Jump to content

cmc 112 mitt projekt "fasterback"


fasterback

Recommended Posts

Har äntligen fått ut mitt rullande projekt på vägarna.

Jag är egen företagare som designer/illustratör. Passionerad mustangälskare/ägare/cmc-medlem sedan 1995 då jag blev ägare till en HT-66 som jag fortfarande har kvar. Den mustangen är i mkt fint originalskick i färgen candy apple red.

Fick möjlighet att köpa en fastback-68 år 2007. Tanken med den var att inte vara "tvingad" att hålla originalskick utan att få vara kreativ. Ville med begränsning av ekonomi och kunskap (3-årig hum) göra en "best of" Mustang/Shelby/Eleonor. För mej är mustangens baklyse, sidojalusi och centrerat tanklock heliga ikoner som man inte ändrar.

Eleanor påverkade väl oss alla men har kanske haft sin storhetstid.

Skadad av min branch ville jag ha ett concept, det blev "fasterback" -en ordlek med karossmodellens beteckning fastback. Jag skapade en logo och en vision i form av en skiss som finns med bland bilderna.

Bilen är nyligen laglig och körbar med originalmotorn och jag håller på med ett motorbygge vid sidan av.

Bygget startade lite bakvänt eftersom jag fick möjlighet att göra allt arbete inför lack samt fick

gratis lackering hos min svärfar innan hans firma köptes upp.

Att välja färg bland alla miljoner färger och kombinationer som står till buds är inte lätt, jag ville dessutom ha två. Det slutade med egna blandningar och nu med perspektiv på saken känns nog färgkombinationen helt rätt till slut. Själva lacken lades med stadig hand av min svåger.

Svärfar sade ofta när jag dök upp med HT 66:an "den är häftig, men en fastback är häftigare". Det kändes, men han hade ju rätt eller hur?

Denna bilen är tillägnad honom postumt, han gick tyvärr ifrån oss för ett år sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack!

Här är lite inredningsbilder. Egen ihopknåpad färgkombination på klädseln och egentillverkade tidstypiska mätartavlor.

Silverlackad undre dashboard med camerafinish istället för aluminium uppe och svart nere.

Lyckades hitta en riktigt clean stereo med retro känsla som fick sitta synligt tillsammans med Infinity 5,25 fram, övrig utrustning som Infinity bas, 2st Infinity 16x9 ligger dolda i tillverkad tygklädd hatthylla, steg i klädd baklucka. Ljudinvesteringen visade sig vara överflödig efter headers och 2,5"´s rostfritt....:)

Urfrästa fasterback emblem i ventgallrena, cobra ratt m.m. I övrigt lackat omklätt, bytt osv.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Här kommer en till, hade turen att stöta på ett gäng övergivna godsvagnar i ett industriområde när jag var ute på fotoexpedition. Lade in en brunton i bilden som vart en fin kontrast mot bilens stålblå färg.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Om du visste vilken ångest jag hade med färgvalet, det finns ju bara några miljoner att välja på om man inte ska ha original.

Jag strök runt på IKEA parkeringen och antecknade reg nr på intressant färgsatta bilar. Kollade upp färgkoder i datorn och klurade.

Det slutade med en egen blandning typ "thunderblue with lightning whitepearl metallic"....:)

Jag lade pearl i de vita stripesen för att de inte skulle upplevas döda och mkt

gnister i basfärgen.

Bifogar en bild från birds view som illustrerar saken väl...

Link to comment
Share on other sites

Tack Mats!

I min värld är det nog bara mustang folk som ser dom, min tanke har hela tiden varit att inte våldföra mej på en otroligt vacker bil utan göra små "moderna" detaljförändringar som skulle kunna vara från fabrik.

Bifogad bild visar ombyggd front, nedsänkt för att lineá med midjan som är mkt lägre än front och akter. Jag skulpterade ut en undre grill och satte samma galler i båda grillarna samt scoopet. Jag var i valet och kvalet med foglights eftersom jag ville ha en clean look och det slutade med att jag gömde dom bakom grillen, "best of both worlds". Det blev inbyggda moderna blinkers/varselljus och ränderna dragna från asfalt till asfalt...:)

Link to comment
Share on other sites

Detta är motsvarande ombyggnad bak, nedsänkt för att mer linjera med bilens sida. Skulpterade avgasmynningar och ränder hela vägen ner.

Jag har alltid älskat ränder på bilar och framför allt på dessa årgångar känns det ju som randtrenden började. Personligen gillar jag två feta omgivna av två smala, det passar också väldigt bra på Shelbyhuvens scoop.

Link to comment
Share on other sites

Tack "tomasaxel" och jag måste klappa tillbaka, var inne på din hemsida Wow! Jag är impad av fartbilderna, riktigt coola, måsta anlita en kompis i följebil...:)

Tackar! :)

Dom bilderna har en "riktig" fotograf tagit på brorsans bil, killen är duktig med kameran!

Link to comment
Share on other sites

Klart bästa man sett på länge. Inga mod "over the top". Detta är mumma för en som gillar Fastbacks. Denna modell av FB är den absolut finaste enligt mitt tycke, jämsides med 65;an.

Snackade med "en kille i branschen" häromdagen. Han påstod att Fastbacken håller på att passera cabben i både attraktion och pris i USA. (Orsak: Svårt att få tag på fina ex, färre tillverkade, många "förstörda" genom ombyggnad, skrotade, etc.)

Om man vill ha en tidig Fastback, bör man köpa den inom kort, enligt honom.

När man ser bilder på denna, förstår man varför.

Grattis till en av dom finaste.

Thomas

PS. Hur skulle bilen ta sej ut med dessa:

http://ep.yimg.com/ip/I/yhst-1352518777 ... 52_5819007

Monterade med rätt spacer?

Bara min personliga smak.....

Link to comment
Share on other sites

Hej och Tack Thomas!

Jag tror att det varit så sedan "Gone in sixty" att fastbacken både är svårare att få tag i samt dyrare än cabben.

När jag köpte min 66à 1995 var det HT-fastback-cab i stigande prisordning,

därför blev det en HT ( bif bild från garaget)

Jag har alltid hyllat 65-66 och den fastbacken men nu havandes -68án

bredvid, krymper faktiskt 66án i jämförelse med 68áns feta linjer.

Jag blir glad när jag får beröm som ditt eftersom min ambition varit smakfullhet och trots modifieringar hålla kvar "mustangens själ".

Sen är ju smaken som baken och det vi gillar spyr andra galla åt.

Jag har alltid bakdörren öppen för att återställa original men det känns långt borta just nu.

Link to comment
Share on other sites

Du har verkligen nått upp till dessa ambitioner!!

Åker du på några träffar? Det vore kul att se din bil i verkligheten!

Hej och Tack Thomas!

Jag blir glad när jag får beröm som ditt eftersom min ambition varit smakfullhet och trots modifieringar hålla kvar "mustangens själ".

Sen är ju smaken som baken och det vi gillar spyr andra galla åt.

Jag har alltid bakdörren öppen för att återställa original men det känns långt borta just nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska försöka komma iväg på några under säsongen, vill gärna göra klart under huven och under men med dagens dollarkurs och hus under ombyggnad kommer det väl bli till nästa säsong som tidigast.

Svårt att låta bli att ta ut den trots att den inte är i mål men det var samtidigt lite tanken att ha en "rullande renovering", det började bara lite bakvänt...:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...