Rob April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hejsan!Efter slipat mitt golv plåtren tänkte jag fixa underredet med.Hur ska man gå till väga?ska allt slipas ner till plåt här med?Vad ska man använda som skydd under bilen efter det?Bilen ska absolut inte rulla på vintertid eller liknande men ska få ett så bra skydd som möjligt kan för en bra peng.Tack på förhand! Citera
JanneJ April 13, 2009 Report April 13, 2009 Jag har kört med lackerade underreden på flera sommarbilar. I hjulhusen har jag lagt ett lager body på grunden och sedan lackat med billack.I övrigt bara en bra 2k grund och billack.Glöm hammarlack om du inte vill att den ska se ut som trädgårdsspade undertill Citera
Tobias CMC1505 April 13, 2009 Report April 13, 2009 Glöm hammarlack om du inte vill att den ska se ut som trädgårdsspade undertill http://hammarlack.istheshit.net/Jag gjorde gjorde rent hela underredet och målade på med en underreds behandling, något svart guggigt skit SOM STELNAR!Inte vanlig underreds gugga som är kladdig och gör att all skit fastnar.Köpte igenom en bilmeck.I hjulhusen körde jag med HAMMARLACK. Citera
Rob April 13, 2009 Author Report April 13, 2009 Okej okej men ska man slipa ner plåten också?just nu sitter gammal massa tror jag.. Citera
JanneJ April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hade du tänkt måla underredet så måste gammal massa bort.Det finns hur många knep som helst för att ta bort underredsmassa, alla är mer eller mindre dåliga och brukar innefatta ganska mycket fysiskt jobb.Varmluftspistol och sickel använde jag senaste gången jag gjorde rent ett helt underrede.Jag har provat roterande stålborstar mm av olika slag men värmen som alstras brukar kleta fast fullt med gegga i borsten.Bläster har jag också testat, resultatet brukar bli att blästersanden studsar på underredsmassan.Bäst är nog att leja en kompis, typ: du får 1000:- spänn om du rensar mitt underrede på bilen ( bäst med nån som inte har gjort det förut ) Citera
CMC 1061 Berra April 13, 2009 Report April 13, 2009 Ja för tusan Janne. Mera rätt kan det inte bli. Ta en kompis som inte vet hur mycket eller tråkigt jobb det är. !000 spänn är det lätt värt för att slippa besväret, med att ligga där och skrapa och bli tusan så skitig.Berra Citera
CMC 1061 Berra April 13, 2009 Report April 13, 2009 Men ibland kan det va värt att slippa besväret. Visst e tusen buck möe stålars.berra Citera
JanneJ April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hum, tusen spänn e ju möe pengar... där har du din affärside klar...skrapa gucka åt andra Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hej.Skrapa Måla hur många skall ni köra över, det är troligen bara bilprovningen som blir glada över målat underrede, rengör och rostskydda det kan bli häftigt blött och rostvänligt även en sommar i Sverige. Seriöst renovering av underrede är rengörningmålning och underredsbehandling, tycker jag. 1 Citera
Rob April 14, 2009 Author Report April 14, 2009 Tack för alla svar!Lite osjysst det med leja kompis haha. Citera
Tommyax April 14, 2009 Report April 14, 2009 Tyvärr finns inga enkla vägar när det gäller borttagning av underredsmassa. Varmluftspistol och ett kit med olika spackelspadar är ett bra tips, värm lite lagom så lossnar det fint. Tvätta av resterna med diesel. En billyft eller "Tip- Girl " är också bra att ha.Min cougar är målad med 2K färg (fordblå) troligtvis gjort för ca 10 år sedan. Underedet är i kanonskick ingen rost.Då gick bilen som tidigare ägare i Malmö, i ur och skur året runt i 3 år.Andra fördelar med målat är att det är enkelt att rengöra efter ev. oljeläckage. Bara att torka av, blänker fint sedan.Har du underredsmassa blir det en kladdig massa som inte är kul.Undvik Hammarlack, då det innehåller silicon, bättre att använda 2K billack eller nån maskinfärg med rostskydd i./Tommy. Citera
3riksson April 23, 2009 Report April 23, 2009 Det enda enkla sättet jag har sett i en projekt tråd var en som hetvattentvättade underredet.Annars är varmluftpistol ett riktigt bra sätt att få bort det på, ha mask på dig ångorna från massan är inte riktigt bra att få i sig, vart riktig dålig när vi höll på sist med en bil.Men när det ser ut så här så är det värt det =)http://bilder.535twinturbo.com/#1.122 Citera
CMC 1061 Berra April 23, 2009 Report April 23, 2009 Det låter som en bra metod. Bara det inte blir fuktskador.Berra Citera
JohnB April 23, 2009 Report April 23, 2009 ..... ha mask på dig ångorna från massan är inte riktigt bra att få i sig, vart riktig dålig när vi höll på sist med en bil.Underredsmassan på gamla biler ineholder faktisk ASBEST. Skydda deg noga.John Citera
Recommended Posts