Jump to content

CalleC

Medlemmar
  • Inlägg

    59
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

CalleC's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Viktigt att tänka på där är att dessa stämplar endast kan användas på bilar från 1981 eller tidigare (minst 5 mm texthöjd). Från och med 1982 krävs minst 7 mm texthöjd.
  2. Precis där sitter numret på min -73:a också (troligen svensksåld). Jag har haft bilen i fyra år, men upptäckte numret först idag! Det satt under tjocka lager färg och kunde precis anas, så jag slipade ned färgen med en Scotch-trissa och sprayade över tunt med svart färg. Det kanske var där svenska Ford brukade stansa in chassinumret? Skönt att ha det fixat till besiktningen!
  3. Tack! Återstår att se hur jag löser det med listen, men det är väl löpmetervara hos glasmästaren. Gummiklossarna skar jag ut ur en centimetertjock brevstämplingsmatta från en postvagn. Man tager vad man haver
  4. Hej! 1971-73 har två stoppbockar eller stöd som ska hindra vindrutan från att glida nedåt. De är gjorda i bockad plåt och fastskruvade på översidan av torpedväggen. På min bil saknas de, och därför har rutan åkt ned en bit. Jag hittade dem inte som reservdel, utan tillverkade dem själv i rostfri plåt: http://www.garaget.org/?car=232217ℑ=3308974 Så nu ska jag låta demontera och återmontera rutan, och sätta dit stoppen så att den sitter kvar där den ska. Nu undrar jag: Ska det sitta någon gummikloss el dyl mellan stoppet och rutan, eller ligger glaskanten direkt mot plåtstoppet?
  5. Det följde med en Haynes till min bil (samma årsmodell som din!) och den har man stor nytta av även om den inte täcker allt. Annars brukar jag leta info på nätet.
  6. Jag kör med 98 oktan från OKQ8 med deras blyersättning enligt vad som står på flaskan. Min motor är en 302 med toppar från någon 289:a (osäker på exakt spec eftersom det inte är jag som har byggt motorn). Vad gäller oktantal anges i Sverige RON. I USA anges PON, vilket är medelvärdet av RON och MON.
  7. Helrätt med tejpade kabelhärvor tycker jag. Det var ju så de gjordes en gång i tiden, och de blir smidiga och lätta att böja.
  8. Motorn! Ibland en CD med Springsteen. Radioantennen har jag däremot inte kopplat in. Körupplevelsen får inte störas av reklam och sport!
  9. Själv hade jag samma problem med min bil. Ett par nya fjädrar inhandlades på Hansen, och sedan blev det mycket bättre. Till en början såg den ut som en gasser, men efter att jag minskat cambervinkeln och fjädrarna fått sätta sig lite blev det rätt stuk. Innan var den både raggarsänkt fram och höjd med längre fjäderhänken bak, och såg ut som en karikatyr av en high school hot rod :-) Enbart höjning bak är däremot helt lagom i min mening. Men använd för allt i världen riktiga fjäderspännare vid fjäderbyte!
  10. Just det där kan vara lite knivigt, ja. Tyvärr går det en motståndskabel i kabelhärvan från tändningslås till torpedvägg. Jag håller just på att installera Pertronix Ignitor + Flame Thrower som vill ha 12 V. Lösningen blir i mitt fall att dra en ny kabel från tändspolen, genom torpeden och till kontaktstycket på tändningslåset där den löds fast på rätt stift.
  11. Tack för svaret! Bra tajming, det nya tråget dök precis upp
  12. Tänkte byta filter i min C4-låda, samt sätta på ett aluminiumtråg med 1 qt extra volym. Då är det ju bra läge att även byta olja. Bör jag även byta olja i momentomvandlaren? Hur fyller jag på sedan? Häller i tills det är uppe på märket på stickan, startar, stoppar, fyller på osv tills det är fullt? Något speciellt man bör tänka på?
  13. Blinkandet beror på en säkring som sitter inbyggd i originalljuskontakten. Istället för en vanlig smältsäkring sitter där en sorts automatsäkring som fungerar ungefär som ett blinkrelä. Vid för stor ström värms en bimetallkontakt som bryter strömmen. Då svalnar bimetallen, och strömmen sluts igen osv. Fiffig lösning! Själv använde jag Biltemas reläsats. I likhet med Oscarssons kräver den inget uppklippande av originalkablar (min bil är iofs svensksåld med H4) - man använder bilens H4-kontakt för manöverström och drar en matning från batteriet. Dock krävs att man skarvar kablarna i reläsatsen för att de ska få rätt längd. Och jag vill minnas att Oscarssons kit hade en annan bra feature, nämligen halvljusautomatik (strömmen bryts via tändningen).
  14. Rätt festligt, min kompis rekommenderade just Lundblads! Ja, det är kanske en bra idé, ligger dessutom i mina krokar. Även om det är kul att skruva själv är nog rullande landsväg svårslaget.
  15. Aha, då kör jag inte lika rejsigt som du. Ligger sällan över 3000 rpm, blir mest stad, landsväg och cruising (och lite rödljus förstås ). Frågade en kompis om Purolator, och hans klagomål var mest att plåten var tunn så att de hann rosta sönder. Men det var inget problem på min sommarbil tyckte han, så jag kan nog montera det med frid i sinnet.
×
×
  • Create New...