usa66 Posted April 2, 2009 Report Posted April 2, 2009 Hej!Kan någon hjälpa mig med svar till några frågor ang 289 toppar (1966 -2V)...-packningarna, är dessa identiska till vänster/höger sida, vilket betyder att den ena blir "upp o ner" svängd...?- har läst någonstans att man eventuellt skall lägga lim/silikon i bulthål? om så, var o vilken sorts lim...?- åtdragningsmoment?- skall bultarna "efterspännas"...?Tackar på förhand för svar !//Janne Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 Hej.En av packningarna hamnar konstigt, det står FRONTpå dom, vänster blir framåt, höger blir upp och ned framåt FRONT Inget lim i några bulthål, silkon används i skarven mellan den svängda korkpackningen under insug,framkant och bakant, där de skarvar i insugspackningskall det läggas en klick silikon för att täta. Ingen efterdragning på gjutjärntoppar. Dra toppar CA: 9-10 Kgf m välj ett av värdena. Även insug skall dras med moment, mycket lågt momentCA: 3 Kgf m. Det är också viktigt att dra i rätt serie, alltså får man intedra som man vill, detta är ett måste. Quote
John Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 Hoppas du inte menar att FRONT ska stå bakåt på den ena packningen Lars!Felaktig information undanber "vi" oss.Naturligtvis ska FRONT alltid vara just FRONT alltså framåt. Quote
Nenne Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 Hej.Ingen efterdragning på gjutjärntoppar. Det beror på vilken typ av packning man använder, men med dagens packningar är det sällsynt att man behöver efterdra. Följer man packningstillverkarens rekommendationer så blir det rätt. Och naturligtvis topplockstillverkarens om man skruvar dit något annat än original. Quote
Lassemålare CMC 2071 Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 Hej John.Trevligare ton KRÄVER vi alla. MVH Lasse. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 3, 2009 Report Posted April 3, 2009 Hej.Jag tar tillbaka packnings inlägg, topppackningarnaskall i alla lägen kollas så att dom hamnar rätt,problemet är att texten FRONT kommer uppåtvänster och ned på höger, inte bakåt. Märkningen kan ställa till problem vid montering. Dubbelkolla alltid så att vatten kanaler mm stämmermed packningen, jag menar då att texten kommerpå fel plats även om packningen ligger rätt. Jag vet inte hur många topp packningar jag bytt,men jag är helt säker på att jag aldrig efterdragittoppbultar på alla de 289,302,351W som jag skruvatmed. FEL-PRO har det varit till 100% Quote
Gresse Posted April 6, 2009 Report Posted April 6, 2009 Ha även på en silikon slatt på gängorna då man inte vet om rosten har tagit hål på den gjutna fickan i kylv.kanalen som bulten går ner i.Gresse Quote
Recommended Posts