Jump to content

Billjud


Chrille82

Recommended Posts

Hej! Det är alldeles för lite snack om biljud på detta forumet 😊.

Tänkte dela med mig lite av höstens projekt som egentligen skulle varit vinterns projekt men men... 

jag har bytt ut alla högtalare mot Alpine Type R istället för original skrammlet😬

baslådan har jag byggt i glasfiber helt custom och passformen sitter som ett par tighta strumpebyxor på damerna😊.

Tunat in allt idag och testspelat lite, JÄKLAR!!! vilket tryck det är nu👌Är verkligen supernöjd med hur allt blev och dessutom har man inte tagit upp nämnvärt mycket plats av bagagetutrymmet.

lägger upp lite bilder som inspiration i höstmörkret ifall fler känner sig sugna på att uppgradera ljudet i sina älskade Mustanger.

D9D1AA84-92CA-4082-91E7-A31D840D4E96.jpeg

4AED5543-0D80-4049-86FC-BA86DCB0D1A9.jpeg

EE60F244-E8A3-4573-9349-71102BF3A522.jpeg

B52123DB-CE3A-47A3-9275-6B9376979E68.jpeg

BEC2A895-95E5-4090-AB59-4732F1A4EF16.jpeg

FBDDCFD7-73F8-46EC-9D70-771322163936.jpeg

0F2B9448-2434-4983-B9E6-0BF900105ABC.jpeg

6EA12451-B773-4300-B551-25EE1FDA1E74.jpeg

B78E4349-2FF2-49C2-B747-8E4058A0E678.jpeg

F2F50C99-6BD4-45F7-8687-05B2D9D4868C.jpeg

E4FB80E6-4A1F-4C71-AE52-D02AC87C0DF8.jpeg

4379E3DD-1CCB-4666-BD9C-64241578E137.jpeg

42D23C39-4A6F-4B88-8FBB-D5389FE65703.jpeg

C169D57F-401D-41A4-92AE-00B1B1D192A3.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, FastMagnus said:

Bytte dörrhögtalarna fram och monterade dom här diskanterna på instrument brädan blev ett stort lyft för ljudet i bilen

494EAACB-715F-47AB-9655-F677E819A719.jpeg

Det kan jag mycket väl förstå... ett klart och rent ljud är lika viktigt som bastoner för ljudbilden

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Wallentin said:

Riktigt snyggt jobbat! Har själv bytt alla högtalare i min 06:a och kör dem på slutsteg. Även en ny huvudenhet. Blir stor skillnad mot original 🙂

Tackar 🙏 ja nästan oavsett vad man väljer för uppgradering av originalhögtalarna kommer det ju låta bra mycket bättre än innan👍 Dock har jag låtit originalstereon vara kvar i min. Tycker den levererar helt ok till 6,5” arna iaf.

Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Chrille82 said:

Tackar 🙏 ja nästan oavsett vad man väljer för uppgradering av originalhögtalarna kommer det ju låta bra mycket bättre än innan👍 Dock har jag låtit originalstereon vara kvar i min. Tycker den levererar helt ok till 6,5” arna iaf.

Absolut 🙂 Stereon i 2015+ lär vara bra mycket bättre än de som satt i 2005-09 😄

Link to comment
Share on other sites

Kul med inspiration på ljudfronten.

Är det någon som jämfört de två varianter av originalstereo som finns? Hur stor är skillnaden på den "vanliga" och "Shaker" ?
Shaker borde låta om man ska tro namnet, mer men låter den bättre?

Jag lyssnar mest på den andra ljudmaskinen, V8. Men när man väntar på färjor och folk så åker stereon igång.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade år 2016 Mustang tidigare och ljudet var okej tyckte jag men när jag bytte till 2019, märkte jag att mustangen har nytt högtalarsystem från Bang Olufsen. Vilken skillnad det var i ljud mellan de olika högtalarna från 2019 och äldre mustanger. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst på flera ställen om mustangägare som är väldigt missnöjda med Shaker paketet... tror absolut att det satsas lite mer på kvaliteten i indredning samt ljudet numera. Kunder är mer kräsna och kräver mer än en mullrande V8😊

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bara en gammal 07a som jag uppgraderat allt ljud på och en ny Tj bil av onämnbart märke men i bägge fallen tog det en bra stund, flera månader innan det låter bra. Speciellt i nya Tj bilen var jag väldigt besviken på den extrautrustade Harman Kardon paketet i början trots medveten om att det måste spelas in ett tag, men nu är det riktigt bra tryck och ljud, skillnad som natt å dag innan den spelats in och släpper ordentligt.

Tyvärr,  takt med att man kan dra på mer bas å volym på sköna låtar ju mer börjar inredningen falla i bitar och ge irriterande missljud 🙂 

 

  

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mustangmike said:

Nu har jag bara en gammal 07a som jag uppgraderat allt ljud på och en ny Tj bil av onämnbart märke men i bägge fallen tog det en bra stund, flera månader innan det låter bra. Speciellt i nya Tj bilen var jag väldigt besviken på den extrautrustade Harman Kardon paketet i början trots medveten om att det måste spelas in ett tag, men nu är det riktigt bra tryck och ljud, skillnad som natt å dag innan den spelats in och släpper ordentligt.

Tyvärr,  takt med att man kan dra på mer bas å volym på sköna låtar ju mer börjar inredningen falla i bitar och ge irriterande missljud 🙂 

 

  

Absolut visst är det så att inspelning tar lite tid innan högtalarna kommer till sin rätt, jämförbart med att köra in en ny kolv..

om det skramlar och skakar om inredningen är dämpmattor väldigt effektiva att montera, då kan man få bort nästintill allt irriterande oljud👍

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Chrille82 said:

Absolut visst är det så att inspelning tar lite tid innan högtalarna kommer till sin rätt, jämförbart med att köra in en ny kolv..

om det skramlar och skakar om inredningen är dämpmattor väldigt effektiva att montera, då kan man få bort nästintill allt irriterande oljud👍

Absolut, men när basen blir riktigt bra börjar saker skramla lite här å där, luftspjäll, sidobackspeglar, paneler å knappar m.m. 

Jag gillar när backspeglarna zoomar ikapp med basgången 🤣

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Mustangmike said:

Absolut, men när basen blir riktigt bra börjar saker skramla lite här å där, luftspjäll, sidobackspeglar, paneler å knappar m.m. 

Jag gillar när backspeglarna zoomar ikapp med basgången 🤣

Ja det är sant.. allt går inte att trolla bort. hehe det var ett nytt utryck angående backspeglarna 😂👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...