Jump to content

Nya dämpare på Mussen


SakariV8

Recommended Posts

Bestämde mig för att ha nya lite smidigare dämpare med lite mer ljud i sig på GT:n

Tittade noga o länge runt på olika lösningar men med pengar i tanke så var färdiga system inget alternativ, så det blev till och skaffa grejer.

Köpte 2st små 250mm långa runda dämpare och 2st 45graders böjar.

Sen att polarn jobbar på en svetsfirma gör bara saken bättre :D

Så vi åkte till firman o slet loss de gamla dämparna och börja måtta upp de nya grejerna, sen var det bara för polarn att svetsa och jag monterade medans han gjorde nästa sida. Hade först tänkt mig slutrör i dimension 105mm men som tur var så hittade vi inga koner från 65,3mm till 105mm (hade blivit nästan Japan-aktigt), så jag börja leta efter alternativa slutrör o hittade till slut en fin pipa på 90mm och koner till denna. Saken var klar så vi fortsatte och här är slutresultatet:

Notera de fina klistermärkena på dämparna och 45 böjen :--

125442-1357380.jpg

En bild på bilen med dämparna på plats kommer så fort man hinner.

Priset på denna Axleback blev ca 680kr istället för 6500-7500kr som många vill ha för liknande system (dock i rostfritt)

Link to comment
Share on other sites

Bestämde mig för att ha nya lite smidigare dämpare med lite mer ljud i sig på GT:n

Tittade noga o länge runt på olika lösningar men med pengar i tanke så var färdiga system inget alternativ, så det blev till och skaffa grejer.

Köpte 2st små 250mm långa runda dämpare och 2st 45graders böjar.

Sen att polarn jobbar på en svetsfirma gör bara saken bättre :D

Så vi åkte till firman o slet loss de gamla dämparna och börja måtta upp de nya grejerna, sen var det bara för polarn att svetsa och jag monterade medans han gjorde nästa sida. Hade först tänkt mig slutrör i dimension 105mm men som tur var så hittade vi inga koner från 65,3mm till 105mm (hade blivit nästan Japan-aktigt), så jag börja leta efter alternativa slutrör o hittade till slut en fin pipa på 90mm och koner till denna. Saken var klar så vi fortsatte och här är slutresultatet:

Notera de fina klistermärkena på dämparna och 45 böjen :--

125442-1357380.jpg

En bild på bilen med dämparna på plats kommer så fort man hinner.

Priset på denna Axleback blev ca 680kr istället för 6500-7500kr som många vill ha för liknande system (dock i rostfritt)

Ser riktigt bra ut men det skulle varit rör den biten du har dämparna på men som sagt e de f..a så mycke billigare att bygga själv.

Link to comment
Share on other sites

Skulle kört med raka bitar, men fick en liten grabb i torsdags förra veckan och eftersom bilen används som brukis så ville jag inte ha alltför högt ljud heller :)

Kommer filma och lägga ut den på tuben :--

Link to comment
Share on other sites

Skulle kört med raka bitar, men fick en liten grabb i torsdags förra veckan och eftersom bilen används som brukis så ville jag inte ha alltför högt ljud heller :)

Kommer filma och lägga ut den på tuben :--

Okej.Då förstår jag.Grattis till grabben.

Ja låt oss höra..

Link to comment
Share on other sites

Tror du inte det är mkt pga din o/r-pipa också? Köper man andra dämdare får man problem med resonans ist, vissa har sjukt mkt, skulle nog bli mer tokig pga det än att det låter högt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Gäst

Jag har också just monterat Borla Aggressive axleback, måste säga att jag inte upplever det störande (ännu?)

I stadstrafik o landsväg bara härligt dovt muller!

Motorväg idag Sthlm Märsta ca 200 km/h, ren skär njutning.

Hem i laglig fart runt 2000 rpm, visst var det lte resonans och kanske kan det störa vid långresa o lugn körning. Men i detta skede är jag bara glad o nöjd att jag bytte till dessa!

//Arno

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...