Jump to content

Rudhan

Klubbmedlem
  • Inlägg

    205
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

Rudhan last won the day on 25 december 2018

Rudhan had the most liked content!

About Rudhan

  • Födelsedag 1965-05-26

Medlemsinformation

  • CMC
    3602
  • Region
    Ö.Mälardalen
  • Stad
    Järfälla
  • Yrke
    IT-konsult
  • Intressen
    Bilar

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Rudhan's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Dedicated Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

14

Omdömespoäng

  1. Jag hade lyckats förtränga, men jag skrev faktiskt en kort text om hur jag gjorde, och några bilder.
  2. Jag minns inte vilken det var, men det finns ett gäng. Sök på 'spectrum analysis' eller 'fft analysis'.
  3. Det var nog samma system jag köpte för några år sen, jag hade också en hemsk resonans runt 80-90 km/h. Jag mätte upp frekvensen med en app i telefonen, och byggde en kvartsvågs-resonator. Det vill säga ett pluggat rör som avstickare på avgasröret, tvärs bilen framför tanken. Ett från var sida. Det funkade utmärkt, resonansen är i stort sett borta. Den här videon är egentligen reklam för nån som säljer såna här dämpare, men beskriver rätt bra hur det funkar. Är du intresserad kan jag berätta mer hur jag gjorde.
  4. Lossnar kanske ofta men inte alltid, min hemmagjorda skala har suttit i nio år, papper limmat med trälim. Om det ser IKEA ut, det får andra bedömma.
  5. Är du säker på att det är där den bildas? Jag tycker det är helt omöjligt att höra var resonansen uppstår, jag fick fram var min alstras genom att mäta frekvens och längd på rören. Leta fram en FFT-app för din telefon och titta efter vid vilken frekvens du har resonansen. Om du ska bygga en kvartsvågsresonator måste du hur som helst veta frekvensen.
  6. Jag hade samma problem med min bil, och jag har lyckats bygga bort det. Kortfattat så gjorde jag en analys med telefonen så jag fick reda på vilken frekvens resonansen hade. Sen insåg jag att min resonans bildades mellan dämparna och utblåsen. Jag satte dit två kvartsvågsresonatorer, så blev det i stort sett tyst. Det finns lite mer text och bilder här: https://www.instagram.com/p/B0T4HD0Cxfj/?utm_source=ig_web_copy_link
  7. Det är vanligt att friskluftintagen under plåten framför vindrutan har rostat sönder. Dräneringen är ut i framflyglarna bakom framhjulen, men de har troligen inte satts igen, det är rätt stora hål. Det går att få upp en hand i friskluftintagen, i alla fall på högersidan på min -68'a, och känna om det är sönderrostat. Min bil läckte i gummilisten runt rutan, vattnet rann in i A-stolpen och ner på golvet, men då läckte det bara in när jag kört i regn.
  8. Så här ser min 68'a cab ut i rumpen. Helt rak stötfångare och lite luft till tanklocket. /Tomas
  9. Som jag förstått det var det tillval, kanske standard på vissa modeller, min 68'a hade 'Wheel Lip Mouldings' som tillval enligt Marty-rapporten. Däremot sitter dom inte kvar längre...
  10. Tyvärr är det så att Apple tillåter inte vad som helst att ansluta till sina telefoner, oklart varför. Det står på web-sidan att iPhone inte fungerar. Det finns liknande med WiFi istället, tex https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/matinstrument/obd-2/obd-2-adapter-for-iphone-p48862 som fungerar för iPhone, men då inte för Android istället...
  11. För mig var det väldigt användbart att köra pumpen med borrmaskinen innan jag satte motorn i bilen, jag hade glömt en plugg vid svänghjulet... Det blev bra kladdigt på golvet men hellre det än att behöva ta ur motorn igen. All glidytor smorde jag med assembly grease ändå. Jag köpte en färdig primeraxel på Hansen Racing, artikelnummer MOR62210.
  12. Det länge sen jag skrev i den här tråden, men nu har jag lyckats med en sak jag försökt med länge, så det måste berättas. Bilen har en otrevlig resonans vid 80-90 km/h, jag har bytt dämparna vid ett tillfälle, från Simon till andra, det blev lite tystare men resonansen var kvar. För två år sedan bytte jag hela systemet men resonansen är envisare än så. Nu tog jag tag i problemet lite mer vetenskapligt och studerade avgasljudet med FFT-analys. Där ser jag att det finns en topp vid 120 Hz som inte flyttar sig med motorvarvet. Den sista delen av avgasröret, från dämparna och till utblåset, är 140 cm långa, en beräkning ger att den biten har en självresonans på just 120 Hz. Lösningen blev att svetsa på två, pluggade, 70 cm långa rör, på tvärs precis framför tanken. Dom fungerar som kvartsvågsresonatorer, och gör det riktigt bra!
  13. Hej, jag har köpt på Hansen Racing, jag hittar den inte på deras web men slå dom en signal och hör. Dark Ford Blue, Plastikote Ford Blue #224. Nu har du en -66 och jag -68, jag är inte säker på att det är samma färg.
  14. Det låter som om du har problem med ett dåligt batteri och ett startrelä som hänger sig. Att batteriet drar ur när det är urkopplat är inte normalt, det klarar minst ett antal veckor frånkopplat. Mitt startrelä har vid ett tillfälle hängt sig, då gick inte bilen att stänga av med nyckeln. I ditt fall verkar reläet ha hängt sig i startläget, det förklarar i och för sig inte att motorn går dåligt, annat än att startmotorn för oväsen eftersom den ligger inkopplad, startmotorn och / eller startkransen kommer dessutom ta skada ganska snabbt av det. Börja med att sätta i det nya startreläet. Du har möjligen även ett dåligt laddningsrelä, kan du se om det är originalreläet? Det är i så fall ett mekaniskt relä som kan vara slitet, det innebär att batteriet får för dålig laddning, eller för mycket, ingetdera är bra. Det finns moderna laddrelän som ser ut som de gamla, och är bolt on. Att du behöver pressa växelspaken för att kunna starta går förmodligen att justera genom att flytta en kontakt där växelföraren går in i växellådan, den är justerbar. /Tomas
  15. Det är väl inte helt sant att 289 och 302-blocken är lika, cylinder-loppen är lite längre på 302 för att klara det längre slaget. Det vill säga, det går att sätta 289 vevaxel och stakar i ett 302-block, men inte tvärtom. Rätta mig om jag har fel. Som jag förstod det fick Ford slut på 289-block vid nån tid så dom tog 302-block och satte i 289 vev och stakar, även jag har en sån motor.
×
×
  • Create New...