March 7, 200916 yr comment_69188 Tog idag ner startkrans och blockplåt inför monteringen av andra dito och en (förhoppningsvis) stabilare låda. Så här såg blockplåten ut på sidan som satt mot startkransen:Det var en "balansvikt"(?) på startkransen som skrapat i plåten, rätt ordentligt dessutom. Någon teori om hur det kunnat bli på det viset?
March 9, 200916 yr Author comment_69343 Ingen som har någon teori? Allt var draget så det borde ju inte kunna flytta sig...
March 9, 200916 yr Author comment_69347 Funderingar pågår. Kul att man kan sätt lite myror i skallen på folk. Jag märkte inget av att det gick i när jag monterade ihop och sänkte ner motorn. Men vid närmare eftertanke var det något som lät när motorn var i gång, dock var det så lågt att man verkligen fick lyssna för att höra det. Kan det vara min startkrans som är skev? Det förklarar ju dock inte "varvet runt".
March 10, 200916 yr comment_69379 Man kanske borde kolla så att inte vevaxeln glappar i axiell led (framåt-bakåt i bilen)? Jag tänker att det kanske hänt något med ramlagret som styr vevaxeln axiellt? Det är ju ganska osannolikt att det skulle kunna glappa så mycket så att det går emot blockplåten, men det är ju bra att kolla innan man plockar ihop det igen, så man kan utesluta det problemet i alla fall.
March 10, 200916 yr comment_69383 Hur ser startkransen ut? kan väl även vara att den balanseringsvikt som tog i är felmonterad eller för hög.
March 10, 200916 yr Author comment_69404 Jag skall ta och plocka ner tråget och spana lite med. Motorn sitter kvar i bilen och jag har ingen möjlighet att lyfta ur den där bilen står nu.Kollade startkrans och den är faktiskt lite skev som det verkar, balansvikten är lite nerslipad och det syns vart den tagit i.
March 11, 200916 yr comment_69486 En fråga. Har start kransen blivit fel monterad någon gång. Mot turbinen så avtappningen inte gått igenom hålet på startkransen. Då skulle det kunna bli sådär?Berra
March 11, 200916 yr Author comment_69488 En fråga. Har start kransen blivit fel monterad någon gång. Mot turbinen så avtappningen inte gått igenom hålet på startkransen. Då skulle det kunna bli sådär?BerraDet är INTE helt omöjligt, vet att det vart galet monterat en gång men det upptäcktes ju långt innan motorn vart startad.
March 12, 200916 yr comment_69522 Avtappning Kan inte minnas att jag hade något mer än de 4 fästbultarna på turbinen.Har i o för sig dåligt minne
March 12, 200916 yr comment_69525 Avtappning Kan inte minnas att jag hade något mer än de 4 fästbultarna på turbinen.Har i o för sig dåligt minne Finns två stycken
March 13, 200916 yr comment_69561 Nu har jag lite minnesförlust men nog sitter det en stor bricka med hål i mellan vevaxel och startkransen, kanske den saknas
March 13, 200916 yr comment_69594 Janne, den brickan (jag antar att Du menar 6A366) ska sitta utanför flexplattan, inte mellan vevaxeln och flexplattan.
March 14, 200916 yr comment_69598 Janne, den brickan (jag antar att Du menar 6A366) ska sitta utanför flexplattan, inte mellan vevaxeln och flexplattan.Det är klart att den måste sitta där Tur jag skyllde på minnesförlust i det tidigare inlägget
March 15, 200916 yr Author comment_69683 Halt lite nu.Den blanka ringen skall väl sitta utanpå startkransen? Bult först genom den sedan kransen och dra fast i vev...
March 15, 200916 yr comment_69699 Ja, det var det jag skrev när Janne drabbades av minnesförlust och skrev något annat.
March 15, 200916 yr Author comment_69701 Ja, det var det jag skrev när Janne drabbades av minnesförlust och skrev något annat. Tack, då e det okej i vart fall.