June 4, 200915 yr comment_74733 Hej!Som jag nyss skrev på el-forumet, så har jag problem med startreläet. Men,det har uppstått ett annat problem också. Motorn går så jäkla ojämnt. Nu kanju brytarspetsarna vara lite feljusterade. Men jag hade samma problem innanIgnintorn brann upp. Först och främst så är motorn svårstartad, och svår atthålla igång när man väl fått igång den. Den behöver höga varv för att gå. Ochså fort man lägger i driven, så dör den. Detta är dj-vligt irriterande vid ettrödljus. Om jag håller jämn fart, säg 70, 90 eller 110 så rycker den liet grann.Om jag axar lite så är det inga problem. Och om det är brant uppför och jagfår ge lite mer gas för att hålla samma hastighet så går den jämnt och fint.Någon som har några idéer? Förgasaren är ny sen ett år.Mvh.pools
June 4, 200915 yr comment_74739 En liten trist gissning kan vara att det är dags för en storrenovering av motorn du har kanske väldigt lite komp i cylindrarna vilket gör att den går dåligt på tomgång lågt varvtal men går bättre vid högre varv då kompet blir bättre, kanske dags för nya kolvringar ev omborrning. Gör ett kompprov så vet du mera.
June 4, 200915 yr comment_74742 Hej!Som jag nyss skrev på el-forumet, så har jag problem med startreläet. Men,det har uppstått ett annat problem också. Motorn går så jäkla ojämnt. Nu kanju brytarspetsarna vara lite feljusterade. Men jag hade samma problem innanIgnintorn brann upp. Först och främst så är motorn svårstartad, och svår atthålla igång när man väl fått igång den. Den behöver höga varv för att gå. Ochså fort man lägger i driven, så dör den. Detta är dj-vligt irriterande vid ettrödljus. Om jag håller jämn fart, säg 70, 90 eller 110 så rycker den liet grann.Om jag axar lite så är det inga problem. Och om det är brant uppför och jagfår ge lite mer gas för att hålla samma hastighet så går den jämnt och fint.Någon som har några idéer? Förgasaren är ny sen ett år.Mvh.poolskontroll av bränsle trycket där hade jag börjat med din felbeskrivningär motorn riktigt jordad?
June 4, 200915 yr Author comment_74744 Tack, Janne! Motorn ska ju va renoverad och borrad för c:a 2000 mil sedan. Men kompprovåterstår. Men det är så jäkla trångt att komma åt. 390:n tar en hel del platsmellan fjäderbenstornen. Men jag antar att jag måste göra det. Fast inte förelördag. Hoppas bara att jag kan få den att gå någorlunda innan dess.Några andra idéer? Roligare? Mvh.pools
June 4, 200915 yr Author comment_74745 kontroll av bränsle trycket där hade jag börjat med din felbeskrivningJag har en elpump, och den tickar som den ska före start. Men jag ska kolla.Och motorn är ordentligt jordad, det är jag säker på.Mvh.pools
June 4, 200915 yr comment_74748 Tack, Janne! Motorn ska ju va renoverad och borrad för c:a 2000 mil sedan. Men kompprovåterstår. Men det är så jäkla trångt att komma åt. 390:n tar en hel del platsmellan fjäderbenstornen. Men jag antar att jag måste göra det. Fast inte förelördag. Hoppas bara att jag kan få den att gå någorlunda innan dess.Några andra idéer? Roligare? Mvh.poolsDå borde det ju inte vara några sådana otrevligheter men man vet aldrig men det skulle vara väldigt märkligt i sådana fallVi får fundera vidare bara att göra en lista med mer eller mindre korkade grejor. Kom just på en korkad grej vet inte varför har aldrig hört talas om det men kan fördelarens vikter fastna så att felaktig tändning vid lågt varv uppstår plötsligt lätt att kolla med stroboskop.Förgasaren har du satt dit har du justerat in luftskruvarna på den du vet ca 3.5 varv sedan skruva upp tills den går dåligt sedan tillbaks ett halvt varv på bägge
June 4, 200915 yr comment_74753 Tjuvluft ?Bra Nenne låter lite som det Låter mycket klokt Prova med att köpa lite startgas och spruta runt insuget går motorn bättre då (varvar upp) så är det klockrent rätt
June 5, 200915 yr comment_74767 När bytte du stiften och tändkablar sist ? Eller fukt i fördelaren.. Svårt att säga får höra i morgon.
June 6, 200915 yr comment_74797 Det kan vara spricka i locket med som gör en del störningar. Ibland är det jätte svårt att upptäcka sprickor i locket. Det kan vara ett litet brott på tändkabeln med. Det man måste göra att gå systematiskt igenom sak för sak. Typ mäta kablar kolla stift. Kolla lock. Kolla att gnistan är kraftig. Det kan till och med vara dålig soppa. Men är man säker på att man köper där bensin är stor åtgång på. Så brukar det vara sällan problem med kvaliten på soppan. Ta en sak i taget och kolla. så ska du se att det löser sig. Och var säker på innan du byter saker.Berra
June 6, 200915 yr comment_74805 Tjuvluft ?Returen för vevhusventilationen är värd att plugga. Bilen går mycket bättre på tomgång + att du slipper få in i skit i förgasaren/motorn.Bara litet tips.
June 6, 200915 yr comment_74806 Tjuvluft ?Returen för vevhusventilationen är värd att plugga. Bilen går mycket bättre på tomgång + att du slipper få in i skit i förgasaren/motorn.Bara litet tips.Nej,försök att ha en fungerande ventilation,det är mer skonande för motorn än att "plugga igen"!
June 6, 200915 yr comment_74808 Nej,försök att ha en fungerande ventilation,det är mer skonande för motorn än att "plugga igen"!Alla jag hört säger tvärt om.Snackade med en lirare som bygger Hot Rods där nere i storträsket där du kommer ifrån. Han sa det att man aldrig ska låta vevhusventilationen gå in i motorn då det bara möööökar igen förgasare.Men alla har ju sina egna åsikter.Om inte annat så kan man ju kolla på dem nya Mustangerna där dem blir tvungen att rensa p.g.a vevhusventilation.
June 6, 200915 yr comment_74817 Skit i bensinen från tanken?Min gick dåligt ett tag rengjorde förgasaren gick mycket bättre ett tag. sedan kom skiten tillbaka och motern börjar gå sämre. Ska byta filter vid gasaren och motera in ett genomskinligt filter till så man kan se hur mycket skit som kommer.
June 6, 200915 yr comment_74819 Nej,försök att ha en fungerande ventilation,det är mer skonande för motorn än att "plugga igen"!Alla jag hört säger tvärt om.Snackade med en lirare som bygger Hot Rods där nere i storträsket där du kommer ifrån. Han sa det att man aldrig ska låta vevhusventilationen gå in i motorn då det bara möööökar igen förgasare.Men alla har ju sina egna åsikter.Om inte annat så kan man ju kolla på dem nya Mustangerna där dem blir tvungen att rensa p.g.a vevhusventilation.[/quote:wjxsdmo3]Jora,här i fjollträsk vet vi bäst Ventilationen ska ej gå "genom" förgasaren om man har gjort rätt,suget via PCV-ventilen går in i förgasar foten och förbränns, och tilluften,alltså luften till vevhus,filtreras via luftfilter eller som många har,ett luftintag/filter på "andra" ventilkåpan.Finns en del trådar om det här på forumet....Gjorde en snabbskiss....:
June 6, 200915 yr comment_74828 Hej pools motorn är ej borrad men det satt nya kolvar monterade.ditt problem började tydligen efter förgasar bytet, jag tror att har för små munstycken i dén nya, prova med den gamla förgasaren igen och se om det blir någon skillnad....
June 6, 200915 yr Author comment_74830 Hej, och tack för alla kloka råd! Nu ska vi se... omvi tar det i lite olika ordning:Janne Holm skrev:Förgasaren har du satt dit har du justerat in luftskruvarna på den du vet ca 3.5 varv sedan skruva upp tills den går dåligt sedan tillbaks ett halvt varv på bäggeEtt proffs hjälpe mej med det. Inget fel där.Acapulco skrev:Hej pools motorn är ej borrad men det satt nya kolvar monterade. ditt problem började tydligen efter förgasar bytet, jag tror att har för små munstycken i dén nya, prova med den gamla förgasaren igen och se om det blir någon skillnad.... Hej Mats! Och jag som fick för mej att den var borrad? OK, fel uppfattat!Nej, problemen började i sommar. Jag körde hela förra sommarn utan problem.Nenne och Janne skrev:Nenne:Tjuvluft?Janne:Bra Nenne låter lite som det Låter mycket klokt Prova med att köpa lite startgas och spruta runt insuget går motorn bättre då (varvar upp) så är det klockrent rätt Jag är säker på att den inte drar tjyvluft, jag har testat med startgas.Jonas skrev:När bytte du stiften och tändkablar sist ? Eller fukt i fördelaren.. Svårt att säga får höra i morgon.Stiften och kablarna byttes i smband med motorlyftet för 2 år sen.Synd att du inte kunde komma idag, vi hade jättekul!Berra skrev:Det kan vara spricka i locket med som gör en del störningar. Ibland är det jätte svårt att upptäcka sprickor i locket. Det kan vara ett litet brott på tändkabeln med. Det man måste göra att gå systematiskt igenom sak för sak. Typ mäta kablar kolla stift. Kolla lock. Kolla att gnistan är kraftig. Det kan till och med vara dålig soppa. Men är man säker på att man köper där bensin är stor åtgång på. Så brukar det vara sällan problem med kvaliten på soppan. Ta en sak i taget och kolla. så ska du se att det löser sig. Och var säker på innan du byter saker. Berra Ja, det kunde va en spricka i locket, men locket byttes också i samband med motorlyftet.Och gnistan är kraftig, som en svetslåga! Men problemet löste sig. Fast Magnus som skrev:kontroll av bränsle trycket där hade jag börjat med din felbeskrivning är motorn riktigt jordad?Motorn är jordad OK, men bränsletrycket var orsaken.Jag bytte till en elpump för flera år sen. Och eftersom jag strävar efter attha bilen så nära original som möjligt, fick bränslet gå genom den mekaniskapumpen, som jag modifierade. Jag plockade bort pumpmekanismen ochbackventilerna så att bränslet kunde passera fritt. Men, tydligen så minskardet trycket så mycket att det inte funkar så bra. Jag drog alltså en ny slangförbi den mekaniska pumpen, och problemet var borta. Konstigt bara att tar4-5 år innan problemet uppstår. Jag får kolla mek-pumpen senare i sommar.Kanske borra upp fler hål, eller nåt.Tack för alla svar, det dröjde ett tag innan jag kunde klargöra detta, p.g.a.olika orsaker. Men, nu är problemen lösta. Tack än en gång, detta forumär det bästa som finns! Mvh,pools
June 6, 200915 yr comment_74834 filtreras via luftfilter eller som många har,ett luftintag/filter på "andra" ventilkåpan.Finns en del trådar om det här på forumet....Då förstör man ju det hela med att ha ett bomullsfilter som man kan använda om och om och om och om igen! Förstår vad du menar, men det är som sagt på två vis.
June 7, 200915 yr comment_74861 Även om du har en el-pump så kanske du har ett bensinfilter efter som sitter igen?
June 7, 200915 yr Author comment_74868 Även om du har en el-pump så kanske du har ett bensinfilter efter som sitter igen?Filter sitter både innan pumpen och före förgasaren, inte ett spår av skit i nåt av dom.Dessutom är tanken ny sen fem år. Så jag tror inte att det finns nåt skit därifrån.Men som sagt, problemet verkar va löst! Om det nu inte dyker upp igen förstås.Men jag ska fixa startreläet denna gång! (se el-tråden) http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... 8&start=45Mvh.pools