Jump to content

Demontering fram och bakruta - hjälp


Leijon CMC 855

Recommended Posts

God kväll gott folk!

Vi ska byta innertak på HT'n och behöver demontera fram och bakruta. Hur ska nu detta går till. Hur får man bort de kromade listerna runt rutan??

Vad händer sen när man väl fått bort dem - något man bör tänka på innan vi kör igång ?? (förutom att helst inte tappa den i golvet :P)

Tacksam för svar!

//Leijon

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ta en piannotråd ( måste vara 2 pers ) å skära runt rutan med. Man får lyfta rutan lite efter man skurit en bit ca 5-10mm. Gäller rutor som är limmade.

Har du gummilist så skärsönder den å köp ny gummilist.

Så gjör jag och de funkar för jag 8)

Link to comment
Share on other sites

Bakrutan är inget problem,en härdad sak som tål rätt mycket,och sitter i gummilister.

Framrutan däremot är ju kinkigare.

De äldre sitter väl med gummilister,men 71-73 är limmade,(när man började limma vete sjutton)

men värmepistol som mjukar upp limmet och försöka få igenom en vire från exempelvis cykel broms och sedan såga sig runt,samtidigt som en medhjälpare försiktigt trycker på rutan.

framrutan är ju laminerad,och därmed lätt att få sprickor på,speciellt om det finns stenskott på rutan..

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för svar! (Glömde ju säga att det var en 66'a som det gäller... my bad) Få se om man kan ro fram ett sådant verktyg. Det var just de kromade listerna som orsakade lite bekymmer, hur man fick av dem.

Jag antar att verktyget är lösningen till det - rent praktiskt (så man inte förstör mer än nödvändigt) hur går man till väga?

//Leijon

Link to comment
Share on other sites

Verktyget stoppas in mellan gummilisten och kromlisten,

trycks ned tills det tar stopp, leta med att dra verktyget

med kroken fram i sidled tills klips hittats. :shock:

Tryck in spetsen under klipset och använd den runda

bakkanten som mothåll och vågfunktion bryt lätt under

klipset och drag ut listen med fingrar eller försiktigt

med ett knivblad mellan gummi och kromlist. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Leijon...jag smyger mig in lite i det här ämnet och lånar tråden..

Jag har problem att min bakruta läcker som ett såll i listen, allt hamnar i bagageluckan. Förra året tätade glasmästaren den på rutsidan, alltså inte kaross sidan, med sån där svart gucka. Å det hjälpte inte ett dugg. Sen lade jag detta på hyllan inför vintern.

Nu är man ute och rullar frekvent igen och börjar tröttna på att välja 100% soliga dagar att åka på. Så jag var inne hos en ny glasmästare och frågade lite vad man kunde göra, varpå han påstod att man måste plocka ut hela rutan för att komma åt att täta från andra hållet. Stämmer verkligen detta, om jag tar bort kromlisterna borde jag då inte komma åt och täta utifrån?

Ett andra problem är att nån har lackat om bilen och snålat lite för de har bara maskat av listen så det är lackat hela vägen fram till kromlisten. Vågar man ta bort kromlisten eller tror ni lacken kommer knäcka loss? Kanske ska man skära med rakblad runt listen först för att vara på säkra sidan?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Försök inte att gå runt problemet på olika sätt, beställ en

ny gummilist, demontera försiktigt krom, skär bort gamla

gummilisten med yrkesrakblad eller mattkniv.

Stoppa in kniven mellan glas och gummi skär i botten

så att den yttre delan av gummin losnar likt en stor

gummisnodd, lyft ur rutan och demontera bort resten

av gummilisten.

Nu har du alla möjligheter att göra rent och montera

nya grejor, lovar att du blir nöjdare så. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har nyligen demonterat min framruta HT-65, för lite andra jobb. När gummilist och den gamla tätmassan är borta ser jag 4 st rostfria skruvar.

två uppe i vardera hörn, en på varsin sida H/V i mitten. Är det någon som "försträrkt" karrossen eller..... :?:

// jack

Link to comment
Share on other sites

Har nyligen demonterat min framruta HT-65, för lite andra jobb. När gummilist och den gamla tätmassan är borta ser jag 4 st rostfria skruvar.

två uppe i vardera hörn, en på varsin sida H/V i mitten. Är det någon som "försträrkt" karrossen eller..... :?:

// jack

Hej.

1965 monteras klipps med rostfria skruv antagligen är

klippsen borta eller sönderrostade och skruvarna sitter

kvar eller så har man endast monterat skruvar :? .

1966-67-68 sitter klipsen med en permanent nit istället

för skruv, alltså niten sitter svetsad och klipset hakas

fast i niten :shock: .

OBS klipsen är också olika, så det är viktigt att köpa

rätt klips till rätt årsmodell. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...