när man justerar in stötstängern genom att dra muttern ca ½-varv så motsvarare det ca 50% av spelet som lyftaren har invärtes.

Man kan alltså om man är intresserad mäta först hur stort spel man har i lyftarna.

Tex 4mm...I det fallet vet man då att man kan justera in stötstängerna så lyftaren trycks ihop 2mm

Link to comment
Share on other sites

Då har man tillbringat helgen i garaget igen :D

Med er hjälp har jag ställt ventilerna rätt och motor har startat! Den glädjen varade tyvärr inte så länge..

Innan start satte jag en bensindunk vid pumpen (elektrisk) och drog en kabel från batteriet till tändspolens plus för att eleminera ev. fel där.

Vid start hostade den och brann lite lågor ur förgasaren och var ganska svår men efter en del malande och justerande på fördelaren startade den, fick hålla jämn gas ca 30 sek innan den gick för egen maskin. Tändningen var inte justerad men den gick ok. efter ca 3 min gång var garaget fullt med blårök som kom från den vänstra pipan, vänster sida av motorn alltså då jag ej har h- eller x-pipa, normalt efter långt stillestånd och topprenovering kanske :?: Dessutom var det en ganska stor pöl under motorn med vad jag trodde var vattenblandad olja :shock:

Det tryckte ut ur oljestickan. Det visade sig sen vara bensin/vattenblandad olja, vilket kanske är normalt efter många startförsök samt insugsläckan jag hade tidigare. Anledningen till att det tryckte ut måste ha varit att det var en lite för mycket i tråget..

Fick ut 5 liter när jag bytte olja men det ska ju vara fyra... Nästa startförsök.. Startar upp bilen och den är ganska knepig som sist, börjar fixa med fördelaren vrider lite, kollar om det är en kugg fel, testar, kollar om den är ett halvvarv fel.... Efter detta är den helt död! Jag har gnista från tändspolen, bensin, och fördelaren står rätt! Kan det vara kondensatorn :?: Kondensatorn och tändkablar/stift är det enda jag inte bytt, det gjorde förra ägaren, har mätt upp tändkablarna och det var ok.

Stiften är Motorcraft BSF42C, bra/dåliga? eller rätt/fel? En högeffektständspole från biltema sitter tyvärr på.. Ska byta till brytarlöst när jag fått igång bilen så vill inte köpa en ny töändspole nu som jag inte kan ha sen. Tar tacksamt emot tips..

Förmodligen har jag något i systemet som inte fungerar helt ok som gör att motorn blir extremt känslig... Kanske :?:

Over and out

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tändspolen är inte något som passar för våra 8or, den

funkar kanske men bättre är en spole som är anpassad

för 8or, det behöver inte vara en spole till just Ford. :)

Tyvärr tror jag och säkert flera med mig att det kan vara

ett större fel på motorn, kolv, vägg cylinder är lite hårt just

nu att fundera över, det verkar som du får ut massor

av komp i vevhus eller vattendelen. :?

Jag tror att det är någon läcka i toppregionen, insugg

eller topplock, kanske du som många andra monterat

packningar fel eller använt fel variant. :roll:

Även jag har funderat många gånger på varför märkning

på topplockspackningar är som det är, mitt besked till

dig är att invänta fler svar från några av oss andra, innan

du tar dig ann felet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fick en liten fundering här. Undrar om inte kamkedjan kan sitta en kugg fel

Hade en B21 en gång där kamremmen hoppat en kugg till slut hade jag säkert en 8liter bensinolje blandning i den

Sedan det här med att det är vatten också kan bero på fler saker kan

kanske vara kondensvatten om den stått länge eller läckage i topplockspackningen men då brukar det lukta avgaser om kylarvattnet

Link to comment
Share on other sites

Okej mardrömmen är ju en spricka i blocket.. Jag hoppas ändå att den är tät,

när jag tätade om insuget och bytte bultar åkte det ner lite vatten i fördelarhålet, det vattnet kombinerat med bensin efter alla startförsök (med Holley 700 ellet 750 som antagligen är lite för stor) kanske är anledning till blandningen i oljan.

Jag har 8-9 kg komp på alla cylindrar (med den mätaren) jämnt är det ju iallafall. Motorn gick ju för egen maskin tills jag stängde av den. Kan det fortfarande vara felkuggad kam eller spricka i blocket? Efter jag hade bytt oljan fick jag ju inte igång den så jag vet inte om det är övertryck eller om den bara var för full..

Jag hade tänkt att köpa Petronix Ignitor brytarlöst + spole. Och en ny Edelbrock 600 förgasare.. Tycker ni jag ska byta det i detta läget för att kunna utesluta vissa saker?

Kanske ska börja lyfta bort bröstkåpan? Skulle motorn kunna gå om kedjan var en kugg fel? Eller kan det bero på kondensatorn?

Den gick ju som sagt i lördags. Ursäkta om jag upprepar mig och skriver uppsatser ;)

Er hjälp är guld.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

ang. delarna finns det två sätt att resonera på

1. De där delarna är troligtvis inte de som orsakar dina problem i nuläget, motorn borde iaf gå med dem (möjligtvis att spolen begränsar)

2. Du kommer iaf att behöva de nya delarna senare när du får igång maskineriet då det inte kommer gå optimalt med setupen som du har i dagsläget.

Kolla hur mycket som finns i lädret, om där finns gott om $s så köp delarna, om där är lite mer torrt så skulle jag köpt spolen och möjligtvis det brytarlösa tändsystemet men absolut väntat ett tag med inköp av en ny förgasare.

Angående oljeblandningen, vet du om det är bränsle eller olja i vattnet eller båda? Vatten gör oljan gråaktig och smått skuren om motorn inte gått så mkt, bensinen gör att den luktar ordentligt... Om du har vatten i oljan så borde du väl nästan kunna utesluta felkuggad kam, eller iaf veta att du har ett till fel någonstanns.

Vad det gäller kompet så tycker jag det låter väldigt lågt, jag hade mellan 7 och 9 i min förra 302a och den var slut lite överallt :? Sen lät den iof fint och gick ok men något drag fanns där inte, lite pinsamt när långtradarna masar sig förbi då ljusen visar grönt

Hoppas det löser sig snart

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

Hej Jocke.

Ta inte i för mycket nu, det behöver inte vara spricka i

blocket. :?

Jag tror fortfarande på någon form av packningsläcka,

topplock eller insug. :?

Du kan faktiskt ha en motor som tuffar och går fast den

är otät. :roll:

Kanaler, vatten, bensin, olja, avgas, ligger nära varandra. :?

Kolla vatten kvalité i kylaren, lucktar den allt annat

än glykolvatten, ser vattnets yta i kylaren fet ut. :?

Oljan får inte vara blandad med vatten eller bensin, vatten

i oljan gör att det kommer vatten på alla delar som skall

smörjas med olja, följden blir att vattnet kan ge mindre

skador som kan bli orsak i till större fel. :(

Även bensin i oljan kan vara totalt knäckande för motorns

viktiga insida, byt olja. :)

vattnet o bensin följer med oljan runt och kan stanna på

oönskade ställen i motorn, inte bra. :(

Änn finns det tid kvar att kolla igenom, långt kvar till första

vårvärmen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det var bensin, längst ner (är bensin tyngre än olja?) i hinken var det en vit-beige blandning men det stank bensin! Annars hade jag fortfarande utgått från att det var vatten..

Jag undrar om Petronix Tändspolen kan användas på befintligt brytarsystem :?: Annars tänker jag att det kan bli mer problem om man byter ut till brytarlöst när motorn inte startar.. Eller går det inte misslyckas? Mycket justeringar?

Kompet i motorn är ju jämnt mellan cylindrarna, sen att det ligger nåt kilo för lågt på alla kan ju vara mätaren eller det faktum att motorn inte varit igång på ett år eller så. (Köpte den vid nyår)

mvh

Link to comment
Share on other sites

Lars! Du fick in ett inlägg precis när jag satt och skrev mitt förra :)

Jag har bytt oljan. Antingen har jag två fel; Något som gör att motorn inte går, den verkar bara starta vid exakt rätt tändinställning, så känsligt ska det inte vara! Samt något som gör att den är otät.. Fast oljan luktade mycket bensin..

ELLER så är det samma fel! Ska helt klart kolla upp kamdrivningen.

När jag köpte bilen var det lite vatten i kylsystemet (kan ju vara så av olika anledningar, förre ägaren bytte bl.a. vattenpump) Sen efter vi fyllde på med vanligt vatten har inte nivån sjunkit och vattnet är fortfarande klart. Termostaten har iofs inte öppnat spelar det nån roll?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Snabb och svara var du, bensin förrenar sig med

olja, alltså tunnar ut oljan, vatten bandar sig,

ger gråaktig färg och fäller ut från oljan som

vatten så småningom. :?

Köp inte i nuläget ignitor eller annat mer än möjligen

en bättre tändspole, viktigast är att få motorn att

fungera först. :)

Ignitor finns i två olika varianter, den gamla modellen

Ignitor I som gick bra att ha till bilen originalspole, den

nya Ignitor II kräver för sin funktion tillhörande

spole för att fungera rätt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett inlägg till angående bensin, vad jag förstår har du

en större typ av förgasare, troligen så flödar den väldigt

mycke och ger alltså motorn mer bränsle än den klarar

av, ger också en svårstartad motor. :(

Kan vara en orsak till bensin i oljan, bensinen letar sig

ner i oljan genom, flödande förgasare ner i insug, förbi

insugsventilen , och förbi kolv ner i cylindern därefter

blandas den med oljan. :shock:

Ju mer du gör startförsök utan att motorn tänder så

kommer också mer bensin ner i oljan, dessutom så

bör dinna tändstift vara kraftigt blöta av bensin, kolla

det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett inlägg till angående bensin, vad jag förstår har du

en större typ av förgasare, troligen så flödar den väldigt

mycke och ger alltså motorn mer bränsle än den klarar

av, ger också en svårstartad motor.

Kan vara en orsak till bensin i oljan, bensinen letar sig

ner i oljan genom, flödande förgasare ner i insug, förbi

insugsventilen , och förbi kolv ner i cylindern därefter

blandas den med oljan.

Ju mer du gör startförsök utan att motorn tänder så

kommer också mer bensin ner i oljan

Precis som jag menar också! Ska kolla Kamdrivningen och så har jag beställt Kondensator, brytare och en Petronix Flame Thrower Tändspole i dag.

Vad gäller förgasaren så flödar den säkert, efter några startförsök rinner det soppa ner från förgasaren till insuget och bildar små insjöar där :?

Jag kan inget om förgasare. Därför tänkte jag att eftersom jag ändå har en för stor förgasare på och ska byta till en mer passande sen kan jag likagärna byta nu.. Vad jag förstått är nya förgasare redan förinställda för ex. "Street Performance" eller "fuel economy" enligt Edelbrocks hemsida..

Vad ska jag ha för förgasare? Motorn är alltså en 351W med Edelbrock 4 ports Performer insug, Okänd kam (med 302 tändföljd) och Headers.. Idag sitter alltså en Holley 700 el. 750 DP på.

"Edelbrock Performer Series 600cfm carburetor with manual choke." :?:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Förgasar val är lite upp till var och en att bestämma

märke, en 500 eller hellre kanske en 600cfm är ett

bra val till din motor, jag är svag för Holley och

Edelbrock men jag är nog en Holley typ främst. :?

Edelbrock serien är mycket vettig då det finns ett

stort antal möjligheter att bestycka enkelt och utan

större svårigheter. 8)

Holley har idag massor av nya varianter, vissa är

färdiga och bara skruva på, andra i serien måste

man grunna ett tag på för att hitta rätt. :?

Även när det gäller Holley så finns det mycket delar

för bestyckning mm. 8)

Har en fråga till dig igen, vad har du för typ av

öppningar på insug under förgasaren och vilken

typ av spacer eller packning sitter mellan din

förgasare och insug. :roll:

Nu är det nog bäst att jag håller tyst en stund

känner jag. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en sak..

Med tanke på att jag har en annan kam i min bil valde jag att justera vipporna enligt metoden tills stötstängerna låser + ett halvvarv.

Mina bultar till vipporna är pressade och inte iskruvade (bytta) som Per B skrev tidigare.. Alltså borde jag skruva den till stoppet.. Men vågar man det om kammen är bytt :?: När jag justerat som jag gjort istället för att dra i botten kan det vara anledningen till att den inte vill gå??

En annan sak.. Min Holleyförgasare som jag fortfarande inte vet vad det är för sort men det ska enligt förra ägaren vara en 750 DP läcker ju när man försökt starta några gånger.. Det rinner bensin ur förgasaren och lägger sig på insuget, kan det vara så att jag inte hinner hitta rätt tändning innan den blir sur? Dags för renovering kanske..

Vill ha en Mustang som faktiskt startar.. :? Finns ju gott om annat att lägga tiden på än motorn innan vi ska ut på vägarna i sommar jag och den envise i garaget..

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju aldrig veta vad folk gjort med motorer. :?

Men det är ingen fara skruva till stoppet på pinbulten.

Det är bara att du tittar på stötstången hur mycket den trycker ner i obelastat läge.

Borde vara någon eller ett par mm

Det är inte ofta det är något som felar i ventilsystemet som gör att en motor inte startar.

Nästan alltid elen/ tändning som krånglar

Gå tillbaka i tanken vad det var som gjorde att bilen stanna första gången?

Skedde det utan anledning?

Petade du i något?

Om du är osäker vad du gör ta dit någon som är bilmek så brukar det gå snabbt att felsöka.

En mek kan ju snabbt kolla om kamaxel ligger i fas med tändpunkten.

En sak är säker och Holley 750 DP är helt galet på den motorn om det bara är mild trimgrad.

Som Lars nämde en vacum styrd Holley 600/670 eller Edelbrock 600 sitter som handen i hansken på den motorn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...