Jump to content

kamaxel 351c


Recommended Posts

hej!

jag har plockat ur kammen i min 351c för byte,när jag kollade på lyftarna så upptäckte jag att nållagren till rullarna på insugslyftarna var dåliga men på avgassidan var dom bra.normalt eller vad kan de bero på?? kammen har gått en hel del mil vet ej hur mycke har själv bara kört en sommar med motorn.

sen skulle jag vilja ha lite råd om vad jag ska välja för kam,skulle vilja ha en kam med lite lägre effekt register.

fakta om motorn:

351c 2v

ren. o balanserad 2007

holley 650dp

holley street dominator insug

lunati rullkam 51102 lun

harland sharp rullvippor

trw 12,5:1 kolvar 0,30öd

oljerestriktorer

melling hv pump

mallory unilite fördelare

cylinder tryck m nuvarande kam mellan 13-14bar

Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning om varför nållagren slits.

Men har du fel fjädertryck så kan det bli skador.

Har du rätt tryck enligt Lunatis spec?

När det gäller kamval så skicka ett mail till den leverantör du tänkt köpa av så får du rätt rekommendation.

En specialslipning kan ju bli aktuell.

Men värdena på den kammen du visar är rätt aggresiv för gata.

Durationer på rullkam runt 230-236 blir behagligare och en överlapp på 110 grader eller mer ger bättre gång i maskin.

Sen när det gäller val är det viktigt vad du har för bakaxel utväxling och turbin???

Med dom där värdena är nog en axelutväxling över 3:70 och turbinstall på 3000+ nödvändig

Link to comment
Share on other sites

ventilfjädrarna är dom som ska vara.tycker det är lite konstigt att insugarna är glapp men avgasrullarna känns bra!! kör med en huges 11" turbin o 3,25 i utväxling nu,men turbinen ska troligtvis byttas senare. tack för dina tips ska kolla lite med kam leverantörerna.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag håller med det låter konstigt.

En annan grej att kolla är geometrin mellan vippa och ventil.

Står det snett så snedbelastas ju rullen.

Om det var snett bearbetat från fabrik så blir det ju lika snett på alla insug.

På orginalvippor är det inte lika noga om det går snett som det är på en rullvippa

Ja en 11' turbin är lågt även om det skulle vara en lägre 236 kamaxel.

Ställ kamfråga efter den turbin och utväxling du vill ha och inte det som nu sitter på om du tänkt byta.

Link to comment
Share on other sites

har du någon erfarenhet av oljerestriktorer,har en hv pump o har sett att de finns en fjäder till pumpen som höjer trycket,ska den kombineras med hv pumpen när man använder oljerestriktorer.har lite funderingar om det är brist på smörjning som har slitit på nållagren.vill ju inte montera ny kam o få samma slitage på den,

Link to comment
Share on other sites

Använder aldrig hv pumpar då det är helt onödigt i de flesta fall och faktiskt ställer till mer jävulskap än de gör nytta.

Oljerestriktorn kan ju vara en bov!

Men det är ju ytterst lite smörjning som behövs för vippor så det måste nästan gå helt torrt för att det ska hända nått.

Borde ju synas kanske?

Link to comment
Share on other sites

Nej det ska inte vara nån risk vad jag hört.

Några av nackdelarna är b.l.a

- Högre slitage på fördelardrev/kamdrev p.g.a pumpens tröghet.

- Drivpinne haveri

- Oljans temperatur ökar.

- Effektförlust

Helt enkelt är det inte lika driftsäkert som en orginalpump för gatbruk.

Kom ihåg att gatbruk är mycket tuffare för motorn än vad racing är!

Driftstiden är ju betydligt längre på gata än inom någon form av racing

Någon vinst för gatbruk vet jag inte om det finns med högvolympump men någon annan här kanske har mer fakta om det.

Har läst om att bilar inom "oval track" racing i USA kör orginalpumpar då det ger en gnutta extra effekt plus tillförlitligheten

Mer olja är inte bättre utan "enough is good enough!" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Till ken500xl. Det kan vara så att du "tömt tråget" och därför har problem med lyftarna. Hur mycket varvar du ? vad har du för olja? På en 351C med HV oljepump och restriktorer så behöver du ett större oletråg minst 2l till om du varvar över 6000rpm samt att du har bra återflöde av oljan från topparna, HV pumpen sliter hårdare på fördelardrev så ha lite koll på det, ingen panik men vid tillfälle så byt till std oljepump som du naturligt vis tar isär och gradar ur kollar att oljehålet stämmer med hålet i blocket vilket det idag inte gör på Melling med flera, kolla även packningen, om du vill höja trycket till 60-70 psi så knackar du in brickan till tryckfjädern 2mm och lägger du en bricka på 2mm innan du monterar saxpinnen.

PS, En Cleveland är mycket snyggare än en Windsor och jag är bäst på Cleveland!

Link to comment
Share on other sites

Man kan i princip inte ha för högt ventilfjädertryck på en motor med rullkam. Däremot, har man för lågt tryck o varvar så riskerar man skador. Detta med racing i åtanke.

I min värld där extremt modifierade originaldelar är en förutsättning för att åka fort (dragracing, NHRA Stock och Superstock Eliminator) vet jag om folk som kört CBB (i detta fallet Superstock)där vipparmsbultarna tagit med sig bitar av toppen upp när de lämnat in. Detta har hänt pga väldigt agressiva kamvärden och högt ventilfjädertryck i samband med varvtal närmare 10000 rpm, förutsättningar som krävs för att vara konkurrenskraftig i USA...

Lite OT kanske, men nån kanske har nytta av det.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...