Jump to content

Mustang Cab -70 Renovering cmc 2346


Lente cmc 2346

Recommended Posts

Hej !

Nu har jag blivit cmc-medlem och lägger upp lite bilder på min renovering.

Jag köpte min bil för ett år sedan och har påbörjat renoveringen.Jag kommer att uppdatera till dags datum i mån av tid.

Bilen : Cab -70 (som rubriken säger)

Motor : 351C 2v

Vx : 4-växlad man.

Bakaxel 9"

Styrning : Servo

Bromsar : Trummor runt om

Historik : Såld i Stamford New York . Importerad till sverige -77.

Förra ägaren köpte bilen -79 och körde den till -81.

Lyfte ur motorn som skulle renoveras. Har stått avställd

sedan dess. Tyvärr de första åren ute i högt gräs. :cry:

Så här såg den ut när jag fick hem den.

bd32009102213d181.jpg

b932009102337a38a.jpg

b932009102425f73e.jpg

1332009101748aa8c.jpg

8432009102639aabd.jpg

Motorn urlyft. Här såg det inget vidare ut. :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack för kommentarer. Det känns tryggt att ha kunniga medlemmar

bakom ryggen. Det är ett riktigt stort jobb att få ordning på den här

mustangen.

Nu fortsätter vi med nedplockning i beståndsdelar

7a4200962724P2c61.jpg

Förarstol och mittkonsoll är det enda som är trasigt. Men det frågan är om det går att få den andra inredningen ren igen.

374200963631P450d.jpg

Visste om innan köpet att den var rostig. Och det var den.

c04200963928P253a.jpg

Fastspacklade plåtbitar lite här och var = USA-revovering

964200964303P89e5.jpg

194200964516Pc878.jpg

Denna skylt var fastklistrad i handskfacket. Kan bilen varit såld där som ny ?

7e4200964910P5d95.jpg

Cabställningen demonteras. Här kan man se hur dåligt golvet är. Eller rättare. Man kan inte se golvet.

ad4200965232Pa6f8.jpg

Bröt lite försiktigt i hjulhuset då denna skackelkoka ramlade ner.

cf4200965612P3305.jpg

294200965722P9e7c.jpg

Högtalare under instrumentpanelen.

df4200970150P9101.jpg

Denna aluminiunskylt ser ut att ha suttit på bakluckan. Kanske någon bilhandlare som sålt bilen vidare någon gång.

a34200970838P2fae.jpg

Framvagn bortplockad.

2c4200971035Pfcb2.jpg

Bakvagn bortplockad.

b54200971451P279a.jpg

Börjar bli rätt tom. Var tvungen att sätta i förstärkningar då bilen svackar på mitten.

f44200971835Pe806.jpg

Tillverkade en vagga så att jag kan snurra bilen vid behov. Satte även hjul på den så jag kan flytta in den i hörnet vid andra reparationer. Är det detta som kallas rullande renovering :--:--

9c4200972304Pf126.jpg

0e4200972503P12ee.jpg

Här bär det av till blästring.

184200972653Pa1ef.jpg

Här kommer vi hem från blästring.

0b4200972940P0221.jpg

Här blev det rent. Men också många hål. Var tvungen att kolla upp om föregående ägare heter Flintstone i efternamn. :--:--:-- Men det gjorde han inte.

024200973337P8d52.jpg

Vad hål det kommer fram. :(

Fortsättning följer vad som är kvar av bilen efter blästring.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt med så mycket rost, men allt går att fixa ;) så det är bara att köra..

Jag och många andra här på forumet har bytt det mesta i golvet på våra bilar så vi vet vad som väntar dig.. Jag ångrar att jag inte gjorde en vagga från början som du har gjort, för den kommer du att ha nytta av och även spara på ryggen.

Det är såna här trådar som får arbetslusten att komma krypandes när det går lite tungt och jag kommer att följa denna renovering med stort intresse och vill bara önska dig lycka till.

Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Hej Lente

Jag hejjar på dig!!! :D 1970 är det året av de klassiska Mustangerna det tillverkades minst cabbar, bara ca 7500 st, så det är kul att du renoverar denna bilen.

Ser "rent" och fint ut när du blästrat, då ser man ju mycket bättre vart plåten är dålig.

Om du vill veta mer om vart din bil var såld ny och hur den var utrustad från fabrik så beställ en Marti Report, den har du säkert hört talas om.

www.martiautoworks.com

mvh

Andreas

CMC 924

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla värmande ord. Det behövs för att orka fortsätta. Är ny här på forumet men har sett att det finns fler som gör stora renoveringar. Så det är bara att bita ihop ock köra på.

Efter blästringen höll man dock på att tappa hakan. :shock:

Janne holm skrev:

Glöm inte kolla den inre tröskeln kan vara riktigt murken

Det var ju bara förnamnet.

1c62009100228e73e.jpg

9c620091004388183.jpg

81620091005597af8.jpg

e56200910073042f1.jpg

e562009100841eb6a.jpg

05620091010209505.jpg

bb620091011556857.jpg

316200910134777e1.jpg

Ser inte alltför roligt ut men när man ser alla fina bilar på forumet så känns det genast lättare.

Nu är det dags att tända upp svetsen.

Link to comment
Share on other sites

Ser lite Fred Flinta ut, men jag har fixat betydligt semre Mustanger. Ge INTE upp. Gør det rett førsta gången. Det der fixar du. Tar lite tid, men det er det vært. De e ju en 70 cab 8)

Ett par bilder som inspirasjon ;)

John

Link to comment
Share on other sites

Oj, jag visste att Musse kan rosta, speciellt cabbar...

Rostskyddet var antagligen obefintligt från fabrik.

Min 65:a (Fastback) har knappt nån fabriksprimer i fackverk eller chassi överhuvudtaget, men den har klarat sej tack vare att gummilisterna har varit någorlunda, och hindrat vatten från att rinna in.

99% av alla äldre cabbar har fått "vattenskada" någon gång i sitt liv, tyvärr.

Bit ihop tänderna, kompromissa inte, och gör "rätt" på en gång, så blir det bra.

Jag lyfter på hatten, och hyllar...

Link to comment
Share on other sites

Ser helt normalt ut! :)

Har sett värre jag med.

Bara skriva en lång lista med plåtdetaljer nu då!

På så sätt är Mustangen väldigt tacksam för nästan all plåt

finns på hyllan och till bra priser.

Dess enkla konstruktion gör ju arbetet också lättare.

Inte så mycket dubbelplåtar eller andra konstigheter.

Trots det blir det ändå många timmar så håll modet uppe!

Jag brukar tagga mig själv genom att säga att "en plåthög ska inte få mig på fall" :--

En svår uppgift blir underbart när det är klart!

Vet inte hur mycket du jobbat med plåt men jag råder ändå att inte "lappa" för mycket men småbitar

Byt så mycket hela bitar som möjligt då det går fortast och blir snyggast.

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående. Använd så stora reparationsdelar som möjligt, hela golv mm, det snabbar på det hela avsevärt.

Passa på att bygga in förstärkningar i trösklar och torpedvägg när du ändå är där och svetsar, karossen är rätt klen och du kommer att uppleva bilen som betydligt stabilare och bättre att köra om du förstärker så mycket du kan.

Lycka till och håll oss nyfikna uppdaterade med bilder :D

Link to comment
Share on other sites

Hej !

John Bakke Skrev

Kenneth Boström skrev:

.......... men dom bilarna kanske inte alltid är i Sverige.

Nei, inte nu mera

Då kanske det inte är någon "dussinbil" i alla fall. 8)

Hur som helst tack för all uppmuntran.

Nu ska här bytas ut "lite" plåt. Jag börjar med tröskellådorna.

De yttre visade sig vara galvade så de hade klarat sig. 8)

Först svetsar jag fast en rörbalk längs med bilen på undersidan på båda sidor. Detta för att den inte ska dra sig när man kapar loss bärande plåtbitar.

7b2200970456P4c05.jpg

5e2200970839P1295.jpg

Ett digert jobb att borra ur alla punktsvetsar.

f12200971457P6ea2.jpg

Klippte till en 3mm. plåt att svetsa i mellan yttre och inre tröskel.

122200971728Pb16f.jpg

Bakre torque box.

602200973034P06c7.jpg

Bockade till en inre tröskellåda i 2mm plåt på jobbet. På grund av alla profiler fick jag bocka den i fyra delar och svetsa ihop dom.

f02200972513Pbecb.jpg

912200973948P99be.jpg

Klippte och bockade till även de främre torque box. 2mm plåt.

ed2200974342Pc096.jpg

Fick även byta ut rambalkskarven under torpeden.

a72200974805P3020.jpg

Nu är det bra att passa in alla bitar och svetsa.

b02200975259P8b0e.jpg

462200980213Pf360.jpg

Lagning av golv under baksäte.

1e2200981411P9078.jpg

Det finns ju ingen förbindelse mellan främre och bakre rambalkar.

Läst på forumet att man brukar lägga dit en rörbalk. Jag svetsade dit en 30x30x4 rörbalk.

902200982028P9692.jpg

3b2200982445P61d5.jpg

5f2200982551Paad7.jpg

Köpt hem golvplåtar.

b32200982800P14a8.jpg

Inpassning.

df2200982912P7675.jpg

532200983420P5bcd.jpg

062200983606P2bd4.jpg

YEESS !! Klart i kupe'golvet. :D:D:D

Känns bra att ha kommit så här långt. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...