Tobias CMC1505 February 28, 2009 Report February 28, 2009 Har luskat igenom men inte hittat någonstans där det står.Vad kan ett brytarlöst system göra i hästkrafter?För mig gäller det en 302 med uppskattning; 260hk.Man är ju sugen på att jaga dom små hästarna man kan få tag på.Har ett Holley Performer intake samt en rätt ny Edelbrock 600cfm.Men ett brytarlöst system, elektronisk vattenpump samt elektronisk bensinpump. Ger det en 30-40hk kanske? Citera
JanneJ February 28, 2009 Report February 28, 2009 Om ett brytarlöst tändsystem ska ge några hästkrafter så ska det gamla brytarsystemet vara både slut och felinställt. Allt beror på vad man jämför med, ett brytarsystem i perfekt topptrim mot ett brytarlöst = inga större vinster ( ok,ok det blir en bättre förbränning och en jämnare gång men skillnaden är inte astronomisk, märk väl nu, jag refererade till ett perfekt brytarsystem.) Själv märkte jag en jämnare gång och minskad bränsletörst när jag bytte till ignitor.Resultatet beror helt på vad du utgår från.Att elpump till vatten och bensin ska ge några märkbara skillnader ser jag som marginellt. Energin till att driva pumparna måste ju komma från någonstans, motorn alltså, via generatorn. Citera
Nenne February 28, 2009 Report February 28, 2009 Kanske Du kan tjäna 5 hästar om Du använder en elektrisk vattenpump, men annars har jag svårt att tro att dina förslag tillför särskilt mycket i det hänseendet. Driftsäkerheten ökar naturligtvis med ett elektroniskt tändsystem, och det är ju positivt, men det höjer ju inte effekten jämfört med ett konventionellt tändsystem på en otrimmad/lätt trimmad motor.En elektrisk bränslepump, i alla fall en smattrande Holley som jag hade, höjer ljudnivån i bilen men ger inga hästar om inte motorn trimmas så mycket att original bränslepumpen inte orkar föda motorn. Elektriska pumpar har också den otrevliga egenskapen att rätt vad det är lägger de av, oftast mitt i rusningstrafik verkar det som. Citera
Per Berglund February 28, 2009 Report February 28, 2009 Håller med föregående.Glöm elektrisk vattenpump.De håller inte för gatbruk....Endast för raceElektrisk bensinpump ger ifrån sig ett j...a liv precis som "Nenne" beskriver.Du kommer ångra dig dagen efter.Brytarlös tändning håller jag med om också.Endast bekvämt, jämnare gång och pålitligare.Vill du tjäna billig enkel effekt finns det bara 1 sak att göraSläng ut all skit ur skuffen och lätta det du kan!Sluta dricka öl och vräka i dig chips här framför forumet.Vikt=effekt Citera
JanneJ February 28, 2009 Report February 28, 2009 Vill du tjäna billig enkel effekt finns det bara 1 sak att göraSläng ut all skit ur skuffen och lätta det du kan!Sluta dricka öl och vräka i dig chips här framför forumet.Vikt=effekt Huvet på spiken Det finns ett skäl att en Porsche med 300+ hkr har så svårt att köra från en Lotus 7 ( eller locost, westfield, caterham mm) med ynka 150 hkr, vikten! Lotus 7 = ca 550 kg= vinnare på alla plan, acc broms väghållning.Ska väl vara komforten som är lite sämre då kanske, lite får man offra för att spöa porsche..Ut med tunga högtalare, slutsteg, reservhjul ( när fick du punka sist?) feta polare, mm Citera
ThomasFB March 1, 2009 Report March 1, 2009 Vattenpumpen stjäl inte 5 hästar, det är försumbar förlust här. Belastad generator stjäl mera. Kör hellre med underdrive pulleys än elektrisk vatten- eller bensinpump.Lägg inte högvolyms oljepump i tråget, utan bluprinta en ny std. pump.Satsa kulorna på en bra gnista: Lägg brytarlöst (magnet eller optik- det kvittar). Se till att du får en pålitlig gnista varje gång. Ha en bra box, typ MSD 6, Crane Fireball etc, Pertronix, etc.Förnya elkablage, se till att rätt motstånd finns där det skall vara, isolera tillräckligt mot felström och kör med rekommenderat stiftgap.Bara basic. Det är totala paketet som gör effekten, 260-300 kusar är absolut ingen utmaning, om allt är rätt. Citera
JanneJ March 1, 2009 Report March 1, 2009 Vattenpumpen stjäl inte 5 hästar, det är försumbar förlust här. Belastad generator stjäl mera. Kör hellre med underdrive pulleys än elektrisk vatten- eller bensinpump.Lägg inte högvolyms oljepump i tråget, utan bluprinta en ny std. pump.Satsa kulorna på en bra gnista: Lägg brytarlöst (magnet eller optik- det kvittar). Se till att du får en pålitlig gnista varje gång. Ha en bra box, typ MSD 6, Crane Fireball etc, Pertronix, etc.Förnya elkablage, se till att rätt motstånd finns där det skall vara, isolera tillräckligt mot felström och kör med rekommenderat stiftgap.Bara basic. Det är totala paketet som gör effekten, 260-300 kusar är absolut ingen utmaning, om allt är rätt.Jag har funderat lite på fenomenet underdrive till generatorn..Om vi säger att vi har en generator som max kan ge 45A laddning, spänningen ligger runt 13,6-14,4 V vid drift (om allt är som det ska).Effekten blir då 14V*45A= 630W plus interna förluster i generatorn på uppskattningsvis 10-15%. Slutsumman hamnar någonstans runt 750W ( när den laddar fullt). 1 hästkraft är 735W så vinsten med att HELT koppla bort generatorn ligger på ca 1 hkr.Kan en underdrive remskiva till generatorn verkligen göra någon större skillnad? eller har jag missat något? Citera
ThomasFB March 1, 2009 Report March 1, 2009 Nä, om du använder underdrive på vevaxeln, och har alla attiraljer i bruk, typ a/c, vattenpump, generator, servo, luftpump etc, får du en liten inbesparing i friktionen och motståndet vid uppvarvning. Denna nytta har du endast vid acceleration, medan nyttan vid jämna varv är försumbar. Du får alltså inte mera hk med en remskiva, utan sparar endast på friktion, motstånd och roterande massa i kombinationen.Faktum kvarstår dock, att en belastad växelströmsgenerator "stjäl" betydligt mera än en vattenpump. Den tanken hade jag i jämförelsen, uttryckte mej otydligt.Vi pratar marginella fenomen- tändningen 0,5 grader "fel" gör att man tappar mångfalt mera Citera
JanneJ March 1, 2009 Report March 1, 2009 Nä, om du använder underdrive på vevaxeln, och har alla attiraljer i bruk, typ a/c, vattenpump, generator, servo, luftpump etc, får du en liten inbesparing i friktionen och motståndet vid uppvarvning. Denna nytta har du endast vid acceleration, medan nyttan vid jämna varv är försumbar. Du får alltså inte mera hk med en remskiva, utan sparar endast på friktion, motstånd och roterande massa i kombinationen.Faktum kvarstår dock, att en belastad växelströmsgenerator "stjäl" betydligt mera än en vattenpump. Den tanken hade jag i jämförelsen, uttryckte mej otydligt.Vi pratar marginella fenomen- tändningen 0,5 grader "fel" gör att man tappar mångfalt meraBra förklaring.Då var det lite som jag trodde: " mycket skrik för lite ull" Citera
ThomasFB March 1, 2009 Report March 1, 2009 Ja, och i samma kategori hör också striden mellan v-belt och multirib. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.