Jump to content

sänka mustang 96- samt bygga nytt avgas system?


mr_c

Recommended Posts

Hej!

Börjar snart bli dax att plocka fram mussen o göras iordning för våren.

Dock är det inte allt för gott om pengar just nu så kan inte göra allt jag vill.

Men bilen MÅSTE ner på backen en bit, den är originalhög nu, dvs väldigt hög.

Hur blir det om man bara monterar sänkfjädrar till en början (behåller dämpare som sitter på) ? Blir det katastrof?

Eller kan man likagärna kapa fjädrarna då (ja, jag vet att de är epa style men vad ska man göra..)

Och likaså, det sitter original aga på den justnu, skulle köpa nya headers va de tänkt, men nu vet ja inte riktigt, då dollarn gått upp 2kr från att ja började planera.

Så om man tillfälligt bara ska göra något för att få ett lite goare ljud iallafall, vad bygger jag? Antal dämpare samt grovlek på rör?

Alla tips är välkomna :)

Link to comment
Share on other sites

Sänkningsfjädrar är hårdare än orginal o kostar inte mycket.. Kolla med t.ex pernolf här på forumet. Strunta i epa sänkningen.

Klart du kan åka med orginal dämparna men du kommer inte märka någon större skillnad i vägegenskaper mot orginal.

På min så var ljuddämparna borttagna när jag köpte den.. Alltså bara kattar, lät rätt ok faktiskt. Sitter 4 kattar orginal på min, dämpar rätt bra.

Link to comment
Share on other sites

Sänkningsfjädrar är hårdare än orginal o kostar inte mycket.. Kolla med t.ex pernolf här på forumet. Strunta i epa sänkningen.

Klart du kan åka med orginal dämparna men du kommer inte märka någon större skillnad i vägegenskaper mot orginal.

På min så var ljuddämparna borttagna när jag köpte den.. Alltså bara kattar, lät rätt ok faktiskt. Sitter 4 kattar orginal på min, dämpar rätt bra.

Nä har för mig de ja också, får kika vad som finns då!

Hmm okej, inte haft upp min på lyft än så får kolla så snart ja får ut den igen. Vore ju en god idé att få på typ race kattar istället för o ha 4 kattar då de lär bromsa upp rätt mycket?

Link to comment
Share on other sites

Kan vara lite lurigt att få racekattar att tända vad jag förstått. surt att slänga ut minst ~6000:- om det ändå blir krångel med besiktningen? "Sport kattar" kanske duger bra om det inte är tal om ordentliga effektuttag?

Vet att jag sett keramiska kattar som kallats för racekattar men det är metalliska 100cell jag menar.

Jag kör med steeda fjädrar från pernolf o KYB AGX (ställbara) dämpare från summitracing runt om på min, blev kanon bra.

Link to comment
Share on other sites

Hur fixar ni att sänka fram bak det förstår jag, men jag har 10 cm

mellan krysstaget fram och marken och det är orginal. :shock:

fan jaf har kört på ett flertal tjälknölar och sen skall vi inte tala om

alla 3 miljarder farthinder i Stockholm, jag har 4 asfaltslimpor bara

för att komma dit där jag bor :evil:

Jag skulle gärna sänka men har gett upp tanken, suck. :cry:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

hmm ja då frågar ja väl samma sak som lassemålare då? Om det är nån som har koll?

Jag har inte kollat hur det ser ut under bilen, om nånting är väldigt nära marken redan som han säger.

Vad gör man då? De är väl egentligen inte bilen i sig som är så jävla hög ovan mark, bara att de är mycket luft i hjulhusen, typ 1dm mellan hjul o skärm o de är inte allt för vackert =(

Hoppas nån har tips?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte med sänkt bil men skulle inte göra det igen. Av flera anledningar än att man kan ligga i 120km/h i en rondell. Svenska vägar inte gjorda för det inte i Uppsala i alla fall. Så fort man åkte mer än 2 i bilen så tog den i så fort det var det minsta ojämn väg eller skulle man över en låg trottoar så skrapade man bort värme plåtarna under bilen. Det var till och med så att bilen tog i på E4 mellan Uppsala och Stockholm så fort det blev lite ojämnt. För mig så blev det för lite komfort.

Link to comment
Share on other sites

Komfort och komfort :lol: de ska ju se bra ut oxå :shock:

Jag åker med sänkning på V40´n och nu har jag bytt fjädrar på Mussen det blev H&R från Håkan Prytz :lol::lol:

Sänkte ungefär 30 mm fram och nästan 40 mm bak, och har nästan 100 mm fritt under frambalken :roll: . Jag kommer att ha Mustangträff hemma i Björklinge i samband med Viksta Marknad den 25 April ( inbjudan kommer under Träffar) då kan ni komma och jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Ahh vilket spännande ämne ni har här då :D

Min är sänkt och ja guppen är ett rent elände att ta sig över vissa kommer man inte över helt enkelt.

Har under framvagns bryggan fram 8 cm markfrigång utan någon i lite bättre bak utom under ena dämparen där det är 8 cm just nu men ska försöka flytta upp den lite.

Komfort mäsigt jätte bra så med riktiga fjädrar som är gjorda för den typen av körning man vill ha inga problem med det.

Min är inte sten hård när man kör normalt men ändå kränger den knappt något i kurvorna.

Vad jag har på kan ni läsa i min avatar längst ner.

Har även dom svetsade balkarna i golvet som styvar upp karosen.

Men skulle ändå villja råda er att sätta på någon form av luft fjädring så ni kan höja bilen vid gupp och liknade. Säkert jätte dyrt men användbart.

(Åkte en limo i somras med air rider fungera kanon vid kuppiga vägar men gupp och grejer att ta sig över)

Verkar som mussen nästan är lägre under än den är på sidan som gör att den blir så extremt låg under vid en sänkning.

Har själv fått gå ut och be folk backa mitt i mindre städer för att jag helt enkelt inte kommer över guppen, lagom små stökigt med en massa små iriterade bilister i en lång kö efter en när man hållit på försökt trixa sig över hinderbanorna som byggs allt mer ute överallt (undras när vi får hopp at hoppa över också? förstår att fler och fler köper stadsjeppar och cross country billarär ju underbara att köra i guppiga stads miljöer) samt att bromstestaren på besiktiningen kan man glöma att köra över, det blir att baka ur den och sen baka in bakänden i den.

Ja du får fundera hur du vill göra men nu vet du ungefär hur livet med en sänkt mustang ser ut, lite kneppigt men snyggare.

Avgasljudet

Vill du får mer ljud ur avgassystemet så ett par helt vanliga ovala friflödesdämpare brukar bli ett lagom ljud ur ett sånt avgasystem som sitter på mustangerna, du sätter bara dit dom där orginaldämparna siotter och låter allt annant vara som det är. Har själv på min Flowmasters serie 40 dämpare som jag tycker har ett väldigt klassiskt V8 och mustnag ljud ur sig men desvärre får jag ett resonans ljud vid 2000 rpm vilket nämns på Flowmasters sida att det lätt blir så. mne lösningen man kör helt enkelt inte på 2000 rpm med andra ord väldigt lugn motorvägskörning eller lite momsad norlandsfart med min utväxling på mussen. något iriterande ibland men för övrigt väldigt trevligt V8 ljud till och me med lite avgas smälande vid motorbromsning som i gamla klassiska Bullit filmen. Håller dock på och testar en lösning till det med insattser i avgasrören vid lång körning vilket verkar bli en bra variant för längre körningar där man vill liga runt 100 kmh med 5:an i.

AGA diff varför gjorde du så, finns ju så trevlig diff broms till mustangerna. Tycker du inte att det är jobbigt att köra med aga diff på mussen det är ju rätt bra grepp i dom med breda däck på, har den inte lite tendens att vilja går rakt fram i kurvor och göra lite anda konstiga saker i bakvagnen vid normal körning?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

kör oxå med Flowmaster men kompletterade för typ 3500:- förra våren med två special dämpare en på Vardars sida innan själva slutröret kommer. Detta fick denna resonans ljud att försvinna utan något mindre förlust av det mysiga ljudet. Det var vid vissa gånger om man skulle ligga 90-km/h i typ 40 mil så att hörsel proppar åkte i och full volym på stereon. Nu kan man njuta av både stereo och muller :lol: Dessa ljuddämpare kom från avgas teknik och är runa och försvann snyggt och fint. Kan fixa ett kort ikväll om någon vill se. :idea:

Link to comment
Share on other sites

kör oxå med Flowmaster men kompletterade för typ 3500:- förra våren med två special dämpare en på Vardars sida innan själva slutröret kommer. Detta fick denna resonans ljud att försvinna utan något mindre förlust av det mysiga ljudet. Det var vid vissa gånger om man skulle ligga 90-km/h i typ 40 mil så att hörsel proppar åkte i och full volym på stereon. Nu kan man njuta av både stereo och muller :lol: Dessa ljuddämpare kom från avgas teknik och är runa och försvann snyggt och fint. Kan fixa ett kort ikväll om någon vill se. :idea:

jaa fixa kort på de! :) Vad kostade allt som allt då med de du bytt i avgassystemet?

Hmm i frågan ang o sänka bilen blir jag rätt villrådig nu, vi har mycket fartgupp o skit här i stan, trist om man inte kommer fram då.

Prio 1 för denhär sesongen med bilen är ju tänkt att den ska SE o LÅTA bra, blir väl mest o glida runt vad jag tänkt iallafall.

Så ett alt är att få på större hjul som fyller ut hjulhusen mer kanske? Frågan är hur de kommer se ut, o hur slö den blir då?

Finns de nå snygga,feta däck som kan tänkas passa på original 17" chromefälgarna? (tror de är original iallafall? )

Link to comment
Share on other sites

Hej skäms nästan att lägga ut kortet då man ser hur skitig bilen är. Får skylla på att jag inte har någon växellåda i och kan inte få ut den ur garaget och kunna tvätta den. Så här ser det i alla fall ut. Ja priset ligger ca på 3500:- för montaget & material på dämparna med slut rör. Sen vet jag inte vad ett nytt flowmaster system kostar för det satt på från usa.

Link to comment
Share on other sites

Ahh tack för tipset elboy cmc 388 det där med 40 mil i 90 kmh käner man igen jag brukar oxå köra hörselpropar då elelr höja farten till 120-130 kmh.

Mr C Har du många fart gupp där du bor bytt till stora fäljar i stället som fyller ut hjulhusen skulle du tycka den blir slöare dreva om bakaxeln så at utväxlingen blir den samma som med 17 tummarna på.

Tror själv det är en mycket bättre ide än att sänka bilen eventuellt kanske du kan hitta något kjolpacket som sänker linjen på bilen runt om sen med stora fäljarna på men som sagt sänker du den bara rakt av så blir det massor av krångel med avgasrör katalysatorer framvagnsbrygga som som läger sig på fart guppen. Då jag tycker det nästan känns som Mussen går ner mer under bilen än vad kjolpacketent som sitter orginal på den gör.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ahh tack för tipset elboy cmc 388 det där med 40 mil i 90 kmh käner man igen jag brukar oxå köra hörselpropar då elelr höja farten till 120-130 kmh.

Mr C Har du många fart gupp där du bor bytt till stora fäljar i stället som fyller ut hjulhusen skulle du tycka den blir slöare dreva om bakaxeln så at utväxlingen blir den samma som med 17 tummarna på.

Tror själv det är en mycket bättre ide än att sänka bilen eventuellt kanske du kan hitta något kjolpacket som sänker linjen på bilen runt om sen med stora fäljarna på men som sagt sänker du den bara rakt av så blir det massor av krångel med avgasrör katalysatorer framvagnsbrygga som som läger sig på fart guppen. Då jag tycker det nästan känns som Mussen går ner mer under bilen än vad kjolpacketent som sitter orginal på den gör.

Mvh

MrV8

Jo typ fartgupp överallt i denhär hålan =(.

Mjo, klart man kan skaffa större hjul, men ville ju helst ha en billig lösning nu för o få den snygg, de va ju de som va grejjen. Skaffa 20" fälgar som fyller ut är allt annat än billigt =/.

O 17"arna ja har lär man ju få ha lastbilsdäck på om de ska fylla ut nå..

Link to comment
Share on other sites

freddan302:

Ser riktigt bra ut tycker ja med!

Fan skulle vilja ha en gul musse ja med...:) Min e silvrig :(

Men hur låg är din bil nu? klarar du gupp o vägbulor o sån skit?

Är de bara vissa årsmodeller av mustang som har dedär i framvagnen som sitter så lågnt ner?

Brorsan hade en 99-00 (minns ej exakt) mustang gt coupé, o den monterades de sänksats på utan att de tog i nånstans?

Freddan, vad kostade dina grejjer då? Köpt vart? =)

Link to comment
Share on other sites

Nja det lägsta på min bil är avgassystemet som hänger ner under bilen, så det brukar skrapa i farthinder och sånt när det åker folk i bilen..

Ska fixa det nu i vinter så då borde det inte vara nån fara i guppen!

Min bil är rätt låg, har eibach sportline fjädrar och det är deras lägsta serie fjädrar, dom har en serie som heter proline som inte fullt sänker lika mycket!

Har inga mått på hur nära framvagnen sitter backen men en vanlig domkraft är bara att glömma å få in där under...

Fjädrarna köpte jag på summit och dämparna fick jag till bra pris av Andreas.E (Nofear-Motorsport)

När man tänkter efter så hade det varit bättre med Coil overs då dessa går att ställa upp och ner som man vill!

604708_1mvf4b.jpg

Lite skillnad :D

Link to comment
Share on other sites

fyfan en jävla skillnad! :) Sådär de ska se ut ju :)

Hmm, fan man är ju osäker på hur mycket man vågar ta i. Vore ju trist o inte kunna åka genom stan utan o fastna..

Link to comment
Share on other sites

Men freddan302, frågan e om de ens skulle funka med sån sänksats på min, iom att jag har en cab? O vad ja förstått så har cabben de extra stagen under bilen,o de som tar i.. eller? :roll::(

Annars tror ja ja hittat vad ja vill ha, gula konidämpare, ställbara i hårdhet, sen om ja ska köpa såna fjädrar ni pratar om

Link to comment
Share on other sites

Jag vet tyvärr inte vad cabbarna har för stag under bilen, kanske nån som vet kan skriva och berätta! :)

Ja koni är fina dämpare...

Kom ihåg att du kanske behöver camber/caster plates och kanske andra kulleder fram som höjer upp spindeln så du får rätt fjädrings geometri när du sänker bilen.

Finns bra info här:

http://www.steeda.com/products/x2_balljoints.php

samt här:

http://www.steeda.com/products/steeda_a ... er_cam.php

Link to comment
Share on other sites

Jag vet tyvärr inte vad cabbarna har för stag under bilen, kanske nån som vet kan skriva och berätta! :)

Ja koni är fina dämpare...

Kom ihåg att du kanske behöver camber/caster plates och kanske andra kulleder fram som höjer upp spindeln så du får rätt fjädrings geometri när du sänker bilen.

Finns bra info här:

http://www.steeda.com/products/x2_balljoints.php

samt här:

http://www.steeda.com/products/steeda_a ... er_cam.php

Hmm verkar ju lagom värdelöst om man ska behöva lägga 4000spänn till bara för att kunna ställa in de =/, utöver typ 10.000 för fjädrar o dämpare..

Link to comment
Share on other sites

Allt beror väl på hur seriös du ska vara..

Går ju att kapa orginalfjädrarna om man vill också och därmed få lägre bil.

Ribban sätter du själv :)

Jo givetvis!

Jag har råd med gula koni o sänkfjädrar, men en extrautgift på 4000spänn utöver de för dedär inställningarna, de går inte. Inte till sommaren iallafall =/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...