Kenneth Boström February 23, 2009 Report February 23, 2009 Ja vad ska man säga, vilket jädrans tempo och bra ser det ut med.Jobbar du som plåtis ? Djupt imponerad av ditt jobb. Citera
Magnus Helsingborg February 23, 2009 Report February 23, 2009 HejJag bugar också ,det syns att du inte blir avskräckt av rosten och att du vet vad du sysslar med ,ser mycket bra ut,dina bilder är bra energi piller för många som kanske kört fast för tillfället.Mvh Magnus Citera
Lente cmc 2346 March 2, 2009 Author Report March 2, 2009 Hej !Dags för lite uppdatering. Tack för alla kommentarer. Det känns mycket lättare att fortsätta. Det har ju dykt upp flera renoverings-trådar här på forumet.Det skapar arbetslust. Det kan behövas när man har så mycket jobb framför sig. Jag jobbar inte som plåtis men det är heller inte första bilen jag rostlagar.Jag har tränat på många volvo-bilar innan mustangen. Körde rally i början av 80-talet med en 142:a. Då fick man lära sig att svetsa.Nu till mustang-renoveringen.Höger främre rambalk behöver bytas.[/urlÄr ingen data-tekniker precis.Håller på att ladda upp bilder men dom är för stora. Har inget redigerings-program på datorn. Min 16-årige son skrattar åt mig när jag försöker ladda upp bilder. Citera
ELP March 3, 2009 Report March 3, 2009 Otroligt snyggt jobb med bärarmen!! Nästan synd att lägga färg över.. Härligt!Erik Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 3, 2009 Report March 3, 2009 Otroligt snyggt jobb med bärarmen!! Nästan synd att lägga färg över.. Härligt! Erik Erik.Du menar säkert ramben och inte bärarm, men vad gör det,det blir förbaskat bra och när det blir så här bra då jä-lar. Citera
ELP March 3, 2009 Report March 3, 2009 Såklart jag menade ramben.. Är mitt uppe i min framvagn, och har precis beställt nya bärarmar. Och då blir det lätt fel Erik Citera
Lente cmc 2346 March 5, 2009 Author Report March 5, 2009 Framänden börjar bli klar den också.Har beställt följande plåtdelar till bakänden.Bakskärm ytterblad hö. + vä.Innerskärm yttre hö. + vä.Innerskärm inre hö. + vä.Bagagerumsgolv hö. + vä.BakstamHar även beställt hö. främre innerskärm fram.Ska komma hem nu i Mars. Så det är bara att kämpa vidare. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 6, 2009 Report March 6, 2009 Bra jobbat , jag följer med stort intresse,serut att finnas hopp för ännu en rullande 70a Citera
Lygdman cmc813 March 6, 2009 Report March 6, 2009 Ja det ser verkligen bra ut Du är snart både i kapp och förbi, och jag har hållit på lääänge.. Men några veckor till, sen ska det förhoppningsvis börja hända lite hos mig igen Citera
Lente cmc 2346 April 9, 2009 Author Report April 9, 2009 Jag har börjat lite med bakändan.Jag lägger den nya skärmdelen utanpå den gamla.Markerar var skarven ska bli.Sedan tar jag sticksågen och sågar genom både nya och gamla skärmen samtidigt .Skarven blir jämn och fin . Inga för stora mellanrum . Alla plåtar verkar passa bra utom dom yttre hjulhusen bak. Passar inte alls mot bakskärmen och inte heller mot inre hjulhus .Måste kolla med leverantören om det kan vara fel plåtar . Citera
Jonasm April 9, 2009 Report April 9, 2009 GRYMT snyggt jobb Är du inte rädd att Mussen ska bli som en korkskruv när du kör utan jig ? Citera
Lente cmc 2346 April 15, 2009 Author Report April 15, 2009 Hej !Jonasm skrev : GRYMT snyggt jobb Är du inte rädd att Mussen ska bli som en korkskruv när du kör utan jig ? Jag använder inte någon speciel jig utan svetsar fast förstärkningar typrörbalk där jag håller på att reparerar . På så sätt kan man placera förstärkningen så att den inte är ivägen för reparationsarbetet .Sedan är det bra att mäta med jämna mellanrum .Här har jag hittat lite måttangivelser . Citera
Lente cmc 2346 June 21, 2009 Author Report June 21, 2009 Hej !De senaste veckorna har det varit en hel del regn. Då har det passat bra att smyga in i garaget.Där finns det mycket att göra. Jag har bytt ut bakskärm och innerskärm på vänster sida.Jag har även bytt ut innerskärm hö. fram.Jag tror att jag börjar se en ände på all rost lagning långt där framme. Men nu får det vänta till hösten med fortsättning. Nu ska jag njuta av sommaren dock utan v8-bil . Citera
Lente cmc 2346 November 11, 2009 Author Report November 11, 2009 Hej !Hösten är här och då passar det bra med garagemek. Det är nästan 5 månader sen sista uppdateringen men i sommar har det inte hänt så mycket med Mustangen.Nu har jag ialla fall börjat rostlaga i höger bakända med bagagerumsgolv , yttre o inre innerskärm och bakskärm. Vedeldning i garaget = varmt och gott Svetsröken ligger tät På min Mustang är det trumm-bromsar runt om. Det kan man ju inte ha. Lite större fälgar och en trumma där bakom - Nä. Jag har kollat på hur andra har gjort och bestämt mig för att bygga om till Volvo bromsar med skivor runt om. Bilder kommer. Citera
Lente cmc 2346 November 14, 2009 Author Report November 14, 2009 Tidigare i höstas tittade jag till mina bromstrummor. Jag upptäckte då att trumma och nav ej var integrerade i ett stycke, Bara att pressa loss trumman och montera en skiva istället. Efter lite letande så såg jag att bromsskiva till Toyota Camry (japanare) skulle kunna passa. Bara att borra upp bulthålen ca 3 mm.Nu var det dags att skaffa ett bromsok som skulle kunna användas.Eftersom jag tidigare skruvat en hel del med Volvo fick det bli Volvo-grejor.Bromsok fram - Volvo 240 fyrkolvsok. Vill ej ha flytande ok.Bromsok bak - Volvo 940Handbroms - Volvo 940Så långt väl men snart stötte man på problem. Camryns bromsskivavar 6 mm tjockare än 240ins. Det fick bli att dela bromsoket ochtillverka en mellanbit på 6 mm.Ett fäste för bromsoket tillverkades i 10 mm plåt plus 2 mm distans för bromsoket.Bromssköld från Volvo 940 passade bra.Här ligger bromsoken och väntar på att monteras. Citera
pools November 14, 2009 Report November 14, 2009 Ser skitbra ut! Kombinationen silver-guld på oken och skivorna ser helläckert ut.Lycka till med fortsättningen, och lägg upp bilder och beskrivningar! Mvh.pools Citera
JanneJ November 14, 2009 Report November 14, 2009 Här är det friska tag Gott med någon som har öppna ögon och fixar lösningar utanför boxen!Lycka till med resten och håll tråden levande med mycket bilder och text, det är många som läser och har stor glädje av ditt jobb. Janne Citera
CMC-49 November 14, 2009 Report November 14, 2009 OBSSSSS se upp med hjulhusen bak kolla hur de gamla ser ut då de brukar vara intrycka i ovan kant för att cab ställningen skall kunna gå helt ner.i övrigt säger jag bara kanon renovering och jag ska nog testa det där du har gjort med frambromsarna:- Citera
Lente cmc 2346 November 22, 2009 Author Report November 22, 2009 Tack för alla omdömmen.Jag fortsätter med bak-bromsarna. Jag vill ha bromsok + lösa handbromsbackar.Därför får det bli skivor från Volvo 940. Ingen bolt-on kobimbination precis.Bort med det gamla trummor backar sköldar. Passade även på att byta bakhjulslager och packbox när allt var nedplockat.Skivornas bulthål måste fräsas ur ut ifrån centrum. Hålet i centrum är för stortså där får jag svarva till en passande distansring.Bromssköld från 940 passade bra , bara att svetsa på distans på 2 mmoch svetsa på ett stopp för backarna.Dags att tillverka ett fäste för oket och skruva fast på oket och fixera överskivan. Lättast är att montera i klossar i oket och koppla på tryckluftpå oket så fixerar det sig självt. Bara att kolla så det inte hamnar fär långtin/ut på skivan. När det är i läge punktar man fast det i bakaxeln.Skruva loss oket och helsvetsa fästet.Handbromswire från volvo 240 Citera
Lente cmc 2346 January 10, 2010 Author Report January 10, 2010 Lite garagemek i kylan. Karossen börjar bli klar. Endast lite finputs kvar.Sedan blästring / målning.IMG_3929.JPG[/attachment:3r4e4z4l]IMG_4023.JPG[/attachment:3r4e4z4l]IMG_4033.JPG[/attachment:3r4e4z4l] Citera
Lente cmc 2346 January 10, 2010 Author Report January 10, 2010 Främre, nedre fjädersätena var dåliga. Gummibussningarna slut och axeln kraftigt rostangripen. Det blev att tillverka nya.IMG_3908.JPG[/attachment:2ynbs54r]IMG_3918.JPG[/attachment:2ynbs54r]IMG_3921.JPG[/attachment:2ynbs54r] Citera
Recommended Posts