Jump to content

WOHO! Premiärturen avklarad! Vilket (o)ljud!


Recommended Posts

Idag fick sig min mustang en åktur efter 2 år i garaget. Har bråkat en del med tändningen nu det senaste men med lite hjälp från Björn (björne här på forumet) så gick ju bilen riktigt fint. Trodde jag grundinställt tändningen vid montering men det hade jag ju inte alls. :roll: Lådan verkar funka fint med och jag har redan märkt revir med mina nya bakdäck. :-- Blinkers och bromsljus fick vi också fixat.

Kan väl erkänna att ALLT inte funkade som det skulle dock. Tex har min hastighetsmätare dött eftersom drevet i lådan e kass. En betydligt mer tragisk historia är mitt avgasystem som är helt åt helv*te och kommer få byggas nytt hela vägen. Inte ens mina sketna 289 headers kommer få vara kvar utan det är från toppar till ändrör som blir nytt.

Skall man bygga ett avgas eller sparar man både tid och pengar på att köpa ett färdigt? Jag är dock mycket kräsen på ljudet och inget klenare än 2,5" kommer på tal. De man köper, passar de verkligen så bra med tanke på hur många olika märken och modeller av headers det finns???

Får ju göra ett försök på besiktningen men de kommer ju döma ut ljudnivån direkt.

Link to comment
Share on other sites

Hallå Turbo! Kul att det funkar. Tråkigt med systemet, men tyvär är det så. Allt beror på vad och hur du vill ett system ska vara. jag tror du får tänka i dessa banor. Jag har byggt heders och system ofantligt många gånger. Nu till sist köpte jag heders färdiga. Och måste sägaa att dom var utmärkta. Men dom kostade rätt mycket. Fast jag importerade dessa själv. Priset var sexoch fem. För dessa. Vilket är rätt mycket. Men för mig var det värt att slippa bygga nya. Dessa är större än enfemåtting som annars är det vanliga. Namnet på dessa är hooker super comp. Och dom är silver coatade direkt från tillverkaren. Pass formen är okay inte helt perfekt i mitt tycke. Skulle vilja att dom hade smitit närmare växellådan. Man kan inte få allt. Som sagt. Därav fick jag bygga ett nytt system igen. Fast jag använde mina gamla ljuddämpare. Som hade rullat en säsong. Och jag är nöjd med resultat till slut.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Headers köper jag, sådant ger jag mig inte på och bygger. De jag har passar så illa (de är till en 289) att det känns dumt att bygga ett "seriöst" avgas efter dem.

Jag slängde en kik på Hedman och de hade headers som verkade okej för en billig peng. Med dem på kan jag satsa på ett riktigt avgasystem igen.

Frågan är om man skall köpa ett färdigkrökat eller bygga det själv, vad för dämpare skall man ha etc. Jag vill helst inte ha ett för vasst ljud, så som det är nu, det skall låta dovt och behagligt på låga varv men på högre kan det få vråla bäst det vill...

Nu låter den inte alls som jag vill om man säger så.

Lyssna själva; (rekommenderar HQ läget)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! Jag tycker det är dö svårt att köpa ljuddämpare som passar ens egen smak. Jag gillade starkt soundet från aple dämparna. Men dom höll inte så länge som jag hade trott. Dom rostade sönder lite för fort. Så sist köpte jag ett par rost fria från Persåker. Är väl inte super nöjd med soundet. Ljudet är inte för högt eller lågt. Det är tonen som är fel. Jag tyckte aple dämparens ton var ballare. Det finn en massa märken som säkert är riktigt bra. Det bästa är vä att fråga vad dom kör på för dämp. Om det låter rätt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej TURBO jag köpte nya FLOWTECH headers av Hansen racing,resten av systemet byggde jag själv med 3 tums rör hela vägen,H-PIPE och 1 st SIMONS TURBO dämpare per sida.Låter dovt och bra :D:D med ökad ljudnivå med gaspådrag. :evil::--:D MVH Stjernberg

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är vä att fråga vad dom kör på för dämp. Om det låter rätt.

Ja det blir en sådan undersökning tror jag. :)

Hej TURBO jag köpte nya FLOWTECH headers av Hansen racing,resten av systemet byggde jag själv med 3 tums rör hela vägen,H-PIPE och 1 st SIMONS TURBO dämpare per sida.Låter dovt och bra :D:D med ökad ljudnivå med gaspådrag. :evil::--:D MVH Stjernberg

Flowtech e sådana jag har nu, kommer troligen inte bli sådana igen. Hedmans verkar grövre och ha bättre passform.

Hur trångt vart det vid bakaxel? Jag har 2" sänkblock bak och det är inte mycket plats kvar runt bakaxeln, tror inte jag får dit så grova rör alls och sedan skall de ju förbi bränsletanken med. Annars hade det vart perfekt för just 3" rör har vi i massor på jobbet. 8)

Du har ingen film etc som man kan höra ljudet på?

Link to comment
Share on other sites

En undran till vilken årsmodell av mustang passar dessa headers. Det var därför mina blev så dyra för dom passar mustang 65 med e´n 351a i motorutrymmet. + att jag ville ha grövre rör. För bättre flöde. Kanske är något att tänka på.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Make FORD

Model MUSTANG

Beginning Year 1964

Ending Year 1973

Engine Type V8

Engine Size 5.8L/351

Engine Family Ford small block Windsor

Engine Swap No

Drivetrain RWD

Power Steering Yes

Power Brakes Yes

Air Conditioning Yes

Standard Transmission Column Shift No

Standard Transmission Floor Shift No

Automatic Transmission Column Shift No

Automatic Transmission Floor Shift Yes

De bör ju passa min 67 med 351cui, att de passar de äldre med 351 är ju tveksamt då "Engine Swap" är markerat "No". men 68 finns ju med 351 å jag har samma kaross. Kör på det, då de absolut inte kan passa sämre än de jag har nu som är till 289cui.

Primary Tube Diameter (in): 1 5/8 in.

Det är grövre än de jag har nu:

Primary Tube Diameter (in): 1 1/2 in.

Så det lär ju bli bättre.

Har dock starka funderingar på att försöka få dit 3" rör nu då, det ger ju väldans dovt fint ljud.

Link to comment
Share on other sites

Ska också bygga nytt avgassystem till min musse. Tänkte köra på 2.5" med en x-pipe. Köpte magnaflow ljuddämpare från hansenracing så det ska bli intressant att höra ljudet!

Hade viljat ha headers också men vet inte vilka jag ska våga mig på eftersom jag också har en 351:a i min -67:a.

Har manuell låda dessutom så det verkar vara ännu svårare att hitta tydligen..

Link to comment
Share on other sites

Det låter bra Turbo. Och visst passar dom bättre. Dom som du har nu är annpassad för en motor som är en tum lägre än du har. Så det kan omöjligt bli sämre bara bättre. Hoppas dom smiter ner snyggt vid lådan. Man får ett mycket snyggare system så. Mina är lite för breda ner till i mitt tycke. Kunde inte använda tretums rör, blev tvungen att köra med två och en halvtums rör. utloppet kom för nära balken ville inte böka i balken för detta.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Alltså skulle nog undvika headmans headers dom är inte speciellt väl avstämda. Flowmaster är ok och naturligtvis hooker dom är ju state of art heheh.

Som alternativ till Apple använder jag Cherry dom flödar fint och låter riktigt nice.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Alltså skulle nog undvika headmans headers dom är inte speciellt väl avstämda.

Ärligt är jag mer intresserad av passformen faktiskt. Det e ju ingen dragracing bil direkt. :) Iofs är Hedmans grövre än Flowtech...

Link to comment
Share on other sites

Meningen med headers är att stämma av längden på varje enskilt rör på ett sådant sätt att avgaspuffarna kommer ut tll kollektorn på exakt samma avstånd i tid och därmed inte interfererar(motverkar) med varandra.

Detta ger både högre effekt genom bättre flöde och dessutom det underbara raceljudet som bara fint avstämda headers kan ge.

Headman lever tyvärr inte upp till detta. Samma sak om man sätter på headers till en motor med annan tändföljd än de är avsedda för.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Meningen med headers är att stämma av längden på varje enskilt rör på ett sådant sätt att avgaspuffarna kommer ut tll kollektorn på exakt samma avstånd i tid och därmed inte interfererar(motverkar) med varandra.

Detta ger både högre effekt genom bättre flöde och dessutom det underbara raceljudet som bara fint avstämda headers kan ge.

Headman lever tyvärr inte upp till detta. Samma sak om man sätter på headers till en motor med annan tändföljd än de är avsedda för.

/Terner

Jo det fungerar ju på samma sätt som extraktrorören till turbobilarna man jobbar med. Där vill man ju ha en så jämn snurr på turbinen som möjligt. :)

Detta är senaste projektet.

31004xx.jpg

Men på en bil utan turbo och med H-pipa borde det ju spela mindre roll tycker man? Intressant det där med tändföljden dock, jag har ju 289 (1-5-4-2-6-3-7-8) headers på en 351w (1-3-7-2-6-5-4-8), påverkar detta alltså även LJUDET?

Link to comment
Share on other sites

Vill inte vara någon Besserwisser. Men det är ännu mera nogrant på en sugmotor än överladdad. Ska man vara riktigt petig så ska man följa tändföljden på rören så att pulserna suger ur vrann i rören. Det är då det låter formel 1 avgasljudet. Hpipa utjämnar bara mellan rören det hjälper inte att tömma headersen på avgaser. Men nu börjar det bli lite överdrivet. Om man tycker man ska ha det på en gat bil. Man utnytjar alldrig den toppefekten. På gatan. Det påminner om att stämma ett instrument till det yttersta.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Sant, det låter helt klart logiskt faktiskt. Har inte tänkt på det så långt eftersom man är lite insöad på överladdat och då på radfyror med samma tändföljd.

Ingen orgelbyggare här som är säker med svetsen? :--

Eller är det helt enkelt detta som förklarar priset på vissa headers? 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej TURBO några bilder på mitt system,ingen ljudfilm än , :( man är ju inget dator-geni precis :roll: .Som du ser blir det tajt över bakaxeln men med kortare dämpare går det nog bättre mina är 500mm längd,finns oxå 250mm "Turbotight" :D MVH Stjernberg :)

Link to comment
Share on other sites

Hej TURBO några bilder på mitt system,ingen ljudfilm än , :( man är ju inget dator-geni precis :roll: .Som du ser blir det tajt över bakaxeln men med kortare dämpare går det nog bättre mina är 500mm längd,finns oxå 250mm "Turbotight" :D MVH Stjernberg :)

Tack! Det vart lite tight men det är alltså inte helt omöjligt. Jag har dessutom 2" sänkblock så min bakaxel är ju extra högt upp.

Bra bilder, nu vet jag hur det kan se ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...