Jump to content

toppar


Gresse

Recommended Posts

Tjena.Är det nån som vet vad bullen högst upp i vänstra

hörnet i avgasporten på ett par -66 ans 289 toppar är för

något?Tänkte porta lite,är det nåt man kan slipa bort?

Finns det nån bra litteratur om portning att hitta?

Link to comment
Share on other sites

På bilar med avgasrening (California-bilar) finns det ett gängat hål i denna "bulle". I dessa hål är luftrören från luftpumpen anslutna.

Även grenrören brukar ha en "frigång" så att luftrören ska gå fritt (även på bilar utan avgasrening).

"Bullarna" kom såvitt jag förstår under 1966 (som väl var första året som luftpump användes), så jag gissar att det borde gå att slipa i dom. Jag är dock inte någon trimexpert, så lita inte för mycket på mig i den frågan.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har du aldrig portat toppar innan så ska du inte ge dej på det nu.

Tillbörja med så måste man veta vad och hur man ska fila och det lär man sej inte på en beskrivning för det andra när du har börjat med 10000varvarn och har kommet till tredje porten så är fingrarna utan känsel och du har tröttnat och då är det 13 kvar.Nä lämna iväg dom till en kunnig person och betala vad det kostar.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog villja säga att du absolut vågar prova göra det själv.

Det är ingen ide att lämna bort ett par 40år gammla toppar.

Vääääldigt dyrt att lämna bort för portning.

Kompletta nya aluminiumtoppar från exempelvisst Edelbrock kostar "bara" 10.000 och då är det nya ventiler och fjädrar dessutom.

Jag portat flertal liknande toppar och med rätt verktyg så går det bra.

Vibrationer kommer bara från dåliga BilTema filar så har du kontakt med någon firma som du kan låna riktiga grejjer så är det bäst.

Att köpa på sig roterande filar och bra maskin är dyrt det också.

Så hugg in i dom bara om du kan få fatt i verktyg!

Slipa bara ner "bulan" så det går jämnt med det övriga materialet runtom.

Du kan gott ta någon mm till runtom.

Är du osäker ta bara bort "bulan"

Finns det hål för luftreningen i den "bulan" så pluggar du det hålen med att driva in ett stift.

Link to comment
Share on other sites

Det som föregående skriver är helt riktigt, ett par nya alu-toppar gör susen på en small-block ford. Vinsterna ligger i bättre flöde, bättre värmeavledning, och bättre bränsleekonomi. Porta toppar görs av LP-racing. Finns i Helsingborg, det är du själv som bestämmer vad det ska kosta, allt från att ta bort "bulorna" till att porta fullt ut. Pris efter överenskommelse. Har stor erfarenhet av ford small-block. Mvh LP :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har gjort det på en 302'a och det gick fint.

Finns säkerligen gott om material för att styra ventilen rätt ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...