Jump to content

Featured Replies

comment_69188

Tog idag ner startkrans och blockplåt inför monteringen av andra dito och en (förhoppningsvis) stabilare låda.

Så här såg blockplåten ut på sidan som satt mot startkransen:

29766IMG_6666.jpg

Det var en "balansvikt"(?) på startkransen som skrapat i plåten, rätt ordentligt dessutom. Någon teori om hur det kunnat bli på det viset?

• Author
comment_69347
Funderingar pågår. :roll:

:-- Kul att man kan sätt lite myror i skallen på folk.

Jag märkte inget av att det gick i när jag monterade ihop och sänkte ner motorn. Men vid närmare eftertanke var det något som lät när motorn var i gång, dock var det så lågt att man verkligen fick lyssna för att höra det.

Kan det vara min startkrans som är skev? Det förklarar ju dock inte "varvet runt".

comment_69379

Man kanske borde kolla så att inte vevaxeln glappar i axiell led (framåt-bakåt i bilen)? Jag tänker att det kanske hänt något med ramlagret som styr vevaxeln axiellt?

Det är ju ganska osannolikt att det skulle kunna glappa så mycket så att det går emot blockplåten, men det är ju bra att kolla innan man plockar ihop det igen, så man kan utesluta det problemet i alla fall.

• Author
comment_69404

Jag skall ta och plocka ner tråget och spana lite med. Motorn sitter kvar i bilen och jag har ingen möjlighet att lyfta ur den där bilen står nu.

Kollade startkrans och den är faktiskt lite skev som det verkar, balansvikten är lite nerslipad och det syns vart den tagit i.

• Author
comment_69488
En fråga. Har start kransen blivit fel monterad någon gång. Mot turbinen så avtappningen inte gått igenom hålet på startkransen. Då skulle det kunna bli sådär?

Berra

Det är INTE helt omöjligt, vet att det vart galet monterat en gång men det upptäcktes ju långt innan motorn vart startad.