Jump to content

Featured Replies

comment_74733

Hej!

Som jag nyss skrev på el-forumet, så har jag problem med startreläet. Men,

det har uppstått ett annat problem också. Motorn går så jäkla ojämnt. Nu kan

ju brytarspetsarna vara lite feljusterade. Men jag hade samma problem innan

Ignintorn brann upp. Först och främst så är motorn svårstartad, och svår att

hålla igång när man väl fått igång den. Den behöver höga varv för att gå. Och

så fort man lägger i driven, så dör den. Detta är dj-vligt irriterande vid ett

rödljus. Om jag håller jämn fart, säg 70, 90 eller 110 så rycker den liet grann.

Om jag axar lite så är det inga problem. Och om det är brant uppför och jag

får ge lite mer gas för att hålla samma hastighet så går den jämnt och fint.

Någon som har några idéer? Förgasaren är ny sen ett år.

Mvh.

pools

comment_74742
Hej!

Som jag nyss skrev på el-forumet, så har jag problem med startreläet. Men,

det har uppstått ett annat problem också. Motorn går så jäkla ojämnt. Nu kan

ju brytarspetsarna vara lite feljusterade. Men jag hade samma problem innan

Ignintorn brann upp. Först och främst så är motorn svårstartad, och svår att

hålla igång när man väl fått igång den. Den behöver höga varv för att gå. Och

så fort man lägger i driven, så dör den. Detta är dj-vligt irriterande vid ett

rödljus. Om jag håller jämn fart, säg 70, 90 eller 110 så rycker den liet grann.

Om jag axar lite så är det inga problem. Och om det är brant uppför och jag

får ge lite mer gas för att hålla samma hastighet så går den jämnt och fint.

Någon som har några idéer? Förgasaren är ny sen ett år.

Mvh.

pools

kontroll av bränsle trycket där hade jag börjat med din felbeskrivning

är motorn riktigt jordad?

  • Author
comment_74744

Tack, Janne! :(

Motorn ska ju va renoverad och borrad för c:a 2000 mil sedan. Men kompprov

återstår. Men det är så jäkla trångt att komma åt. 390:n tar en hel del plats

mellan fjäderbenstornen. Men jag antar att jag måste göra det. Fast inte före

lördag. Hoppas bara att jag kan få den att gå någorlunda innan dess.

Några andra idéer? Roligare? :?

Mvh.

pools

  • Author
comment_74745
kontroll av bränsle trycket där hade jag börjat med din felbeskrivning

Jag har en elpump, och den tickar som den ska före start. Men jag ska kolla.

Och motorn är ordentligt jordad, det är jag säker på.

Mvh.

pools

comment_74748
Tack, Janne! :(

Motorn ska ju va renoverad och borrad för c:a 2000 mil sedan. Men kompprov

återstår. Men det är så jäkla trångt att komma åt. 390:n tar en hel del plats

mellan fjäderbenstornen. Men jag antar att jag måste göra det. Fast inte före

lördag. Hoppas bara att jag kan få den att gå någorlunda innan dess.

Några andra idéer? Roligare? :?

Mvh.

pools

Då borde det ju inte vara några sådana otrevligheter :D

men man vet aldrig men det skulle vara väldigt märkligt i sådana fall

Vi får fundera vidare bara att göra en lista med mer eller mindre korkade grejor. Kom just på en korkad grej vet inte varför har aldrig hört talas om det men kan fördelarens vikter fastna så att felaktig tändning vid lågt varv uppstår plötsligt lätt att kolla med stroboskop.

Förgasaren har du satt dit har du justerat in luftskruvarna på den du vet ca 3.5 varv sedan skruva upp tills den går dåligt sedan tillbaks ett halvt varv på bägge

comment_74797

Det kan vara spricka i locket med som gör en del störningar. Ibland är det jätte svårt att upptäcka sprickor i locket. Det kan vara ett litet brott på tändkabeln med. Det man måste göra att gå systematiskt igenom sak för sak. Typ mäta kablar kolla stift. Kolla lock. Kolla att gnistan är kraftig. Det kan till och med vara dålig soppa. Men är man säker på att man köper där bensin är stor åtgång på. Så brukar det vara sällan problem med kvaliten på soppan. Ta en sak i taget och kolla. så ska du se att det löser sig. Och var säker på innan du byter saker.

Berra

comment_74808

Nej,försök att ha en fungerande ventilation,det är mer skonande för motorn än att "plugga igen"!

Alla jag hört säger tvärt om.

Snackade med en lirare som bygger Hot Rods där nere i storträsket där du kommer ifrån. ;)

Han sa det att man aldrig ska låta vevhusventilationen gå in i motorn då det bara möööökar igen förgasare.

Men alla har ju sina egna åsikter.

Om inte annat så kan man ju kolla på dem nya Mustangerna där dem blir tvungen att rensa p.g.a vevhusventilation.

comment_74817

Skit i bensinen från tanken?

Min gick dåligt ett tag rengjorde förgasaren gick mycket bättre ett tag. sedan kom skiten tillbaka och motern börjar gå sämre. Ska byta filter vid gasaren och motera in ett genomskinligt filter till så man kan se hur mycket skit som kommer.

comment_74819

Nej,försök att ha en fungerande ventilation,det är mer skonande för motorn än att "plugga igen"!

Alla jag hört säger tvärt om.

Snackade med en lirare som bygger Hot Rods där nere i storträsket där du kommer ifrån. ;)

Han sa det att man aldrig ska låta vevhusventilationen gå in i motorn då det bara möööökar igen förgasare.

Men alla har ju sina egna åsikter.

Om inte annat så kan man ju kolla på dem nya Mustangerna där dem blir tvungen att rensa p.g.a vevhusventilation.[/quote:wjxsdmo3]

Jora,här i fjollträsk vet vi bäst :lol:

Ventilationen ska ej gå "genom" förgasaren om man har gjort rätt,suget via PCV-ventilen går in i förgasar foten och förbränns, och tilluften,alltså luften till vevhus,filtreras via luftfilter eller som många har,ett luftintag/filter på "andra" ventilkåpan.

Finns en del trådar om det här på forumet....

Gjorde en snabbskiss....: 8)

comment_74828

Hej pools motorn är ej borrad men det satt nya kolvar monterade.

ditt problem började tydligen efter förgasar bytet, jag tror att har för små munstycken i dén nya, prova med den gamla förgasaren igen och se om det blir någon skillnad....

  • Author
comment_74830

Hej, och tack för alla kloka råd! :D

Nu ska vi se... omvi tar det i lite olika ordning:

Janne Holm skrev:

Förgasaren har du satt dit har du justerat in luftskruvarna på den du vet ca 3.5 varv sedan skruva upp tills den går dåligt sedan tillbaks ett halvt varv på bägge

Ett proffs hjälpe mej med det. Inget fel där.

Acapulco skrev:

Hej pools motorn är ej borrad men det satt nya kolvar monterade.

ditt problem började tydligen efter förgasar bytet, jag tror att har för små munstycken i dén nya, prova med den gamla förgasaren igen och se om det blir någon skillnad....

Hej Mats! Och jag som fick för mej att den var borrad? OK, fel uppfattat!

Nej, problemen började i sommar. Jag körde hela förra sommarn utan problem.

Nenne och Janne skrev:

Nenne:

Tjuvluft?

Janne:

Bra Nenne låter lite som det Låter mycket klokt Prova med att köpa lite startgas och spruta runt insuget går motorn bättre då (varvar upp) så är det klockrent rätt

Jag är säker på att den inte drar tjyvluft, jag har testat med startgas.

Jonas skrev:

När bytte du stiften och tändkablar sist ? Eller fukt i fördelaren.. Svårt att säga får höra i morgon.

Stiften och kablarna byttes i smband med motorlyftet för 2 år sen.

Synd att du inte kunde komma idag, vi hade jättekul!

Berra skrev:

Det kan vara spricka i locket med som gör en del störningar. Ibland är det jätte svårt att upptäcka sprickor i locket. Det kan vara ett litet brott på tändkabeln med. Det man måste göra att gå systematiskt igenom sak för sak. Typ mäta kablar kolla stift. Kolla lock. Kolla att gnistan är kraftig. Det kan till och med vara dålig soppa. Men är man säker på att man köper där bensin är stor åtgång på. Så brukar det vara sällan problem med kvaliten på soppan. Ta en sak i taget och kolla. så ska du se att det löser sig. Och var säker på innan du byter saker.

Berra

Ja, det kunde va en spricka i locket, men locket byttes också i samband med motorlyftet.

Och gnistan är kraftig, som en svetslåga! 8)

Men problemet löste sig. :P Fast Magnus som skrev:

kontroll av bränsle trycket där hade jag börjat med din felbeskrivning

är motorn riktigt jordad?

Motorn är jordad OK, men bränsletrycket var orsaken.

Jag bytte till en elpump för flera år sen. Och eftersom jag strävar efter att

ha bilen så nära original som möjligt, fick bränslet gå genom den mekaniska

pumpen, som jag modifierade. Jag plockade bort pumpmekanismen och

backventilerna så att bränslet kunde passera fritt. Men, tydligen så minskar

det trycket så mycket att det inte funkar så bra. Jag drog alltså en ny slang

förbi den mekaniska pumpen, och problemet var borta. Konstigt bara att tar

4-5 år innan problemet uppstår. :? Jag får kolla mek-pumpen senare i sommar.

Kanske borra upp fler hål, eller nåt.

Tack för alla svar, det dröjde ett tag innan jag kunde klargöra detta, p.g.a.

olika orsaker. Men, nu är problemen lösta. Tack än en gång, detta forum

är det bästa som finns! :P:P

Mvh,

pools

  • Author
comment_74868
Även om du har en el-pump så kanske du har ett bensinfilter efter som sitter igen?
Filter sitter både innan pumpen och före förgasaren, inte ett spår av skit i nåt av dom.

Dessutom är tanken ny sen fem år. Så jag tror inte att det finns nåt skit därifrån.

Men som sagt, problemet verkar va löst! :P Om det nu inte dyker upp igen förstås.

Men jag ska fixa startreläet denna gång! :evil: (se el-tråden)

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... 8&start=45

Mvh.

pools

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...