mill February 13, 2009 Report February 13, 2009 Hejhopp! Eftersom jag inte kan ngt alls om bilar vänder jag mig till er Vad har headers för påverkan? Vad är fördelar/nackdelar med de olika typerna och hur påverkar de bilen? Prestanda? Ljud? osvFinns ju en massa varianter, long, shorty, full length, mid length osv. Citera
christianm February 16, 2009 Report February 16, 2009 Eftersom ingen annan svarat...Vitsen med headers (eller extraktorgrenrör) är att göra alla rören lika långa så att avgaspuffarna från de olika cylindrarna inte krockar med varandra på väg ut, vilket de riskerar att göra med vanliga grenrör där rören kan vara olika långa. Vid sådana krockar uppstår ett mottryck vilket stjäl effekt.Det här är naturligtvis en hel vetenskap men prestanda torde alltså öka med headers jämfört med vanliga grenrör. Eventuella nackdelar kanske någon annan kan redogöra för. Kanske man vinner effekt vid vissa varvtal och förlorar vid andra..?Vad gäller de olika typerna antar jag att man vinner mest på att låta avgaserna från de olika cylindrarna gå skilda vägar så lång väg som möjligt, dvs genom att använda fullängdsheaders. Dessa är dock skrymmande (bland annat kan man få problem med markfrigången) och då är väl shorties eller mid lengths att föredra. Antar att någon annan kan redogöra ytterligare även för detta.Hoppas att jag lyckades svara på någon av dina frågor i alla fall Citera
mill February 16, 2009 Author Report February 16, 2009 Eftersom ingen annan svarat......Stort tack! Citera
*Micke* February 18, 2009 Report February 18, 2009 Har själv monterat JBA shorty headers nu i vinter .Fördel: kan använda org. avgassystem med kattar. har dock satt dit en off-road x-pipa.Nackdel: Jag tror det kan bli rätt varmt åt slangar och kablar som är i närheten har provat med aluminium tejp på dom mest utsatta.Får se om det hjälper annars får man göra ett värmeskydd.//Micke. Citera
HD-Man February 19, 2009 Report February 19, 2009 Nu talar vi den högre skolan…Det är inte lätt att orka skriva ner allt man lärt sig i detta ämne.Då avgasventilen öppnar så vrålar en energipulls ut genom systemet i ca 300 kmh samtidigt så går det en motsvarande ”återkoppling” i ca 5ggr denna hastighet i motsatt riktning asså in mot cyllarna.Med en ”bra” extraktor så försöker man att utnyttja dessa konstanter på ett för den aktuella motorn gynnsamt sätt vilket inte är lätt, men att säga att det generellt är bra med den eller den extraktorn så måste man veta mer och prova sig fram.Det är massor med parametrar som påverkar camtider övriga system mm mmSedan handlar det om var du vill ha din topp effekt på fullvarv eller vid ”normal” körning.Har sett ett fint exempel på en som säljer en extraktor på detta forum med bild på ett orginalgrenrör och en extraktor där texten säger att extraktorn har lika långa rör till var cyll men man måste vara blind om man inte ser att det skiljer hästlängder mellan piporna i i ”shortyn” som han saluför… ”Många äro kallade men få äro utvalda”(Citat snickarsonen från juden).Sedan så har man problemet med den stora värmealstringen av hedders= inte braMao skit i hedders och satsa på ett öppet system som låter göttOm du trotts mina små påpekanden ändå vill satsa på hedders så köp LÅÅNGADå kan du iaf få lite mer effekt men om du bara skall ändra i ena änden så låt bli. De e mycket skrik o lite ull som han som klippte grisen sa.Köp en kompressor för pengarna!Vänligen // Per Citera
HD-Man February 19, 2009 Report February 19, 2009 Micke testa med "bandage" då når du ifa en egenskap att du bibehåller tempen på avgaserna då de rasar ur systemet vilket är en fördel ( kolla bara alla som kör dragracing) finns ingen som inte lindar piporna.Heta gaser ger mindre motstånd men sedan så måste systemet expandera dvs ha en ökad dia ex 3" sedan 4" sedan 5" Citera
*Micke* February 21, 2009 Report February 21, 2009 Micke testa med "bandage" då når du ifa en egenskap att du bibehåller tempen på avgaserna då de rasar ur systemet vilket är en fördel ( kolla bara alla som kör dragracing) finns ingen som inte lindar piporna.Heta gaser ger mindre motstånd men sedan så måste systemet expandera dvs ha en ökad dia ex 3" sedan 4" sedan 5"Ja det skulle man tänkt på innan man monterade dom Sen är det inte så lätt att linda på den här modellen.//Micke. Citera
HD-Man February 21, 2009 Report February 21, 2009 Man får aldrig glömma att det viktigaste med hedders är att ha ett par;-) bara för att det är så djävla fränt det kan ingen ta i från en, att effekten knappast får omgivningen att backsna är egalt.Hur gick det med höga ljuset bak?Best regard//Per Citera
*Micke* February 22, 2009 Report February 22, 2009 Jo det kom till slut !Vart lite pill då jag monterade spiolern före //Micke. Citera
87gt50 February 22, 2009 Report February 22, 2009 Micke testa med "bandage" då når du ifa en egenskap att du bibehåller tempen på avgaserna då de rasar ur systemet vilket är en fördel ( kolla bara alla som kör dragracing) finns ingen som inte lindar piporna.Heta gaser ger mindre motstånd men sedan så måste systemet expandera dvs ha en ökad dia ex 3" sedan 4" sedan 5"Hmm... fel. Bla jag gör det inte, och jag tror ingen i t.ex S/SS gör det. Lindade headers tenderar att spricka, och på en gatbil är det ett klockrent rostangrepp i lindorna. Dagens teknologi innebär keramiskt behandlade headers, som både håller, och håller nere tempen i motorrummet. Step headers och megaphone collectors gör huvudsakligen nytta när man åker med öppna headers och tappar mycket av sina effektmässiga fördelar när man åker med fullt avgassystem.../Jocke Citera
HD-Man February 22, 2009 Report February 22, 2009 Sammanfattningsvis så kan man säga att det finns många ”profeter i ämnet” och ivrigast att förklara fördelarna är de som säljer prylarna men en sak är i alla fall säker att på en standard rova så är det ballhetseffekten som är den viktiga och för att du skall kunna märka någon skillnad så behöver du ett ”öppet” system då låter det åtminstone kul och inte minst så skall du göra samma modifiering på insugssidan. Så utan några övriga modifieringar så lär du inte märka ett skit och varmt blir det.Men Micke dina JBA ser iaf ut att leva upp till epitetet lika långa pipor och att linda dessa nej knappast att rekommendera verkar mer eller mindre omöjligt att komma åt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.