Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Startmotor 302, kan någon reda ut ?

Featured Replies

Idag startade jag upp min 302 efter mycken vånda!

Spände fast den på en SJ-pall, kopplade in vatten från kranen, skruvade på ett startrelä och körde upp oljetrycket med borrmaskin,(60 psi).

Lyckades få i fördelaren hyggligt enkelt. Gav den en rejäl sup bensin, och tryckte på den provisoriska startknappen. Startade direkt! Behövde ett lika dant startmoment till innan soppatrycket var uppe( mekanisk soppapump) Gick klockrent! Slog av efter 5min, kammen inkörd tidigare.

Nu till problemet. Gick inte att starta igen pga att starmotorjä....eln lät som kyrkklang mot den flång nya SFI flexplattan. Startmotorn är från en 351 C -70. Efter mätning så kunde jag konstatera att :

1 : Flexplattan har för liten diameter ( har ej räknat kugg)

2 : Startmotordrevet för liten diameter!

Sökte på startmotor i detta utomordentliga forum, men kan inte begripa vilken startmotor som passar till vad.

Till saken hör att motorn ska sänkas ner i min _67 med manuell.

Tja det vart långt det här, men snälla någon hjälp mej reda ut denna startmotordjungel!

Mvh Gurra -67 cab

Om den startade de första gångerna så borde väl dreven vara OK ?

Det kan väl inte vara så illa att en cylinder fyllts med vatten ? (Been there, done that)

  • Author

Behöver kanske förklara lite mer om min motor.

302:an är en -85 som jag köpte halvfärdig ,borrad nya World juniortoppar ,det mesta är nytt. Med följde en transkåpa till en äldre c4 automat och för provstarten var det enklare att låna en startmotor till automat än en transkåpa till manuell.( alltså den till 351 C automat som uppenbarligen inte passar)

När motorn ska i så sätter jag dit ett stålsvänghjul och en ministarter som jag köpt. Nu är jag fundersam om detta kommer att passa.

Vore mycket tacksam för svar eller hänvisning om vad som passar till vad.

Mvh Gurra

Hur många kuggar har svänghjulet ?

Kåpan och svänghjulet måste matcha varandra.

Startmotorer skiljer bara mellan man / aut på tidiga Mustanger sb v8.

  • Author

Verkar inte vara vatten i nå´n cylinder, den går att dra runt ungefär som innan start med spärrskaft på vevaxeln. Att det gick första gången tror jag beror på att dett kuggade i lite grand och sen slets detta ned.

  • Author

Stålsvänghjulet som skall på är 157-kugg 50 oz. Flexplattan som sitter där nu och djä...las har jag inte räknat kuggarna på men det är ialla fall 50 oz.

Tack för engagemanget!

Starten kan ju vara till en nyare med 164 kugg, därav problemet.

T.ex. min -89 5.0 har 164 kugg och 50oz.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.