Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Funderar lite på ProComps toppar i alumium då jag nu är påväg till San Francisco i nästa vecka, finns det någon som kan lite mera om ämnet eller har lite erfarenhet kring märket? Är det värt att satsa på?

För mig är aluminium aluminium och 2.05 är större än 2.02 när det kommer till ventilstorlekar men anar att "there could be more to it"...

Ex på topparna här:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/289-302- ... enameZWDVW

Hittar inget här om dessa toppar vilket är lite lustigt med tanke på det lätt sagt konkurrenskraftiga priset men på amerikanska forum råder delade meningar (dock verkar det som om de negativa är de som kör med dyrare märken, hittils har jag inte hittat någon som kör med dessa toppar som är missnöjd).

Någon som har nån imput?

Mvh Axel

Posted

Konkurenskraftiga priser?

Priset är nog per topp men det framgår inte helt klart.

Kollar man på annan leverantör så är det priset per topp!

Tex på JEGS kostar dom $503/st tomma utan ventiler!

Vet inget om dom där då det är relativt nytt på marknaden.

Är det en 289'a du ska bygga på så har de topparna väldigt stora kanaler och det blir stor risk att du får en trött degig maskin på låga varv

Om du nu inte bygger en extremt högvarvig maskin?

Vore jag dig skulle jag köpa beprövat exempelvis Edelbrock som gör bra grejer rakt av.

Topparna måste matcha kam och insug

Har du bara lätt trimmat ska du inte gå över kanaler större än 170cc och ventiler på ca 1,9'' / 1,6''

210cc som din länk leder till brukar man använda på stora stroker motorer runt 408cui liknande

Posted

"This Auction Is For A Complete Set Of Procomp Aluminum Heads" Det står mycket om dessa toppar på AFM, det är faktiskt för 2 kompletta även om det är helt sjukt. Priset du nämner är för procomps CNC svarvade/bearbetade toppar...

Tackar för svaret... Tror nog iof att min maskin blir lite högvarvig i karaktären då kammen är vass (284 graders duration och någonstanns runt .500 i lyft påstod säljaren) och insuget är ett enplans.

Stannar kanske då med mina 1.94/1.6 bearbetade orginaltoppar

Mvh Axel

Posted

Har personligen ingen erfarenhet av dessa, men öppnar käften ändå:

2.05 på insuget, är du riktigt säker här nu? :shock::shock::shock:

Topparna är "not US made"- för att säga det snällt.

Håller med Per- du kanske vill ha dom här topparna, men det gör däremot inte din motor. :roll:

Det blir ingen "balans" i denna ekvation. 284 grader på kam, lyft "bara" 0.5 tum och 4 tums borr med dessa toppar blir antagligen väldigt tråkigt på låga varv.

Lite dåliga bilder i länken, men kanalerna övertygar inte.

Och nu har vi inte ensbörjat diskutera insug och headers..... :--

Posted

Man får vad man betalar för. Har läst att man kan få dessa toppar att funka efter man har bytt ventiler,fjädrar och i värsta fall fått bearbetat om stötstångshålen mm.

Kolla bilderna på kanalerna i länken, är inte det Chevas?

Lägg nån extra krona och köp ett bättre märke.