March 2, 200916 yr comment_68860 Det var bara jag igen Jag har en liten fråga... Min svärfar ställde en fråga till mig idag som jag går och klurar på. Jag tänkte att det är lika bra att slänga ut den här på forumet eftersom ni alltid kommer med bra råd Jag har en 351 Cleveland med 2V open chamber toppar (köpta beggade idag), 4-ports insug med en 500 Edelbrock samt headers (jag har ett par 4V open chamber liggandes som behöver renoveras).Svärfar undrade om jag ville byta mot:351 Cleveland .030 (det sitter även "oringar" i blocke runt cylindern) Smidda ballanserade lättviktskolvar4V Close chamber, portade750 Holly förgasareHeadersLigger på ca 11,5 i kompression idag men han sa att vi sänker till 10/10.5 för att den inte ska spika. Vad tror ni att denna motor ger i effekt Det jag behöver fixa med min motor för att genomföra bytet är följande:- Cylinder är lite större i övre halvan, behöver "borras" så att det blir samma diameter. Han pratade om .030+- Köpa smidda .030+ smidda kolvar.Bytt är bytt kommer aldrig tillbaks igen, eller vad säger ni? Finns det .030+ och vart hittar jag dessa?
March 3, 200916 yr Author comment_68895 Nja.. det finns 0.40 0.45 osv.Man kan inte få med lite oversize alltså?
March 3, 200916 yr comment_68907 Hoppa på, skruva fast förarstol och ratt ordenligt, 030 ärinte så farligt för att få grejorna at fungera. Du kommer inte att köra slut motorn på de närmansteåren, klia i gasfoten kan det ibland, men iblandär bara någon gång då o då ju.
March 3, 200916 yr Author comment_68931 Hoppa på, skruva fast förarstol och ratt ordenligt, 030 ärinte så farligt för att få grejorna at fungera. Du kommer inte att köra slut motorn på de närmansteåren, klia i gasfoten kan det ibland, men iblandär bara någon gång då o då ju. Kliar jämt i foten Menar du att jag ska byta till den trimmade motorn ?
March 3, 200916 yr comment_68934 Mera kusar blir det bara om det är rätt!SBF har tunna cylinderväggar och man ska helst inte gå över 0.030'' borrning.Att kolvarna är balanserade är inget märkvärdigt det är ju alla när man köper dom.Det enda som räknas i balansering är att hela vevpartiet är dynamiskt balanserat tillsammans.D.v.s Vevaxel+stakar+kolvar+startkrans+svängningsdämpareAtt bara statiskt balansera kolvar eller stakar är noll värt.Om man säger så här!"Du vet vad du har men inte vad du får "Portade 4V låter helt galet! Ännu mindre effekt i låg/mellanregistret.En sån maskin står och sover i rödljuset
March 3, 200916 yr Author comment_68935 Blocket är .030 och behövs inte borras.Topparna kanske inte är portade ska dubbelkolla det När ska man använda 4V? Är det mer drag på höga varv eller vad? Går det inte få ut "kräm" från låga varv?
March 3, 200916 yr comment_68941 4V går inte upp ur sängen förrän tidigast klockan 3-4000rpmDu måste byta turbin för att det ska gå någorlunda okej.Orginal 351C-4V har en speciell turbin med högre stall än övriga.En standardturbin kommer ge motorn astma attackSist jag körde en 73 med 351C SCJ 4V (open chamber) trodde jag det var något fel med motorn för den var extremt trött från start.Den var dock i topp skick med endast 10.000 mil.Egentligen ska en sådan maskin byggas för att varvas 7000rpm och ha en stallspeed på minst 3000.
March 3, 200916 yr comment_68943 Hej.Du styr mycket av bottenvridet med höjden på insug,d.v.s. spacer höjd samt insugets grundhöjd.
March 3, 200916 yr comment_68947 Mycket är nog att ta i.Det är mer en "gnutta" skulle jag vilja säga.Här ett test i bromsbänk mellan olikaTestet är på en 302 motorDet spelar ingen roll vilken spacer du sätter dit om grundproblemet med överdimensionerade kanaler kvarstår.
March 4, 200916 yr Author comment_68957 Tack för alla svar.Nu vae detta close chamber men det kanske inte hade någon betydelse. Om turbinen är bytt är den alltså ok? Hur kan jag se om det sitter en annan turbin i?
March 4, 200916 yr comment_68961 Du måste veta vilken typ av turbin som sitter iDvs vid vilket varvtal den kopplar i4V oavsett förbränningsrum mår bra med ett högre stall.
March 5, 200916 yr comment_69043 Tack för alla svar.Nu vae detta close chamber men det kanske inte hade någon betydelse. Om turbinen är bytt är den alltså ok? Hur kan jag se om det sitter en annan turbin i?Om det är en closed chamber så är årsmodellen -70. Byt om du får chansen, de går kanon även original. Grymt drag i en 4V cleveland, med closed chamber toppar. Det är klart att den vill ha lite varv men köp portplattor och sätt dit på avgassidan så tar du bort den fallande avgaskanalen, och sänker också vridmomentet till ett lägre varvtal. Det är inte lätt att hitta en 4V closedchamber i dag.
March 7, 200916 yr comment_69204 Mycket är nog att ta i.Det är mer en "gnutta" skulle jag vilja säga.Här ett test i bromsbänk mellan olikaTestet är på en 302 motorDet spelar ingen roll vilken spacer du sätter dit om grundproblemet med överdimensionerade kanaler kvarstår.Oj, det är alltså bäst att köra utan spacer mellan insug & förgasare?
March 10, 200916 yr comment_69405 Oj, det är alltså bäst att köra utan spacer mellan insug & förgasare?felSer ju så ut... Eller jag kanske läser tabell på fel sätt.
March 10, 200916 yr comment_69406 Gör det 1-3hk på 350hk+ så känns det ju rätt meningslöst med spacer.För att det ska hända någonting måste man ju byta insug.
March 10, 200916 yr comment_69408 Gör det 1-3hk på 350hk+ så känns det ju rätt meningslöst med spacer.För att det ska hända någonting måste man ju byta insug. Anger tabellen originalinsug? Jag har ett från FordRacing, dock är det högre än original så jag fick inte dit min 1" spacer, klurade på om man skulle byta filterbox eller köpa ett ½" men kanske inte lönar sig.
March 10, 200916 yr comment_69415 Den anger ett RPM Edelbrock insug som är väldigt vanligt.kanske 1-2'' högre än orginal och delat plenum.Vad effekten blir är från fall till fall så den tabellen är ingen sanning i alla fall.Det är många parametrar som spelar in.Spacer av något slag bör man ha mestadels som en barriär mot att värmen går upp i förgasaren som annars blixtsnabbt höjer bränsle temperaturenFaktum är att en ca 20 graders sänkning av temperaturen på bränsle blandningen kan ge en otrolig effektökning.Förgasar spacer, termolindade headers, isolerade bränsle slangar och få in kall insugsluft är nog en av de enklaste trimningar man kan göra.Även tryggare att ha i köbildning en varm sommardag!En kall luft/bränsle blandning har en tätare densitet / m3 än vad en varm blandning har och därmed går det då in mer blandning i cylindern vilket ger mer effekt.Samma sak som man gör med en turbo eller kompressor fast då görs det ju med betydligt mer tvång.
March 10, 200916 yr comment_69430 Okej, jag har också klurat på det där med värmen. Värme är aldrig bra för effekten. Skall man helst ha ett med 4 håll alltså.
March 10, 200916 yr comment_69437 Beror på din "setup" men är motorn snäll är det bäst i lågvarvs registermed en 4-håls.
March 11, 200916 yr comment_69447 Okej, jag har också klurat på det där med värmen. Värme är aldrig bra för effekten. Skall man helst ha ett med 4 håll alltså.Finns speciella spacers/packningar som är 1/4".Släpper inte igenom någon värme alls, är någon mix av hårdplast, papp, aluminium och något annat - blandning.Vet dock inte riktigt vad dom heter men kan kolla när jag kommer till garaget. Kostar dock en del mer än vanlig spacer.
March 11, 200916 yr comment_69480 Vet dock inte riktigt vad dom heter men kan kolla när jag kommer till garaget. Kostar dock en del mer än vanlig spacer.Tack gärna...
April 4, 200916 yr comment_70849 Jag handlade mig en 1/2" spacer i det där värmeisolernade materialet. (phenolic?) Monterade idag och den satt perfekt! Har väl någon cm frigång mellan huv och filter nu. http://www.mustangpower.se/mustang18/IMG_6753.jpg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.