Jump to content

Recommended Posts

Sitter GBA avgasrör på nu som ger grym resonans i coupen vid visst varvtal eller hastighet mellan 80-90km/h. Någon som vet om det går att bygga bort? Jag vet att det går att köra fortare eller får man bita ihop och gilla läget. :--

Sitter GBA avgasrör på nu som ger grym resonans i coupen vid visst varvtal eller hastighet mellan 80-90km/h. Någon som vet om det går att bygga bort? Jag vet att det går att köra fortare eller får man bita ihop och gilla läget. :--

Jag har slängt på underedsmassa och rostskydd i området runt ljuddämparna så jag hoppas ta bort något av resonansen. Har inte kört än så jag vet inte. Däremot så är det lite annorlunda ljud i kupén när den går på tomgång.

Dessförrinnan har jag lagt asfaltsmattor i trunken och under baksäte + annan isolering på ryggstödet bak, men det hjälpte INTE mot resonansen

Men nu hoppas jag på underverk ....

jag tror det är helt verkningslöst eftersom det inte är resonansen mot karrosen som är problemet utan dom stående vågorna inuti avgassystemet som ställer till det. Sen råkar dom vågorna sammanfalla med resonansfrekvensen inuti kupén. Jag hade flowmaster system på min 01a. Totalt värdelöst.

jag tror det är helt verkningslöst eftersom det inte är resonansen mot karrosen som är problemet utan dom stående vågorna inuti avgassystemet som ställer till det. Sen råkar dom vågorna sammanfalla med resonansfrekvensen inuti kupén. Jag hade flowmaster system på min 01a. Totalt värdelöst.

Hur verkar det med andra system då, ex. Ford Racing´s? Ingen resonans?

jag tror det är helt verkningslöst eftersom det inte är resonansen mot karrosen som är problemet utan dom stående vågorna inuti avgassystemet som ställer till det. Sen råkar dom vågorna sammanfalla med resonansfrekvensen inuti kupén. Jag hade flowmaster system på min 01a. Totalt värdelöst.

Hur verkar det med andra system då, ex. Ford Racing´s? Ingen resonans?

Ohh, jag har Ford racing (som är Borla) och det värkar :-) i öronen !

Vad jag har förstått så är det raka rör á la SLP Loudmouth/MAC Boomtubes/Pypes muffler delete eller motsvarande som saknar resonans ("helt"), eller Corsas system, som desvärre är dyrast av dem alla.

Jag kör FordRacings Axle Back (M-5230-5GT) och jag klarar mig från resonans. :D

Den främsta anledeningen kan nog vara att jag har manuell låda och kan växla mig bort från resonanskänsliga varvtal. Sen har ju FordRacing sämre kvalite på stålet än vad Borla har i sitt system vilket kanske också kan bidra till mindre resonans?

S1050661.JPG

Jag kör FordRacings Axle Back (M-5230-5GT) och jag klarar mig från resonans. :D

Den främsta anledeningen kan nog vara att jag har manuell låda och kan växla mig bort från resonanskänsliga varvtal. Sen har ju FordRacing sämre kvalite på stålet än vad Borla har i sitt system vilket kanske också kan bidra till mindre resonans?

S1050661.JPG

Precis dom som jag har ! Det är Borla Stingers men med FordRacing logga om jag fattat rätt. Tror dom är världsledande när det gäller resonans.

Corsas och Ford racing GTAs (tror dom kallas supremes också) Är dom enda jag har hört ska vara fria från resonans ljudet. Alla andra dras med det.

Jag har ljudisolerat nästan hela min bil med produkter från secondskin, vilket har funkat kanon mot väg ljuden, men det hjälper absolut inte mot drönandet, det visste jag redan innan jag satte i det dock.

Men, om du ändrar vid vilket läge som ditt ena avgasrör börjar vibrera så kan du få en mycket mildare ton eller till och med få bort det. Det är när ljudvågorna kommer på samma gång från bägge rören som det blir jobbigt. Det är iallafall det jag har fått förklarat för mig.

Finns olika sätt för att lösa detta, vissa har satt på en typ av extra ljuddämpare på det ena avgasröret och därmed ändrat vid vilken nivå som det börjar vibrera.

Andra har satt på nya rör klämmor precis där skarven till ljuddämparen är, och fått det att funka bra.

Testa dig fram och lycka till.

Corsas och Ford racing GTAs (tror dom kallas supremes också) Är dom enda jag har hört ska vara fria från resonans ljudet. Alla andra dras med det.

Jag har ljudisolerat nästan hela min bil med produkter från secondskin, vilket har funkat kanon mot väg ljuden, men det hjälper absolut inte mot drönandet, det visste jag redan innan jag satte i det dock.

Men, om du ändrar vid vilket läge som ditt ena avgasrör börjar vibrera så kan du få en mycket mildare ton eller till och med få bort det. Det är när ljudvågorna kommer på samma gång från bägge rören som det blir jobbigt. Det är iallafall det jag har fått förklarat för mig.

Finns olika sätt för att lösa detta, vissa har satt på en typ av extra ljuddämpare på det ena avgasröret och därmed ändrat vid vilken nivå som det börjar vibrera.

Andra har satt på nya rör klämmor precis där skarven till ljuddämparen är, och fått det att funka bra.

Testa dig fram och lycka till.

Jag har läst på Amerkanska forum om att dom svetsat på en extra tyngd på ljuddämparen för att få bort resonansen och att det funkat.

prexis, det kanske inte funkar för alla men såna små saker som att byta kläm ringar och svetsa på en liten tyngd kan väl knappast skada att testa?

Jag har provat alla möjliga och omöjliga sätt att bli av med resonanser på min gammelmustang.

Rördiametrar, x-rör, h-rör, slutdämpare, klämmor, svetsa dit järn mellan rören, tyngder ( har bultat dit flera kilo plattjärn runt rören i desperata försök ), andra upphängningar osv..men bra...det blir det inte...

Den enda lösningen som jag ser det är att inte få resonansen från första början, finns den där så är det kört enligt min åsikt.

Varför inte åka med originalsystem och ett par elektriska cutouts påsvetsade och trycka på knappen när det ska låta :?::twisted:

tja! har själv mac performance och det låter som man åker i ett rea plan vid ca 2000 rpm!!! har själv handikapp utr (automat) så det blir till att lägga ur overdriven vid ca 90-100 km/H !! fast och andra sidan gnäggar den rätt gott i övrigt! kan även säga att jag har haft andra bilar med rostfritt system och samma problem!! :lol:

Precis dom som jag har ! Det är Borla Stingers men med FordRacing logga om jag fattat rätt. Tror dom är världsledande när det gäller resonans.

Då får jag tacka gudarna för att jag valde en Mustang med manuell växellåda :D:D

prexis, det kanske inte funkar för alla men såna små saker som att byta kläm ringar och svetsa på en liten tyngd kan väl knappast skada att testa?

Jag har provat alla möjliga och omöjliga sätt att bli av med resonanser på min gammelmustang.

Rördiametrar, x-rör, h-rör, slutdämpare, klämmor, svetsa dit järn mellan rören, tyngder ( har bultat dit flera kilo plattjärn runt rören i desperata försök ), andra upphängningar osv..men bra...det blir det inte...

Den enda lösningen som jag ser det är att inte få resonansen från första början, finns den där så är det kört enligt min åsikt.

Varför inte åka med originalsystem och ett par elektriska cutouts påsvetsade och trycka på knappen när det ska låta :?::twisted:

El cutouts har jag tänkt på en del, ska nog testa det när mitt nuvarande system börjar rosta sönder.

Låter som att du har kämpat en del med det där iallafall, har det hjälpt över huvudtaget?

Tänkte själv testa med nya kläm ringar till sommaren så får man se hur det blir.

Utifrån kommentarerna ovan så är det de oönskade LJUDEN som är problemet. Självklart kan tyckas men det är av intresse. Om man blåser i en flaska sätter man luften inuti flaskan i rörelse och en ton hörs. Fenomenet påverkas inte av hur man håller i flaskan - på ett eller flera ställen etc. Flaskan är bara "förpackningen" medans dess inre utformning är avgörande för uppkomsten av sådana här s.k. stående vågor eller resonanser. Så att fästa systemet på ett annat sätt eller på fler ställen påverkar inte vad som händer inuti, under förutsättning att inte systemet i sig vibrerar (detta skulle säkert kännas mer än höras). Så ett system som uppvisar dessa ljudresonanstoppar har nog det hela inbyggt och är svårt att komma tillrätta med.

Har själv inga erfarenheter av utbytta avgassystem, utan har bara betraktat tråden och dess inlägg utifrån ett fysikaliskt perspektiv.

/M-O

Jag har också resonans vid visst varvtal. Och?

Jag ville ha bättre ljud, och då följde resonansen med på köpet.

Är ju bara att inte sega på just det varvtal när det inträffar...

Okej, lite olaglig blir man ibland, eller en riktig sur snigel... men det funkar...

Dra ner rutan, gasa på, lyssna, det man har som plus i ena änden, ger ett minus i en annan...

Mig gör det inget..

  • 2 weeks later...
Jag flyttade ut utblåsen ca. 2cm utanför karosskanten och fick då bort mycket resonans, jätte enkelt!

Bra tips!

Jag har Steeda Axle-back och manuell låda, hade resonans kring 90 km/h

Tömde hela bagaeutrymmet och isolerade med Dynamat Extreme Bulk Pak, dämpmatta, innehåller 9st bitar 457x812mm, för mer info se www.dynamat.com, köpte den på Bilradiohörnan i Lund www.bilradiohornan.se/

Fungerade kanon, nu är det bara ett "gött" ljud och ingen resonans!!

Det där låter väldigt skumt, jag har isolerat min bil med ungefär samma material från bagage luckan fram till fötterna på bakre sätes platserna. Och jag har fortfarande kvar ljudet, dock dämpat givetvis.

Du köpte i lund sa du, finns du i närheten av malmö kanske? Hade jätte gärna åkt med en sväng och hört hur det låter, om det skulle kunna gå för sig?

Fast du har ju iofs lite annat på bilen så resonansen kanske inte har varit lika högt som på min.

Hör av dig om du känner för att visa upp din bil för mig, hade varit jätte kul att få åka med en sväng.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...