Jump to content

Featured Replies

comment_67793

Håller på att göra ett nytt styrservo fäste och efter att jag passat dit allt slog det mig att remmens anliggningsyta mot vattenpumpen ser ganska liten ut. Remmen böjer ca 45 grader runt hjulet. Om man tänker att 90 grader är från 12 till 3 på en klocka så är det alltså bara hälften av det. Det är mitt på en sträcka av ca 0,5m så det borde bli ganska kraftigt spänn iaf. Diametern på hjulet är ca 120mm. Ni som har 5,0:or vet hur det ser ut, och jag har tagit bort luftpumpen och satt servopumpen närmare motorn. Remmens bredd är 20mm. Behöver jag sätta en extra spännrulle eller räcker det? Hur tungt går en vattenpump?

comment_67795

(Är inte riktigt med på hur du menar, förutom kontaktytan mot vattenpumpshjulet).

45grader låter lite lite?

Går väl inte jättelätt när det börjar varva lite med tanke på att de tjänar ett gäng hk på att ha en elektrisk.

Är motorn från 94-95 eller 93 lr tidigare?

På 94-95 sitter spännaren mellan luftpumpen o generatorn. Sen är ju servo o ac omkastat men det är ju skitsamma..

(inte min)

engine.jpg

beltrouting.jpg

comment_67802

Tycker nog också att 45° anläggning på vattenpumpen låter lite.

Jag åker själv med en elektrisk Moroso motor som med en tunnare separat rem driver vattenpumpen, och sen en manuell spännare till remmen mellan vev och generator, allt annat är bortstädat i min applikation. me det är iofs oväsentligt i det här fallet... :roll:

mvh

Jocke

comment_67809

Jag har kört enligt bild. Något mindre än "90 grader". Funkar bra!

Remspännare är nödvändigt om du skall driva vattenpumpen. I mitt fall byggde jag om den så att den lyfter istf trycker! (Röd runt vev och generator därefter blå runt spännaren och ingen ac eller servo)

mvh

Calle

comment_67820

Hade lite drygt 45gr på min och det funkade (körde utan termostat pga. liten kylare), men med dubbel turbo och annan kylare så blev jag tvungen att flytta gen. och fick då även dra remmen annorlunda så nu har jag drygt 180gr.

Minst 90gr. är nog att föredra då det kan gå olika tungt lite beroende på flöde genom slangar, kylare, termostathus mm.