ThomasX May 17, 2009 Report May 17, 2009 HejsanFick lite problem vid ett tillfälle förra sommaren när jag kört några mil och sedan krypkörde en stund, motorn dog och var segt svårstartad, problemen bestod så länge jag krypkörde men försvann igen när jag började köra normalt. Efter att ha surfat runt lite på forumet har jag bestämt mig för att problemet är ånglås, och planerar att lösa det med den välkända spacern. Har noterat att marinplywood och fenolplast (bakelit) är vanliga material. Kollade runt lite på olika material för att se vad jag kan använda för att göra mig en egen och undrar vilken temperatur man kan räkna med att det blir vid insug/förgasare?Hejhej Citera
bosewallius May 18, 2009 Report May 18, 2009 Tror knappast på ånglås på en 66:a i Sverige. För kallt! Har inte motorn en original mellanplatta där PCV slangen är ansluten? Skall nog vara tillräckligt. Fast jag bor i det heta Texas har jag aldrig fått ånglås här.Däremot i Colorado med min sons trimmade Cougar 68:a. 35 grader varmt och ca 2000meters höjd över havet hände det en gång.Tidigare ägare hade lagt soppaslangen via en spiral i en kylburk man ladeis i. Tog is från jobbet när jag körde hem och lade i burken (vid över 30 gr) och det hände inte igen. En annan ide är att sätta några klädnypor i trä på soppaledningen och tillräckligt med värme avleds.Som sagt tvivlar på ånglås i ditt fall.Mvh Bosse Citera
JanneJ May 18, 2009 Report May 18, 2009 Jag har drabbats av ånglås i Sverige..En spacer i plywood löste mina problem.Har kollat temperaturen vid ett tillfälle när jag kom hem efter en åktur.Insuget var 80-85 grader och förgasaren ca 40 grader. Citera
ThomasX May 18, 2009 Author Report May 18, 2009 Ok, då bör ju fenol och flera andra plaster funka bra. Tack, Thomas Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.