Lusth Posted December 19, 2020 Report Posted December 19, 2020 Är det ens möjligt att sätta den fel? Det finns ju bara 4 lägen att montera på. Går på typ halvvägs på splinsen. Nu sitter den som f@@n så lär ju skaffa en avdragare som passar. Annars är det bra Quote
Lusth Posted December 22, 2020 Author Report Posted December 22, 2020 Antar att det är olika precision på pitman-armar. Efter demontering filades alla splines lite lätt men den gick inte på nämnvärt mycket längre, dock så såg jag att armen faktiskt går på så långt att man nästan kan se Borgeson-splinesen på "muttersidan". En annan fundering är i samband med detta är att mittstaget inte är vågrätt. Skiljer typ 1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har någon jättestor betydelse på styrningen? Quote
Tungelsta HT-67 Posted December 23, 2020 Report Posted December 23, 2020 Passar inte original pitman arm på styrsnäckan ? Quote
Per Berglund Posted December 23, 2020 Report Posted December 23, 2020 14 timmar sedan, Lusth said: Antar att det är olika precision på pitman-armar. Efter demontering filades alla splines lite lätt men den gick inte på nämnvärt mycket längre, dock så såg jag att armen faktiskt går på så långt att man nästan kan se Borgeson-splinesen på "muttersidan". En annan fundering är i samband med detta är att mittstaget inte är vågrätt. Skiljer typ 1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har någon jättestor betydelse på styrningen? Går nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! Har du konverterat från manuell till servo styrning? Quote
J&K Johansson Posted December 23, 2020 Report Posted December 23, 2020 Har monterat borgeson på min 67:a Där sitter center styrstaget ovanpå hjälpstyrarm och pitman arm Quote
J&K Johansson Posted December 23, 2020 Report Posted December 23, 2020 Men det kan ju vara helt annat 66 inget var ju lika länge Quote
Lusth Posted December 23, 2020 Author Report Posted December 23, 2020 Kan ju vara fel arm som sitter på då denna bil en gång i tiden hade en sexa och sedan fick en Granadakonvertering? Armen sitter väl iaf nästan där den ska så jag låter den vara tillsvidare. Men som Per säger så kanske man inte kan räkna med precision på dessa gamla klenoder Quote
Lusth Posted December 23, 2020 Author Report Posted December 23, 2020 4 timmar sedan, Per Berglund said: Går nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! Har du konverterat från manuell till servo styrning? Granadaservo innan. Quote
Lars Alfredsson Posted December 23, 2020 Report Posted December 23, 2020 När jag monterade Borgeson på min 65:a passade allt bra. Det är en bil utan servo som standard. Känner inte igen formen på pitmanarmen. Quote
Per Berglund Posted December 23, 2020 Report Posted December 23, 2020 1 timme sedan, Lusth said: Granadaservo innan. Hade bilen original servo också? Tänker så du köpt hjälpstyrarmen för servostyrning? Bilar med manuell styrning har en styv hjälpstyrarm. Servostyrning så är hjälpstyrarmen inte styv Quote
Lusth Posted December 23, 2020 Author Report Posted December 23, 2020 Det är bara V8-servogrejer inköpta. Verkar som att pitman-armen kanske är Granada den med. Quote
Lusth Posted December 1, 2021 Author Report Posted December 1, 2021 (edited) Det börjar bli dags att montera dessa grejer (igen). Men jag är ffr fundersam över pitman-armen. Har googlat som en galning på dessa och jag tycker att den jag har ser ut att vara korrekt. Men vinkeln på "mittstaget" lutar uppåt om jag tvingar på den på hjälpstyrarmen. Kulleden på mittstaget som monteras på pitman-armen är ej ledad utan kan bara "snurra" vilket gör att det blir en brytning som ej känns okej. Hjälpstyrarmen heter K8106 och den ska ju vara korrekt. Får väl beställa en ny arm (pitman) och jämföra med befintlig, om nu någon inte kan säga att det är rätt arm jag har redan? Armen längst ner är verkar vara samma som min: http://www.stangerssite.com/pitmanarms.html Edited December 1, 2021 by Lusth Quote
Lusth Posted December 19, 2021 Author Report Posted December 19, 2021 Ok så min pitman arm är korrekt och nu har jag fått dit den längre upp på splinesen. Låsbrickan tog i splinesen så den fick modifieras lite och en extra bricka har monterats för att kunna driva på armen längre. Bussningen på hjälpstyrarmen har pressats ur och sedan monterats från andra hållet. Detta gjorde att den armen kom längre ner och nu har jag ingen brytning på mittstaget längre. Tydligen är det ett lotteri när man köper denna hjälpstyrarm för bussningen kan vara monterad antingen åt ena eller andra hållet. Kan vara bra att ha koll på om någon tänker köpa :) Quote
Per Berglund Posted December 20, 2021 Report Posted December 20, 2021 (edited) 16 timmar sedan, Lusth said: Bussningen på hjälpstyrarmen har pressats ur och sedan monterats från andra hållet. Detta gjorde att den armen kom längre ner och nu har jag ingen brytning på mittstaget längre. Tydligen är det ett lotteri när man köper denna hjälpstyrarm för bussningen kan vara monterad antingen åt ena eller andra hållet. Kan vara bra att ha koll på om någon tänker köpa :) Hjälpstyrarm finns knappt alls få tag på i korrekt utförande. Original fanns det en för manuell och en för servostyrning. Den för manuell styrning har som jag förstått det en speciell bussning. Det ska vara det enda som skiljer. Men sedan lång tid tillbaka har det enbart används den för servo.....Den funkar för båda styrningarna.....Sen en krydda "Kinesium" på det hela gör att det alltid är olika såklart. Spelar inte så stor roll på ett redan bedrövligt dålig styruppsättning. Hjälpstyrarmen har redan sedan 1965 varit ett problem både tekniskt men även slits snabbt ut. Finns idag ett par som tillverkar armar som funkar bättre....Men på en entusiastbil som tuffar runt vilket merparten egentligen gör så funkar Kinesium armarna utmärkt ändå! Edited December 20, 2021 by Per Berglund Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.