Jump to content

Ford Mustang Saleen


ientity

Recommended Posts

Har möjlighet att köpa en ford mustang saleen "orginal" 3V S281, ingen lull lull påsatt utan det är orginal saleen. Från 2007 rullat 900 mil.

Vill ha lite köpråd bara, vad är den värd ? Kul o höra vad ni säger innan jag säger priset ?? Så man inte känner det är en dålig affär.

Det är en coupe.

Den är utan kompressor så runt 335 hästar tror ja den ska vara på.

Link to comment
Share on other sites

Har möjlighet att köpa en ford mustang saleen "orginal" 3V S281, ingen lull lull påsatt utan det är orginal saleen. Från 2007 rullat 900 mil.

Vill ha lite köpråd bara, vad är den värd ? Kul o höra vad ni säger innan jag säger priset ?? Så man inte känner det är en dålig affär.

Det är en coupe.

Den är utan kompressor så runt 335 hästar tror ja den ska vara på.

Finns den redan i Sverige? Om det nu är en "äkta" Saleen så har dom egna chassinummer och kan vara svåra att få in i Sverige. Jag vet att vissa har löst det, men det är inte lätt och ska inte gå att göra.

Utan kompressor, då är det även utan stora bromsarna och deras "bästa" chassi förmodar jag?

Vill inte svara ännu vad den är värd, men förmodligen kan du få en vanlig GT, köpa Saleen bodykit och trim för mindre pengar än vad den kostar.

För om det INTE är en "äkta" med Saleens egna chassinummer, så är det bara en vanlig GT med ovanstående delar. Hursomhelst, sjukt snygg bil och riktigt trevlig att köra med deras chassi, motor och bromskit!

Vi tune'ade en sådan förra veckan här borta, kompressor, LT-headers, inga kattar och deras egna avgass. Mumma på lkudet säger jag bara. Gav 462hk på bakhjulen vilket är strax över 500 i motorn så den rörde på sig bra!

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag riktigt rädd ? Iom denna bil har saleen rakt igenom ? Varför skulle den inte få gå igenom ? Han köpte den u somras runt juli skulle ja tro, den har varit besiktad, och ska besiktas igen 2010....

Hur blåst kan man bli i så fall ???

Den har varit i sverige snart ett år med alla pappren fixade.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag riktigt rädd ? Iom denna bil har saleen rakt igenom ? Varför skulle den inte få gå igenom ? Han köpte den u somras runt juli skulle ja tro, den har varit besiktad, och ska besiktas igen 2010....

Hur blåst kan man bli i så fall ???

Den har varit i sverige snart ett år med alla pappren fixade.

Alltså den KAN vara Saleen rakt igenom, men inte ha Saleen chassinummer. I USA så kunde man lämna in bilen i efterhand och ha den ombyggd till Saleen spec men fortfarande ha Ford's chassinummer.

Om det är en äkta Saleen och den har gått igenom regbessningen så står det garanterat Ford Mustang i papprerna och inte Saleen S281. Kanske inte gör så mycket men då vill du ändå ha "bevis" på att det är en äkta vid eventuell försäljning då en äkta ska vara klart mer värd en än ombyggd dito.

Ge mig chassinummret så kollar jag om den är äkta eller inte.

Du kan maila mig bilder om du vill på nedanstående adress så kan jag kolla lite på det.

Erik

Link to comment
Share on other sites

Tack Eric ! Har skickat bilder på den, så får vi se vad du säger...om vi går på att den är inlämnad efteråt, eller ännu värre en GT coupe med bodykit och omgjort inuti som på bilderna, vad värderar du den till i så fall ??

BTW köpte mustang tidningen idag ! Ska bli kul o läsa i kväll ! :)

Link to comment
Share on other sites

I mina ögon är en ombyggd GT värd ca 10-20 tusen utöver GT priset.

Alla bilar måste ju bedömas individuellt så ett generellt pris är ju svårt o sätta innan man sett bilen livé.

Lycka till med ev köp :)

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Hej!! Har en Saleen själv S281 cabriolet.Importerade den förra året från californien.På mitt reg papper står det också Mustang GT.Men min är en äkta.Står i motorummet vilket år tillverkningsnumret.Står också i förardörren.Jag fick byta mätare på min bil.Saleen har milesmätare på sina bilar.Fck låna slutrören på en GT mustang bullerintyget blev inte godkänt.Där är ett helt annat ljud i saleenen än en vanlig GT.Hoppas att du får glädje av den.Titta på min på garaget.org

Link to comment
Share on other sites

Vill ha lite köpråd bara, vad är den värd ? Kul o höra vad ni säger innan jag säger priset ??

Svårt att säga beg. pris i Sverige, det är en bl.a. kombination av mods och "samlarvärde", tillgång och efterfrågan, ja det vanliga. En äkta bil är numrerad och görs i knappa 1000 ex per år.

Kolla beg pris i USA på

http://www.nadaguides.com/

Begpris på en Saleen s281 3-valve 2007 ligger i USA på ca 10 000-16 000 dollar över priset på en fullt utrustad GT (dvs ca +90 000- 145 000 SEK). Nadaguides brukar ligga hyffsat rätt vad gäller amerikanska marknaden fast kanske lite i överkant i dagsläget. S281 med kompressor (SC) är ett snäpp dyrare +ca 3-5000 dollar.

Tänk på att det inte bara är body kit på en Saleen.

Det är

Racecraft suspension/sänkning, avgassystem, nya lädersäten/inredning,

Fälgar/däck, short-throw shift etc

Mer info på:

http://www.saleen.com/pdf/s281_3-valve_ ... ations.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en saleen 07 till salu på blocket för 349 papp

http://www.blocket.se/vi/19074933.htm?ca=23_11_s&last=1

iofs reggad som en vanlig mustang.

Att bilen är reggad som en vanlig Mustang betyder inget (min Saleen -flyttsak är reggat som en GT, vilket hade med Bullerintyg etc att göra)

Tyvärr är denna Mustang på blocket en s.k "Clone", d.v.s ingen bil som är modifierad direkt av Saleen Performance Inc. (vilket också antyds i beskrivningen tycker jag allt, men det kunde allt framgå tydligare).

Av vad jag kan se på bilderna saknar den vissa Saleen karakteristika som serie nr, emblem, mattor etc. Mycket osäkert också vad som gäller för övriga modifieringar som finns på en äkta Saleen: säten, Racecraft fjädring, shrow-shift, vissa motormodifieringar etc, vilket påverkar pris jmf en äkta Saleen.

Med en äkta Saleen skall det också finnas ett speciellt dokument (intyg), vissa manualer etc

Ovsett äkta eller inte så ser den läcker ut! Den som köper den får en j..igt cool bil till våren om man nu gillar färgen.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju en saleen 07 till salu på blocket för 349 papp

http://www.blocket.se/vi/19074933.htm?ca=23_11_s&last=1

iofs reggad som en vanlig mustang.

Jag har sett alla på blocket, och enda som är riktig är väl cabben för 449.000kr i så fall.

Denna saleen i alafall på bilder har allt, fotpedaler det står saleen på, säten, instrument, förutom då kanske km visare som är bytt, ratt, även växel ratio ska det va sa han, för bättre fart vid rödljus :) men såg ingen numrering vid handsfacket på bilderna.

Nu har jag lagt till lite bilder.

Och vill även passa på o tacka Erik, fan vilken hjälp jag har fått ! tack !!

Vad säger ni grabbar, prisbild ?

Link to comment
Share on other sites

Konstigt, ibland ser jag inte bilder som folk lägger ut i trådarna, ibland inte...Såg bilderna helt plötsligt innan jag gick till sid 2, sedan när jag skulle backa tillbaka så var de borta igen, mystiskt :?::shock: ...det är väl nått med min webläsare kan jag tänka mig...

Nåväl av vad jag han se, den har ju instrument i likande position som SC kittet vilket syntes på fotot på interiören. Detta har normalt inte 3-valve modellen, men det kan ha varit ett fabrikstillval. Vad sitter under huven? lägg gärna ut en bild om du har! [som jag kan se...förhoppningsvis].

PS Det brukar inte sitta en seriebricka ovan stereon, men den se ut att ha ett särskilt svart emblem vid handsfacket där det ska sitta.

Lättast att se serienumret på kofångaren framme på bilens vänstra sida (syns inte på bilden pga fotot är taget från höger). Den ska även ha diverse andra Saleen brickor instansade, som jag tror redan nämnts i denna tråd.

Be att få se dokumentationen över bilen (manualer, Saleen äkthetsintyg) Kolla under bilen på fjädring etc, vilka bromsar som sitter (den kan ev ha uppgraderade 14" bromsar, finns som tillval på 3-valve modellen.

Mitt tips är att kolla upp allt noga så den är äkta och har allt som en riktig Saleen S281 ska ha!

Länken till NADA beg bil prisguide i USA (se länk) borde ge dig en priside. Dvs i tillägg till priset i USA lägger du till amerikansk state tax (beror på stat), svensk moms (25%), frakt, fraktförsäkring, tillfällig försäkring, "svenskifiering" och diverse regkostnader, arbetskostnader isamband med detta, skaffa buller intyg, + diverse andra små kostnader associerade med att importera bilen.

449 000 kr för en S281 SC cabben på Blocket ser jag som helt rimligt om den är äkta och inget skumt då du kollar VIN# och tidigare ägande. En 3-valve S81 coupe borde ligga något lägre i pris pga avsaknad av kompressor + att det cabbar är dyrare i inköp och sällsyntare.

Vad kunde se så ser bilen grymt schysst ut så här långt! 8)

Link to comment
Share on other sites

Ni får säga till om det är flera av er som inte ser bilderna.

Tyvärr har jag ingen motorbild ! Men bevisen lutar mer och mer åt att det är en gt coupe med bodykit , även i carfax säger den ju , ford mustang gt coupe, nu vet jag inte hur det är med de bilar som lämnas in hos saleen.

Men mitt pris som är något över 300 börjar inte kännas trovärdigt då.

Så hur kan jag lättast checka om det är en äkta saleen om jag är o kollar på bilen ? Tyvärr är den 30 mil från mig, men får ju göra ett incitament att köpa den om det är en äkta....

Är serienumret ni pratar om, annat mot chassinummer ???

Link to comment
Share on other sites

Jag vågar inte lova. Men eftersom saleen har egna chassinummer och det är därför det är problem o regga den i sverige(visst är det så?, bilen är inte typgodkänd eller vad det heter). Borde ju bilen visas som en Saleen i USAs register.

Tips. Du kan ju slå upp en utav de bilar som finns på annons som du vet är utav äkta kaliber. och se vad som står i Carfaxen då. USA annonssidorna finns det ju ett gäng på och där står nästan alltid chassinummret i annonsen.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att detta kan verka konstigt och det råder uppenbar förvirring av att dömma av inläggen, men så här ligger det till: "CarFax report" som går på bilens VIN (vehicle identification number) sägar alltid att det är en Ford Mustang GT även om det är en äkta Saleen S281. Detta pga att de pre-reggas i USA som Ford Mustang GT efter att Ford har skickat bilen till Saleen fabriken, Irvine, Kalifonien. VIN ges alltså ALLTID av Ford och visar ALLTID att det är en Ford.

Saleen monterar sedan ner delar av bilen (Fullutrustad Mustang GT) och sätter på sina egna grejer.

Denna Ford Mustang GT registrering ändras sedan inte (normalt sett, kan ej svära på om det finns undantag).

Alltså, bilen säljs som Saleen S281 men med "Mustang GT enligt CarFax. Det är alltså helt ok att det står Mustang GT i CarFax! det behöver inte betyda någonting!

Det säkraste sättet är att försöka få någon på Saleen att bekräfta att bekräfta via bilens VIN. De kan dock vara lite kinkiga med att hjälpa till med detta och vill ha in diverse andra uppgifter om bilen innan de lämnar ut information. Saleen vet ju vilka bilar de har modifierat via sina register. Observera VIN är Fords (dvs alltid ett Mustang GT nummer). Saleen har ett eget serie nummer, som består av tre siffror, detta finner man på kofångaren fram.

Min är t.ex 105:e bilen som tillverkades år 2005. Det står "105".

En noggran genomgång av bilen borde dock kunna tala om om den har allt som en riktig Saleen S281 borde ha, Det är svårt att få till alla dekaler och modifikationer och dokument. Denna vita har så långt jag kan se allt rätt, men det är en god del saker till man bör kolla upp. Den orange Mustangen på blocket som det länkas till i denna tråd är helt klart inte en äkta Saleen, Den har bara fått ett Saleen body kit, alltså saknar resten.

Jag hoppas jag gjort saken klarare, om inte så får jag försöka förklara tydligare.

PS angående reggning i Sverige, så reggade jag min som Mustang GT, pga det är det som står på amerikansk "Title" (amerikanskt dokument som sedan bilprovningen tar som visar bl.a. bilens VIN, dvs Fords nummer). Bilprovaren köper att det är gjort vissa modifikationer förutsatt att motoreffekt är den samma som GT (egentligen är effekten något högre på en Saleen 3-valve jmf GT men det sitter iallafall ingen kompressor på och det var mest det bilprovaren undrade över). För mig gick det ialla fall helt ok och bullerintyget accepterades trots att Saleen avgassystemet och dämparna satt på.

Sedan är det en helt annan femma att Bilprovningen har en högst varierande och tillsynes lokal bedömning av reggningen. Jag har hört/sett allsköns exempel och handlar mest om hur mycket de ser mellan fingrarna.

Det hade sannolikt aldrig gått bra för mig om jag benämnt bilen en Saleen S281 3-valve. Vid inreggningen handlar om taktik helt enkelt...för att undvika mest möjliga problem.

Alltså VIN = vehicle identification number = alltid ett Ford nummer

Det är det numret som man betäller DEKRA bullerintyg på vid privatimport, samt det är det numret man söker på via CarFax. I Sverige kallar vi det Chassinummer.

Saleens nummer ="bumper #"="#serial #" är ett tresiffrigt nummer fram på kofångaren i ens speciell font och storlek.

TILLÄGG

Försök med detta om du fortsatt känner dig osäker efter att ha sett bilen och dess dokumentation. Citat från de amerikanska forumen (osäker på om de har denna servicen kvar på den eposten):

"if you have an '04 or newer car, send an email to techline@saleen.com with the VIN and bumper #. We can quickily tell if the car is real or not."

Bumper # är alltså det tresiffra numret på kofångaren fram, vilket är Saleens id nummer.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att bilarna då registreras som ford mustang gt, och allt går att fejka med bodykit, så känns det onekligen svårt. Jag ska kolla bumpergrejen.

Är det någon som kan visa en bild exakt var siffrorna ska synas ?? så ja inte känner mig som ett fån när jag börjar leta : )

Link to comment
Share on other sites

Fick dessa papper på våran bil kostade runt 49.00 us dollars. Någon som vet vad dollarn stod i 2006?Skickar även med carfaxet på bilen där står Mustang GT. Fick även med en Saleen handbok+fodral.

Han säger sig ha en "svart bok" jag såg dock inget av detta i carfax, som endast visar att det är ford mustang gt, och allt är grönt, och även odometer på 600 miles ungefär, sen när den är såld och av en ford åteförsäljare.

Trodde aldrig ! det skulle va så svårt o avgöra, kanske för jag fortfarande har bilden om att bodykit oftast är taskig kvalite och passform, med grader på plasten :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...