April 20, 200916 yr comment_71888 Många musseägare märker att dom har mer eller mindre ketchupgas så här på vårkanten. Märker du också att bilen är VÄLDIGT svårgasad från stillastående? På gränsen till farlig? Lyser shiftnyckeln på instrumentpanelen?Byt spjällhus. Vi har det hemma. Over and out. Gäller både GT och V6.
April 22, 200916 yr comment_72026 Hur pass vanligt är detta fenomen?Sprider det sig i alla årsmodeller?Inget jag märkt av på min direkt som tur är, och jag e rätt nojjig
April 23, 200916 yr Author comment_72067 Hur pass vanligt är detta fenomen?Sprider det sig i alla årsmodeller?Inget jag märkt av på min direkt som tur är, och jag e rätt nojjig rätt ovanligt
April 23, 200916 yr comment_72079 Hur gör man för att få lite "ketchup" i pedalen. Min är rätt häftig på pedalen, jag måste smyga försiktigt när jag skall igång.Annars ser drt ut att vara en fjortis bakom ratten som aldrig kort bilo förut. Jag tyckte mycket mera om min 00:a både låda och pedalrespons.
April 23, 200916 yr Author comment_72084 Hur gör man för att få lite "ketchup" i pedalen. Min är rätt häftig på pedalen, jag måste smyga försiktigt när jag skall igång.Annars ser drt ut att vara en fjortis bakom ratten som aldrig kort bilo förut. Jag tyckte mycket mera om min 00:a både låda och pedalrespons.där har du felet jag beskrev.
April 23, 200916 yr comment_72085 å när man ändå byter spjällhuset kanske man ska överväga att gå upp i dimension?
April 24, 200916 yr comment_72105 Vad beror felet på? Är det nya spjällhuset modifierat så inte samma problem dyker upp igen?
April 24, 200916 yr Author comment_72110 det jag personligen tror händer är att elmotorn bäckar ihop och blir "trög" de första 10 graderna som spjället öppnar sig. Sen säger det "ploiing" så åker spjället upp med kraft - därav ketchupeffekten. Nya spjäll löser problemet. Jag har själv rivit isär ett sånt där spjäll. man är ju nyfiken. Det såg sterilt ut, som ett operationsrum, så det kanske är motorn som blir dålig. Det kan hända.
April 24, 200916 yr comment_72141 Vet inte om detta bidrar till diskussionen, men alldeles efter att man "nollställt" automatlådan (på det individuella körsättet och i den lilla luckan intill vxl-spaken) försvinner tillfälligt denna ketchup-slangbälleeffekt. Efter ett tag kommer det dock tillbaka. Känns lite som mjukvara också påverkar detta. Inte bara spjällhus. Vad tror du Grufman? Kan man "lära autlådan att vara mindre ketchup-slangbälla vid start och i så fall med vilket körsätt efter nollställningen?Lasse
April 24, 200916 yr Author comment_72151 Hör inte denna typen av annonser hemma i "Kommersiell annonsering" nej
April 24, 200916 yr Author comment_72152 Behöver nya gasspjället ny mjukvara?Nej, ford kräver inte det, men i samband med att man byter TPS-sensor så behövs ny programvara. TPS-sensorerna va rätt poppis för några år sen och drabbade bara 05 tror jag.
April 24, 200916 yr Author comment_72153 Vet inte om detta bidrar till diskussionen, men alldeles efter att man "nollställt" automatlådan (på det individuella körsättet och i den lilla luckan intill vxl-spaken) försvinner tillfälligt denna ketchup-slangbälleeffekt. Efter ett tag kommer det dock tillbaka. Känns lite som mjukvara också påverkar detta. Inte bara spjällhus. Vad tror du Grufman? Kan man "lära autlådan att vara mindre ketchup-slangbälla vid start och i så fall med vilket körsätt efter nollställningen?LasseJag tror faktiskt inte det påverkar, det verkar vara ett helt mekaniskt bekymmer. Däremot kan spjället kanske ligga lite högre när man nollat programvaran, då kärvar det kanske inte lika mycket?
April 24, 200916 yr comment_72155 Hör inte denna typen av annonser hemma i "Kommersiell annonsering" nejhepp
April 24, 200916 yr comment_72158 Vet inte om detta bidrar till diskussionen, men alldeles efter att man "nollställt" automatlådan (på det individuella körsättet och i den lilla luckan intill vxl-spaken) försvinner tillfälligt denna ketchup-slangbälleeffekt. Efter ett tag kommer det dock tillbaka. Känns lite som mjukvara också påverkar detta. Inte bara spjällhus. Vad tror du Grufman? Kan man "lära autlådan att vara mindre ketchup-slangbälla vid start och i så fall med vilket körsätt efter nollställningen?LasseJag tror faktiskt inte det påverkar, det verkar vara ett helt mekaniskt bekymmer. Däremot kan spjället kanske ligga lite högre när man nollat programvaran, då kärvar det kanske inte lika mycket?Om man menar tunes när man säger programvara så påverkar det iallafall i min bil. Om jag växlar manuellt och t ex lägger i ettan så behövar man inte ens tänka på att gasa förrens den sticker iväg, den är istort sett okörbar, för normal körning, medans när jag lägger i driven så är sirapeffekten tillbaks. Nu har jag en tune anpassad för Vortech kompressorn så där har dom nog micklat lite. Men, tunes påverkar gasresponsen och jag tror inte jag har spjällhus problemet på min
May 12, 200916 yr comment_73209 Prova en race tune så ska ni få se. Nästan omöjligt att starta utan däckspinn 3mm på gaspedalen = halvt öppet spjällhus //Micke.
May 12, 200916 yr comment_73219 Prova en race tune så ska ni få se. Nästan omöjligt att starta utan däckspinn 3mm på gaspedalen = halvt öppet spjällhus //Micke.Totalt livsfarligt. Hade den i tills jag skulle lämna bilen på rekond och kom på att den nog skulle krockas med den mjukvaran i bilen...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.