Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mustangmike

Klubbmedlem
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. Håller med, men det är komplicerat att bygga en hel kaross med strukturell styrka, och på ett rationellt sätt. Extremt pyssligt och många,många moment. Om man kikar på en rensad bilkaross och ser hur många olika tunna plåtdelar som punktsvetsats till en kaross förstår man lite mer. Varje sån del är pressad i svindyra pressverktyg och det måste vara stora volymer för att det ska löna sig. Rent teoretiskt skulle man kunna vacumbaka alla dessa plåtar i Cf och sedan limma/laminera ihop, då skulle man närma sig 78% viktbesparing. Krävs stora volymer och stor inv. och dyrt ändå. Att göra detta på OneOff sätt (20st) blir det omständigt och mer materialåtgång, lite tyngre men sannolikt även styvare. Betänk att detta inte är tänkt som racebil utan verkar vara tänkt som performance med komfort likt en orgbil. En racebil kan man gena ordentligt och bygga enklare skal och kuliss ovanpå fackverksram. I vintras testade jag att bygga ny baklucka i cf till mitt 06 GT Street/track projekt. Eftersom jag skulle montera en stor fet APR +300kg downforce vinge på bakluckan behövde org. plåtlucka ändå förstärkas och skulle bli ännu tyngre. Vill ändå ha en riktig tät baklucka med lås eftersom det ska köras på gatan. Målet var en styvare baklucka som skulle klara belastningen av vingen med halva vikten mot org plåtluckans vikt utan förstärkningar. Plastade av originalluckan från två håll med gf så att jag fick två formhalvor att laminera cf i. Org plåtlucka vägde tom Ca10,5kg, min färdiga cf lucka med förstärkningar för vingen landade på 3,8 kg. Dock tillkommer lite lack så småningom.
  2. Cool , det är inte bara en hel kaross dom säljer utan komplett bil. 426.000$ beroende på motorval och tillval. 20st ska byggas. Rätt intressant, hittade snabbt 6 olika reportage om den men svårt att hitta viktbesparingen eller vad vikten är på bilen. Det är som vanligt mest focus på "Carbon hype" än nyttan och faktisk viktbesparing. Men lyckades hitta en uppskattning om Ca 600P/270Kg lättare än stålkarossen. Om jag inte minns fel är en teoretiskt generell viktbesparing ca 78% jmf motsvarande del i stål. Cf väger ca 22% av stål, med samma styrka. Sedan beror det på applikationen och färdiga produkten, det är inte alltid möjligt eller lätt att producera saker i cf som stål, till rimlig kostnad. Militärprylar och rymd, F1, MotoGp m.m. har ofta no limit och inte jämförbart. Vissa saker är buslätt att göra själv och uppnå 50-70 % viktbesparing. Som en framskärm t.ex., det kan nästan vem som helst med lite övning å färdighet fixa. Ska man nå 22% blir det mer avancerat, mkt delar som säljs till hojar och bilar i cf är bling och fake och inte mkt. besparing. Men det finns men då kostar det ofta därefter.
  3. Kompressor eller turbo är säkrast att göra regbesiktning, många chansar och klarar besiktning men kan bli surt efteråt med trilskande försäkringsbolag som inte vill betala om det hänt något.
  4. Det går väl med vad som som löser fett, men oavsett får du får tvätta bort lacknaftan ordentligt så det inte ligger kvar i nån ventil eller skrymsle, typ brakekleener och tryckluft som avslutning.
  5. 100-150Hk , då får du sätta på kompressor eller turbo. Portning, Kammar, Bossinsug, headders, cai kommer du en bit söder om 500, men riktigt rapp och kul maskin, Steg 1 är lägre utv. i bakaxeln som gör underverk. Men bara kammar, headders, cai och Bossinsug, en bra tune samt 3.73 utväxling i bakaxeln kommer väcka liv i bilen ordentligt, du kommer uppleva den som ett monster redan här.
  6. Tutknappen och kablaget i ratten skulle jag kika på , mer sannolikt än kablarna till dragkroken på grannens bil i alla fall även om det kanske är lättare ;-)
  7. Förmodar du menar det låter det "underbart" med org eller lätt tunad org bil . grenrör och org kattar?
  8. Du får redigera bilden med AI och flytta konan en bit innan du ramar in bilden ;-)
  9. Grufman har jag köpt av, annars finns det sortimentlådor på Jula, Feltema, Temu m.m. Dom kanske inte är exakt lika men du har råda att byta alla om du vill ha lika :-)
  10. 12Volt ;-) Har man ingen värstingstereo man ska spela för hela omgivningen behövs inga monsterbatterier för att dra igång dessa motorer,
  11. En liten fråga från en som inte mekat gamla Mussar, men Caster 2gr? Det låter vingligt snarlikt en kundvagn, 5-6 gr verkar va det som eftersträvas även vid modernisering av gamla jänkare när man läser om olika projekt och bana lite mer kanske beroende på massa annat.
  12. Märklig tråd, du säger "fått vibrationer" Var det bra tidigare? Närdå...vad har du ändrat efter det eller har den bara stått några år. Vibrationer vid ett visst varvtal kan som påpekats bero på en mängd orsaker och alla är inte upptagna, steg ett är att fastställa källan o genom att eliminera olika och vanligast källorna. Du själv har direkt gått in på obalans i motorn, långsökt om den varit bra och du inte gjort något och den går med bra effektiv förbränning på det varvtalet du nämner. Vet inte om så gamla grejer har gummi i harmonic balancern fram på vevaxeln, i så fall kan ju den paja och plötsligt orsaka obalans i motorn. Andra yttre remdrivna aggregat kan också påverka om dom eller remmen är dålig. Resten i motorn ändras inte, så länge den går rent och inte havererat. Ändrat åkläge på bilen , höj/sänkn påverkar pinjongvinkeln vilket kan ge vibrationer även med justa knutkors. Däck som slitbanan släppt från lärnan och orsakar bulor i fart m.m. etc. Men dålig återkoppling vad du gjort och inte blir att famla i mörker :-)
  13. Det där är en eftermonterad Saab blinkers som gjorts för regbesiktningen efter importen. Enklast är att prova värma försiktigt med värmepicka eller vänta in en till Supersommardag och ställ den i solen igen. Rikta upp den och håll tummarna du slipper fler värmeböljor, hösten är i antågande ;-)
  14. Googla på adapters och AC påfyllning, finns grejer så du kan prova själv
  15. Det verkar vara relaterat till Trottelhuset. Datorn verkar inte nöjd med återkopplingen av utförda order på trottelläge som den givit till spjällmotorn baserat på bl.a. ditt läge på gaspedalen och en mängd andra faktorer. Jag skulle ta bort trottelhuset och kolla upp TPS givaren (passagerarsidan) om det är smuts eller oxid i den och även spjällmotorn (förarsidan) om den kärvar, är kuggarna ok, kanske behöver smörjas lite. Är det original eller annat större trottehlhus?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.